Stedentripje Barcelona, de Tamron 17-50 voldoende?
Stedentripje Barcelona, de Tamron 17-50 voldoende?
Hoi,
Binnenkort gaan we weer eens richting Barcelona, het was alweer een paar jaar geleden dat we er zijn geweest. De vorige keren heb ik wat plaatjes met mijn Powershot G2 en Ixus IS860 geschoten. Leuk, maar niet echt heel super.
Deze keer wil ik mijn D7100 meenemen, maar twijfel nog of ik 1 lens of 2 ga meenemen. De Tamron SP 17-50 F/2,8 zit eigenlijk vast aan mijn camera. Lekker makkelijk, en lichtsterk. Maar zijn er redenen waarom ik de Nikkor 18-105 zoomlens zal moeten meenemen? Als ik een beetje kijk naar wat onze plannen zijn, dan zullen we redelijk wat gebouwen van binnen bekijken en wat parkjes gaan bezoeken. Voor de foto's buiten verwacht ik niet dat we veel zoom nodig zullen hebben. Nu heb ik nog wel een vangnet in de camera, de 1,3x Crop setting, die ik eventueel zou kunnen inzetten op de Tamron om wat meer "zoom" te creëren.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën
Groet,
Faiz
Binnenkort gaan we weer eens richting Barcelona, het was alweer een paar jaar geleden dat we er zijn geweest. De vorige keren heb ik wat plaatjes met mijn Powershot G2 en Ixus IS860 geschoten. Leuk, maar niet echt heel super.
Deze keer wil ik mijn D7100 meenemen, maar twijfel nog of ik 1 lens of 2 ga meenemen. De Tamron SP 17-50 F/2,8 zit eigenlijk vast aan mijn camera. Lekker makkelijk, en lichtsterk. Maar zijn er redenen waarom ik de Nikkor 18-105 zoomlens zal moeten meenemen? Als ik een beetje kijk naar wat onze plannen zijn, dan zullen we redelijk wat gebouwen van binnen bekijken en wat parkjes gaan bezoeken. Voor de foto's buiten verwacht ik niet dat we veel zoom nodig zullen hebben. Nu heb ik nog wel een vangnet in de camera, de 1,3x Crop setting, die ik eventueel zou kunnen inzetten op de Tamron om wat meer "zoom" te creëren.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën
Groet,
Faiz
- bcvthul
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Stedentripje Barcelona, de Tamron 17-50 voldoende?
Afgelopen zomer naar Londen geweest. Meerdere lenzen meegenomen maar vrijwel 100% de tokina 12-24 gebruikt.
Dus ik denk dat je wel snor zit met je Tamron...
Dus ik denk dat je wel snor zit met je Tamron...
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Alleen 17-50 is naar mijn idee voldoende. Ik ben er vaak geweest; alles staat vrij dicht op elkaar. De resolutie van je D7100 is hoog genoeg om nog wat te croppen, als 50mm toch net niet genoeg blijkt.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
In een stad als Barcelona heb je, zéker in het centrum, niet veel aan een telelens. Aan de andere kant, het groothoekbereik ligt van beide lenzen ongeveer gelijk, als je de kitlens meeneemt, heb je wat meer zoombereik. Hij is wat minder lichtsterk, maar met de isowaarden van de D7100 hoeft dat geen probleem te zijn.
Vorig jaar ben ik naar Barcelona geweest, met D7100 en kitlens en heb er prima foto's gemaakt
Vorig jaar ben ik naar Barcelona geweest, met D7100 en kitlens en heb er prima foto's gemaakt
-
- Clublid
- Contacteer:
Volgens mij is een 17-50mm in combinatie met een paar goede schoenen wel voldoende 

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Dan kun je vooral indoor toch wel eens tegen problemen aanlopen. Ik zou eerder een lichtsterkere lens meenemen dan meer zoombereik. Met de 18-105 ben je op 24mm al een stop licht kwijt tov de 17-50mm en op 50mm al bijna 2 stops (f/5). Dat vind ik een behoorlijk verschil.fmulders schreef:Hij is wat minder lichtsterk, maar met de isowaarden van de D7100 hoeft dat geen probleem te zijn.
Daarnaast was ik afgelopen week 3 dagen in Parijs met 1 fixed focal length (fuji x100s) en kon eigenlijk overal prima uit de voeten. Dan moet je soms iets creatiever zijn (of een stapje extra lopen) maar f/2.0 stelde mij wel in staat om praktisch overal te schieten op max 6400iso. Dat was met een f/5.6 objectief zeker niet gelukt

Fin.
Bedankt voor jullie reacties en ideeën.
Barcelona is inderdaad vrij krap gebouwd, waardoor ik in eerste instantie ook dacht aan alleen de 17-50 lens. Nog even de foto's van eerdere Barca tripjes erbij gepakt, en kan ook geen reden bedenken waarom ik persé nog een grotere 18-105 zoom nodig zou hebben.
Qua licht is het binnen in de gebouwen niet heel best, voorbeeld in Casa Battlo wil je volgens mij niet te hoog in de ISO gaan schieten (ook al is de D7100 hier best goed in) of gaan flitsen, een lichtsterke lens (met een klein beetje groothoek) zou dan ook mijn voorkeur hebben.
Dus blijft het bij de 17-50
(FYI: de max. iso op "auto iso" staat bij mij op 1600, dat vind ik nog prettig kijken)
Barcelona is inderdaad vrij krap gebouwd, waardoor ik in eerste instantie ook dacht aan alleen de 17-50 lens. Nog even de foto's van eerdere Barca tripjes erbij gepakt, en kan ook geen reden bedenken waarom ik persé nog een grotere 18-105 zoom nodig zou hebben.
Qua licht is het binnen in de gebouwen niet heel best, voorbeeld in Casa Battlo wil je volgens mij niet te hoog in de ISO gaan schieten (ook al is de D7100 hier best goed in) of gaan flitsen, een lichtsterke lens (met een klein beetje groothoek) zou dan ook mijn voorkeur hebben.
Dus blijft het bij de 17-50

(FYI: de max. iso op "auto iso" staat bij mij op 1600, dat vind ik nog prettig kijken)
-
- Forumlid
- Contacteer:
Alhoewel ik een fan ben van de 17-50 mm, moet ik toch zeggen dat de 18-200 mm vaak de vakantielens wordt genoemd
Je hebt wel met de 17--50 mm lichtsterkte 2.8 over het hele bereik, de 18-200mm begint met 3.5 en ingezoomd 5.6.
Dan toch maar een paar stappen vooruit doen indien nodig voor de close-ups
Succes en veel plezier
Vrgr
Tiny

Je hebt wel met de 17--50 mm lichtsterkte 2.8 over het hele bereik, de 18-200mm begint met 3.5 en ingezoomd 5.6.
Dan toch maar een paar stappen vooruit doen indien nodig voor de close-ups

Succes en veel plezier

Vrgr
Tiny
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Aan de andere kant, zoveel weegt een 18-105 niet. Heb je hem niet nodig, laat je hem lekker in je koffer liggen. Heb je h wel nodig, dan hoef je alleen even naar je hotel.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
- ben42
- Moderator
Hallo,
Twee weekenden geleden met een groep naar Barcelona geweest.
In de onderstaande statistiekjes zal ik even mijn eigen foto's buiten beschouwing laten.
Een aantal mensen heeft foto's geshared.
Aantal camera's waarvan geshared is gezet is 12.
Aantal DSLR's was 4 stuks. (Allemaal APS -C)
18-200 aantal 2
18-270 aantal 1
18-55 aantal 1
foto's gemaakt met die lenzen (totaal 2537):
33 procent met 18 mm
51 procent met 28 mm of minder
60 procent met 35 mm of minder
70 procent met 50 mm of minder
80 procent met 80 mm of minder
90 procent met 155 of minder
Zoals uit de getallen te zien is werd op dit tripje overwegend de groothoekstand gebruikt.
Het was druk op veel plaatsen, een groothoek had dan zeker voordelen.
Mijn eigen camera's en foto's zijn niet meegeteld.
Echter Barcelona kent ook veel mooie details waarbij een telestand zeker uitkomst biedt.
Zelf heb ik vooral gefotografeerd met een extreme groothoek. Hierdoor schuiven de getallen nog meer naar de groothoek kant.
Binnen is het vaak donker, zoals je zegt Battlo is donker, Palau Guel is volgens mij nog een stuk donkerder. Echter met een D7000 viel daar goed te werken. Contrasten zijn vaak wel heel erg hoog.
Als je de Sagrada wilt bezoeken is het aan te raden om dit vooraf op internet te regelen. Anders sta je waarschijnlijk lang in de rij. Op andere plaatsen was het vaak ook druk, of je die kaarten vooraf kunt kopen weet ik niet.
Aanrader, huur een dag een fiets, geeft je veel bewegingsvrijheid en je kunt je snel verplaatsen er zijn fietspaden en op veel plaatsen mag je de fiets gebruiken. Wat fietsen betreft: Rare jongens die Barcelonaren.
Volgens mij kun je met een 17-50 goed uit de voeten, maar je zult dan wat detail foto's moeten missen.
Veel plezier met je trip,
Ben
Twee weekenden geleden met een groep naar Barcelona geweest.
In de onderstaande statistiekjes zal ik even mijn eigen foto's buiten beschouwing laten.
Een aantal mensen heeft foto's geshared.
Aantal camera's waarvan geshared is gezet is 12.
Aantal DSLR's was 4 stuks. (Allemaal APS -C)
18-200 aantal 2
18-270 aantal 1
18-55 aantal 1
foto's gemaakt met die lenzen (totaal 2537):
33 procent met 18 mm
51 procent met 28 mm of minder
60 procent met 35 mm of minder
70 procent met 50 mm of minder
80 procent met 80 mm of minder
90 procent met 155 of minder
Zoals uit de getallen te zien is werd op dit tripje overwegend de groothoekstand gebruikt.
Het was druk op veel plaatsen, een groothoek had dan zeker voordelen.
Mijn eigen camera's en foto's zijn niet meegeteld.
Echter Barcelona kent ook veel mooie details waarbij een telestand zeker uitkomst biedt.
Zelf heb ik vooral gefotografeerd met een extreme groothoek. Hierdoor schuiven de getallen nog meer naar de groothoek kant.
Binnen is het vaak donker, zoals je zegt Battlo is donker, Palau Guel is volgens mij nog een stuk donkerder. Echter met een D7000 viel daar goed te werken. Contrasten zijn vaak wel heel erg hoog.
Als je de Sagrada wilt bezoeken is het aan te raden om dit vooraf op internet te regelen. Anders sta je waarschijnlijk lang in de rij. Op andere plaatsen was het vaak ook druk, of je die kaarten vooraf kunt kopen weet ik niet.
Aanrader, huur een dag een fiets, geeft je veel bewegingsvrijheid en je kunt je snel verplaatsen er zijn fietspaden en op veel plaatsen mag je de fiets gebruiken. Wat fietsen betreft: Rare jongens die Barcelonaren.
Volgens mij kun je met een 17-50 goed uit de voeten, maar je zult dan wat detail foto's moeten missen.
Veel plezier met je trip,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Als ik tegen mijn teerbeminde zeg (als we aan de andere kant van de stad zijn) "even terug naar het hotel om mijn andere lens te halen", dan is de kans groot dat dat niet zo goed voor mijn gezondheid is (if you know what I mean)PanzerFaustNL schreef:Aan de andere kant, zoveel weegt een 18-105 niet. Heb je hem niet nodig, laat je hem lekker in je koffer liggen. Heb je h wel nodig, dan hoef je alleen even naar je hotel.

- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Als je op pad gaat heb je meestal toch een rugzakje of wat dan ook bij ie, doe je hem daar in. Want je moet je reserve accu's en geheugenkaartjes toch ook ergens kwijt.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
Ik probeer het tot het minimum te beperken wat ik meezeul door de stad. Camera zit (schiet klaar, d.w.z. met zonnekap en uv-filter, zonder lenskap) in een kleine schoudertas, met een klein vakje waar ik de reserve batterij in prik. Reserve geheugenkaart zit in slot 2 van de camera.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Nooit in Barcelona geweest, maar voor het geval het vergelijkbaar is, ik doe heel Parijs met een 17-55. 

Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Let wel op voor zakkenrollers daar, het schijnt dat er daar veel van rondlopen !!