Macro

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Macro

Bericht door Ronald Jan » vr mar 28 2014 10:08 am

Als ik probeer om macro foto's te maken met mijn D3200 en met mijn AF Micro Nikkor 105mm 1:2.8 D objectief heb ik een probleem , als ik de foto's op de pc zet zijn ze altijd onscherp , ik maak de foto's op statief met de afstand bediening en stel scherp door de zoeker maar ook met LV en dan zijn ze wel scherp .
Wie helpt mij op weg naar een oplossing?
Sony a1 Sony 200-600.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Macro

Bericht door jettiny » vr mar 28 2014 12:39 pm

Hoi Riona, ik ga een paar dingen onder de aandacht brengen die mogelijk jou probleem zouden kunnen zijn.

Stel je handmatig of autofocus, zou je nog even moeten vermelden.

Ik denk aan de volgende dingen;
Heb je je zoeker juist afgesteld volgens de methode die in het handboekje staat ? ( belangrijk voor handmatige scherpstelling )
Ben je bekend met de AF problemen die in je handleiding staan vermeld ?
Als je met AF werkt, staat dan het scherpstelveld wel op de plaats waar je je opname scherp wilt hebben ? ( als je scherpstelveld op centraal staat maar je onderwerp is meer naar de zijkant b.v. dan kan het ook verkeerd gaan met de scherpstelling.
Heb je een vast onderwerp of iets wat kan bewegen door de wind bij voorbeeld?
Laat je de spiegel opklappen ( spiegel voorontspannen zie menu ) voordat de foto daadwerkelijk gemaakt wordt ?
Werk je met een afstandsbediening of druk je zelf de ontspanknop in ? ( daar kan ook het probleem liggen )
Heeft de D3200 een AF-Finetune mogelijkheid, zo ja dan kan het zijn dat het objectief wat bijgesteld moet worden.
Staat je statief echt als een huis vast op de grond ?

Laat ook duidelijk zijn dat zo'n macro/micro objectief erg nauw luisterd wat scherpstelling aangaat.
Een fractie van een mm is al het verschil tussen een goede opname of een slechte.

Vrgr
Tiny

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr mar 28 2014 4:31 pm

Met een AF-D heb je op een D3200 geen AF maar alleen handmatige scherpstelling. DAt geeft niet want AF heeft meestal weinig zin bij macro.
Om een macro-foto scherp te stellen via LiveView moet je liefst inzoomen tot 100%. Ik weet niet of dat kan met een D3200. Zonder inzoomen kun je de scherpte niet goed beoordelen.
Kijken door de zoeker is ook lastig.
DE scherpstelhulp (het bolletje links onderaan in de zoeker) zal ook niet veel helpen.

Met macro is het soms een oplossing een aantal foto's te maken en de camera een beetje (mm per keer) te verschuiven. Dan de beste kiezen.
En een diafragma van 11 of 16 o.i.d.
Veel proberen. Als 1 op de 10 lukt is het al mooi!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Ronald Jan » vr mar 28 2014 6:35 pm

Bedankt voor de voor gestelde manieren. Ik zoom hand matig in de spiegel is op geklapt en het statief staat als een huis ik kan op twee manieren foto's maken vlak bij en een tiental cm er van af.
Sony a1 Sony 200-600.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”