trrrrillende dia's

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

trrrrillende dia's

Bericht door roel » wo apr 26 2006 3:57 pm

Vaak wanneer ik een diapresentatie maak op dvd, om deze af te spelen op de televisie, trillen meerdere foto's. Dit is vooral zichtbaar bij bakstenen muren. Dit onafhankelijk van de programma's (ProShow, Nero, Adobe en meer). Het trillen is minder wanneer ik de resolutie van de foto aanpas aan de afspeelresolutie, maar blijft wel zichtbaar. Wie kent dit euvel en wie kent de oplossing??
Vooral bij een foto als de onderstaande is het trillen goed zichtbaar, de lijnen van de bakstenen dansen dan bijna over het beeld heen:

Afbeelding

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » wo apr 26 2006 4:25 pm

De slideshow software maakt van foto's beelden met 625 lijnen, interlaced. Het gaat vervolgens trillen omdat afwisselend de oneven en even beeldlijnen worden getoond.

Ik zal deze foto op mijn Mac met iDVD in een slideshow zetten. Kijken wat dat ervan bakt.. ;-)

Kroko

Bericht door Kroko » wo apr 26 2006 4:34 pm

Ik denk dat je last hebt van het verschijnsel "moiré".
Zie link

Ik schaal m'n foto's op m'n computer naar het formaat waarop ik de foto weergeef om de kans op dit verschijnsel te verkleinen. Mijn tv is 352 bij 288, een 4:3 pal tv dus. DVD is 720:576.

succes
Kroko

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » wo apr 26 2006 4:42 pm

Dan is er in dit geval enkel moiré bij de presentatie, want het originele bestand is "schoon". Ik schaal de foto's ook naar het bedoelde formaat.

Kroko

Bericht door Kroko » wo apr 26 2006 7:01 pm

Dat is inderdaad wat ik denk.

suc6

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”