Nightclub fotografie tips gevraagd

tomb139

Nightclub fotografie tips gevraagd

Bericht door tomb139 » wo apr 02 2014 2:35 pm

Ik sta elk weekend in een kroeg/discotheek foto's te maken. Sinds 2 week heb ik een externe flitser gekocht van Metz en dit werkt opzich prima.
Ik zou alleen wat meer sfeer in mijn foto's willen hebben. Hopelijk hebben jullie wat tips (:

Ik schiet alles in M . f5.6 iso 400 sluitertijd 1/10 met de flitser op 1/18 en hier probeer ik een beetje mee te spelen in het aantal graden dat ik de flitser zet..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door tomb139 op wo apr 02 2014 4:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nightclub fotografie tips gevraagd

Bericht door Marten » wo apr 02 2014 2:48 pm

Edit: bovenstaande foto's zijn nu correct geplaatst.
Laatst gewijzigd door Marten op wo apr 02 2014 4:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

tomb139

Bericht door tomb139 » wo apr 02 2014 2:55 pm

excusez moi :o

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » wo apr 02 2014 3:02 pm

Opzich niet slecht toch. Probeer eens gewoon ttl...als dat op de metz kan. En dan 1/40 bij iso 800...
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » wo apr 02 2014 3:05 pm

@tomb139

Je wilt graag tips over je foto's.

Wij willen dan graag dat de foto's zichtbaar zijn op dit forum zonder dat eerst allerlei externe links moeten worden aangeklikt.
Marten laat je zien hoe eenvoudig je dit kunt doen.

Vanzelfsprekend ligt het beheer van je foto's bij jezelf.
Zodra de 'bron' (Flickr) wordt afgeschermd zijn de foto's op dit forum ook niet meer zichtbaar.

tomb139

Bericht door tomb139 » wo apr 02 2014 3:29 pm

iefie schreef:Opzich niet slecht toch. Probeer eens gewoon ttl...als dat op de metz kan. En dan 1/40 bij iso 800...
Ja mijn flitser ondersteund TTL. Krijg je met een hoge iso niet last van ruis ?
1/40 dat betekent dat de sluitertijd korter word toch ? is het gevolg dan niet dat ik nog minder beweging / sfeerlicht op de foto krijg ?

Peter schreef:@tomb139

Je wilt graag tips over je foto's.

Wij willen dan graag dat de foto's zichtbaar zijn op dit forum zonder dat eerst allerlei externe links moeten worden aangeklikt.
Marten laat je zien hoe eenvoudig je dit kunt doen.

Vanzelfsprekend ligt het beheer van je foto's bij jezelf.
Zodra de 'bron' (Flickr) wordt afgeschermd zijn de foto's op dit forum ook niet meer zichtbaar.
Dit is mijn eerste post op dit forum, ik had niet helemaal door hoe het moest .
Volgende keer zal het goed gaan (Y)

tomb139

Bericht door tomb139 » wo apr 02 2014 3:59 pm

Marten schreef:Zo dan maar:

Als je dit bericht "quote" , zie je hoe ik het gedaan heb.
Ik heb het aangepast :)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo apr 02 2014 4:10 pm

Ik ook.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » wo apr 02 2014 4:56 pm

ha.
Met hogere iso krijg je iets meer ruis maar door de flits ga je dit nagenoeg niet zien,
Inderdaad word de sluitertijd korter en zie je minder dansende/bewegende mensen maar de hoofd personen zijn wel goed scherp (geen bewegingsonscherpte).
Met Hogere iso krijg je meer omgevingslicht, flits belichting blijft hetzelfde (ttl past dit zelf aan).

Alleen zit net te kijken maar volgens mij sta je al op 800 iso....
Probeer gewoon eens ttl....ben ook zeer benieuwd. Leren we allemaal van haha
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » wo apr 02 2014 5:23 pm

Ik zou de sluittijd wat korter maken, ong. 1/40 , je zit nu op 1/10 en dat is wel lang en dus kans op beweging.

Zelf gebruik ik bij feestjes een mini softbox op mijn flitser, afm. 15 x 13 cm. Ideaal voor dit werk.

Voordeel is dat je de personen mooi belicht en de omgeving (als er mooie kleuren zijn) behoudt.

Afbeelding

Afbeelding
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do apr 03 2014 7:54 am

Zet de flitsstand van de camera eens op REAR.
Zelf gebruik ik gewoon de P stand voor alle automatiek.
Let op de ISO, zodat je een sluitertijd krijgt van rond de 1/30 - 1/60. Zet anders de ISO op Automatisch, en dwing de camera middels de instellingen om geen flits sluitertijd langzamer dan 1/30 en sneller dan 1/125 te gebruiken.

Wanneer krijg je ruis met een camera: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie regel 26.

Je foto's zijn blauwig: Past je Metz niet automatisch de kleur temperatuur aan van de camera?

Lees Invulflits in: http://www.hansbraakhuis.nl/flitscursus%20beginners.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

tomb139

Bericht door tomb139 » do apr 03 2014 9:50 am

iefie schreef:ha.
Met hogere iso krijg je iets meer ruis maar door de flits ga je dit nagenoeg niet zien,
Inderdaad word de sluitertijd korter en zie je minder dansende/bewegende mensen maar de hoofd personen zijn wel goed scherp (geen bewegingsonscherpte).
Met Hogere iso krijg je meer omgevingslicht, flits belichting blijft hetzelfde (ttl past dit zelf aan).

Alleen zit net te kijken maar volgens mij sta je al op 800 iso....
Probeer gewoon eens ttl....ben ook zeer benieuwd. Leren we allemaal van haha
Klopt zag het ook net , zit al op iso 800 inderdaad.
ttl zal ik is proberen dit weekend (:

tomb139

Bericht door tomb139 » do apr 03 2014 9:53 am

MarcoD7100 schreef:Ik zou de sluittijd wat korter maken, ong. 1/40 , je zit nu op 1/10 en dat is wel lang en dus kans op beweging.

Zelf gebruik ik bij feestjes een mini softbox op mijn flitser, afm. 15 x 13 cm. Ideaal voor dit werk.

Voordeel is dat je de personen mooi belicht en de omgeving (als er mooie kleuren zijn) behoudt.

Ik zal is kijken naar zo'n softbox , klinkt wel als een interessante aankoop .

Hans Braakhuis schreef:Zet de flitsstand van de camera eens op REAR.
Zelf gebruik ik gewoon de P stand voor alle automatiek.
Let op de ISO, zodat je een sluitertijd krijgt van rond de 1/30 - 1/60. Zet anders de ISO op Automatisch, en dwing de camera middels de instellingen om geen flits sluitertijd langzamer dan 1/30 en sneller dan 1/125 te gebruiken.

Wanneer krijg je ruis met een camera: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie regel 26.

Je foto's zijn blauwig: Past je Metz niet automatisch de kleur temperatuur aan van de camera?

Lees Invulflits in: http://www.hansbraakhuis.nl/flitscursus%20beginners.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb geen idee of mijn metz dat doet , niet zoveel verstand van flitsers eigenlijk ;o
mooi pdfje ik ga hem even doorlezen !

nldls
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door nldls » vr jun 20 2014 10:29 pm

Het valt me trouwens op dat je regelmatig langer bent dan de mensen die je op de foto zet en dus iets omlaag fotografeert. Misschien bewust, of niet, maar denk er eens aan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 21 2014 9:02 am

Die 1/10 sec. lijkt me helemaal niet zo'n groot probleem. Ten slotte zorgt de flits dat het onderwerp "bevroren" is. Alleen als er meer en meer van het reeds aanwezige licht in de opname zijn invloed uitoefent, zal het mogelijk voor meer aanvullende onscherpte zorgen met die sluitertijd. Meer van het aanwezige licht in de foto brengt echter wel meer sfeer. Gebruik van kortere sluitertijden sluit dat juist weer uit. Dus het is zaak om daar een goede wisselwerking in te brengen. Een mate van bewegingsonscherpte kan juist ook een meer "swingende" sfeer suggereren.

Om meer aanwezig licht mee te nemen in de opnamen ----> ISO omhoog, plus grotere diafragma-opening.
Misschien is 1/10 sec. aan de lange kant, maar 1/15 sec. zou ik rustig gebruiken. Zeker bij het gebruik van die korte brandpunten (18mm)
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”