Bericht
door emdeklerk » do okt 11 2007 11:46 pm
Ik heb er één. Het is een fantastisch objectief, maar vrij kritisch in het gebruik wegens de geringe scherptediepte. In het begin zit je best wel eens naast de optimale scherpstelling. Ook een mooie beeldvoordracht in de onscherpte, onder andere door de diafragma-opening die wordt gevormd door negen lamellen. Het objectief is werkelijk een genot in combinatie met een E-matglas in de F2... De mechanische kwaliteit is absolute, ouderwetse Nikon-top. Duur, maar de prijs waard. Zoals ze vroeger bij Rolls-Royce zeiden: "The quality remains long after the price has been forgotten"...
Aan de andere kant: wat heet duur, tegenwoordig op E-bay of Marktplaats?
Ik denk dat dit soort full-frame objectieven niet veel meer zal zakken in prijs, misschien eerder stijgen? Het zou best wel eens kunnen dat je na de introductie van de D3 steeds minder full-frame objectieven goedkoop zult kunnen aanschaffen.
Overigens is dit objectief niet te vergelijken met de oude 1,2/55mm, die schijnt minder van beeldkwaliteit te zijn. Heb ik zelf niet kunnen controleren, zo'n objectief staat nog op het lijstje van eventueel aan te schaffen hebbedingen.
Groet, en eventueel succes met de aanschaf (gniffel..) E.M. de Klerk