Pas op voor de 2e hands Nikon EM

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Pruimpit

Pas op voor de 2e hands Nikon EM

Bericht door Pruimpit » vr okt 12 2007 9:18 am

Laats via marktplaats een Nikon EM gekocht. De lichtmeter bleek stuk te zijn, maar gelukkig was de verkoper zo aardig om het geld terug te storten.

Ik zag later op makrtplaats weer een Nikon EM, bij iemand vlak in de buurt. Ik had toch wel trek in dit toestel dus een afspraak gemaakt. Wij werken beide in Leeuwarden dus verkoper kwam tussen de middag langs bij mij in het waterschapsgebouw.

Ik het toestel herhaaldelijk controleren, schuimrubber OK, lichtmeter OK, sluiter OK. Dus wij hadden een deal. In de middag keek ik nog eens door het toestel en opeens deed de lichtmeter het niet meer :evil: :(
Ik er nog wat mee omprutsen. Dan deed hij het eens even weer, maar niet overtuigend.

Ik heb het dus gehad met dit toestel en bedenk me nog wel eens een keer voordat ik weer zo'n toestel tegenkom. Klaarblijkelijk toch geen ouderwetse Nikon kwaliteit :oops:

Heeft de FG-20 een betere naam :?: Wat ik wil toch nog eens een manuele compact (instap) spiegelreflex aanschaffen

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » vr okt 12 2007 9:23 am

heb je ook de batterij echt goed gecontroleerd.
Kwaliteit Nikon EM is niets mis mee.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr okt 12 2007 9:43 am

Ga ik nu weer het zelfde antwoord geven of klik je:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=5327

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » vr okt 12 2007 10:11 am

Hans Braakhuis schreef:Ga ik nu weer het zelfde antwoord geven of klik je:

:lol: :lol: :lol:

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr okt 12 2007 10:44 am

Hans Braakhuis schreef:Ga ik nu weer het zelfde antwoord geven of klik je:

Had ik al in mijn achterhoofd zitten :wink:

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

herhaling

Bericht door George Fennes » vr okt 12 2007 11:07 am

Pruimpit, waarom dan opnieuw dezelfde vraag stellen.

Ik weet ook wel dat wij leren door herhaling, dan vergeten we het niet zo snel.

Maar dan kan je het antwoord van Hans B. toch ook uitprinten en boven je bed hangen :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Pruimpit

Re: herhaling

Bericht door Pruimpit » vr okt 12 2007 11:13 am

George Fennes schreef:Pruimpit, waarom dan opnieuw dezelfde vraag stellen.

Ik weet ook wel dat wij leren door herhaling, dan vergeten we het niet zo snel.

Maar dan kan je het antwoord van Hans B. toch ook uitprinten en boven je bed hangen :lol:

Lees George, waar zie je de vraag staan :?: :?: Citeer me in dit topic aub :roll:

George Fennes
Clublid
Clublid

herhaling

Bericht door George Fennes » vr okt 12 2007 11:18 am

Daar heb je gelijk in, maar dit zou beter een vervolg kunnen zijn van je al eerder geopende topic :wink:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr okt 12 2007 12:12 pm

Pruimpit:
"Klaarblijkelijk toch geen ouderwetse Nikon kwaliteit".

Kan zijn, maar je moet ook bij Nikon onderscheid maken tussen de amateur- en de professionele markt. Je moet vandaag de dag ook niet de fout maken de kit-objectieven te vergelijken met de professionele objectieven. De EM was en is een prima camera, maar vergeet niet dat het destijds, in 1977 al een goedkope amateurcamera was. De belichtingsmeter is inderdaad het zwakste punt van de EM. Dat weet ik uit eigen ervaring. Ik heb er ooit ook wel eens een gekocht, die het na een paar weken begaf. Heb ik in Houten nog een tientje voor gekregen, voor de onderdelen... Desondanks zijn er nog heel veel die werken, maar verwacht geen wonderen. De electronica gaat nu eenmaal minder lang mee dan het mechaniek. De prijzen zijn er dan ook naar.
Als je een goede compact zoekt van Nikon, kijk dan naar een FM2, of als het niet zo heel compact hoeft, naar een goede Nikkormat FT3 of zo. Heb je gelijk heel wat meer mogelijkheden dan met de EM, met alleen zijn diafragmavoorkeuzeautomaat, zeer geringe belichtingscorrectiemogelijkheid en slechts één mechanische sluitertijd van - ik meen - 1/90ste.
Groet, E.M. de Klerk

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr okt 12 2007 1:14 pm

emdeklerk schreef:Pruimpit:
"Klaarblijkelijk toch geen ouderwetse Nikon kwaliteit".

Kan zijn, maar je moet ook bij Nikon onderscheid maken tussen de amateur- en de professionele markt. Je moet vandaag de dag ook niet de fout maken de kit-objectieven te vergelijken met de professionele objectieven. De EM was en is een prima camera, maar vergeet niet dat het destijds, in 1977 al een goedkope amateurcamera was. De belichtingsmeter is inderdaad het zwakste punt van de EM. Dat weet ik uit eigen ervaring. Ik heb er ooit ook wel eens een gekocht, die het na een paar weken begaf. Heb ik in Houten nog een tientje voor gekregen, voor de onderdelen... Desondanks zijn er nog heel veel die werken, maar verwacht geen wonderen. De electronica gaat nu eenmaal minder lang mee dan het mechaniek. De prijzen zijn er dan ook naar.
Als je een goede compact zoekt van Nikon, kijk dan naar een FM2, of als het niet zo heel compact hoeft, naar een goede Nikkormat FT3 of zo. Heb je gelijk heel wat meer mogelijkheden dan met de EM, met alleen zijn diafragmavoorkeuzeautomaat, zeer geringe belichtingscorrectiemogelijkheid en slechts één mechanische sluitertijd van - ik meen - 1/90ste.
Groet, E.M. de Klerk
Zie naar mijn onderschrift en schermafbeelding. Ik heb een FM2N uit 1997, in nieuwstaat. Ja ik weer dat de EM de voorloper is van de D40 :wink: Het leek mij een leuke camera om in de auto te leggen. De FM2N, of de F90X neem je niet zo snel mee, maar laat je liever ook niet in de auto liggen. Zo'n Nikon EM, met standaardlensje mag eventuel gestolen worden :wink:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr okt 12 2007 1:23 pm

Je hebt volkomen gelijk! Ik let niet altijd op die regeltjes onderin en de avatar - mijn schuld.
Inderdaad is een EM een leuke camera voor risicogebieden als geparkeerde auto's. Helaas is in dit land niets meer veilig.

Groet, E.M. de Klerk

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » wo okt 17 2007 12:09 am

Al dat gemopper over een EM....

Koop een FM2 of een FM3a dan heb je wat in huis.

Vind ik !

But who the hell am I...

Maarrrr...ik wil ook een analoge camera. Een degelijke...heeft er iemand tips behalve FM2's en FM3a's ?

Uwer Stingray
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

GdP

Bericht door GdP » wo okt 17 2007 12:22 am

Ik heb een Nikon EM, en hij doet het nog steeds uitstekend!

Afbeelding

En die mag niet gestolen worden. :evil:

Gerrit :wink:

George Fennes
Clublid
Clublid

eerlijke dievengilde

Bericht door George Fennes » wo okt 17 2007 2:18 am

Maar Gerrit, welke moeten ze dan stelen :shock:
Je F6 wil je geen afstand van doen en straks van de D3 al evenmin :roll:

Dan weet het eerlijke dievengilde :oops: toch ook niet meer waar ze aan toe zijn :lol:

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo okt 17 2007 5:48 am

Stingray schreef:Maarrrr...ik wil ook een analoge camera. Een degelijke...heeft er iemand tips behalve FM2's en FM3a's ?
Hoi Stingray,

die FM3a heb je toch al? Mij bevalt de F100 meer dan prima, nu 2e hands voor weinig te krijgen.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”