Spelen met de Expodisc

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Spelen met de Expodisc

Bericht door Arabia » za okt 13 2007 12:25 am

Voor mijn eigen portfolio wilde ik een serie maken over de herfst en ben daarvoor vanmiddag 2 uur door de
bossen van "De Schans" in Lichtenvoorde getrokken.

Omdat ik voor twee weken terug een Expodisc neutral had gekocht wilde ik deze vandaag eens "heel goed" gebruiken.

Vanavond de foto's bekeken en ik moet zeggen wat een verschil t.o.v. de PRE WB instelling die ik altijd maakte.
Zoals in de handleiding van de D80 beschreven.

Ik wil daarom een 6-tal foto's laten zien waar ik enorm tevreden over ben. Kleurtechnisch gezien dan. 8)
Goed.. ik ben wel een beetje bevooroordeeld maar wil graag ook jullie mening(en).

Foto 1:
Afbeelding

Foto 2:
Afbeelding

Foto 3:
Afbeelding

Foto 4:
Afbeelding

Foto 5:
Afbeelding

Foto 6:
Afbeelding

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

lennardp

Bericht door lennardp » za okt 13 2007 12:28 am

die kleuren zien er inderdaad goed uit...zie wel ontzettend veel allemaal kleine stipjes, jammer...wat kan dat zijn? bij foto 3 en 5 is dat heel duidelijk...verder mooi!

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za okt 13 2007 12:33 am

Lekker platen Lawrence, de 6e vind ik verreweg het mooist. er zit en mooie rust in.
Die stipjes daar ben ik nog niet uit, op zich niet storend eigenlijk.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za okt 13 2007 12:33 am

Hoi Lawrence,

Kleuren zijn top, ik werk reeds een paar maanden met een imitatie Expodisc die welliswaar dezelfde resultaten levert. Ik vind met name bij gezichten dat de kleuren veel natuurlijke overkomen.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za okt 13 2007 12:40 am

Oh ja over de kleur, ze zien er zeker te weten erg natuurlijk uit.

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door selcuk » za okt 13 2007 2:07 am

Als ik bij foto 1 en 4 lang genoeg bekijk begin ik het in 3d te zien!

Top hoor!

Groeten Selcuk.
Laatst gewijzigd door selcuk op za okt 13 2007 8:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » za okt 13 2007 8:09 am

Kleuren zijn idd prachtig!!

#3 en 6 zijn mijn favorieten.
Groeten Marcel

rainbow eyes
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door rainbow eyes » za okt 13 2007 11:39 am

Ik ben niet echt onder de indruk van de kleuren. Het ziet er allemaal erg flets uit. Weinig contrast en dan van die grote witte randen eromheen. Ik denk dat deze borders hier niets positiefs aan toevoegen helaas.

Misschien ook nog een ideetje om volgende keer naast de handmatig ingestelde witbalans ook de foto's te maken met auto WB. Dan zie je of het verschil idd (veel) beter uitpakt.

Ik heb trouwens zelf ook een expodisc (die ik veel te weinig gebruikt) en zoals eerder hier gezegd levert die bij gezichten soms geweldige resultaten op.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arabia » za okt 13 2007 12:21 pm

rainbow eyes schreef:Ik ben niet echt onder de indruk van de kleuren. Het ziet er allemaal erg flets uit. Weinig contrast en dan van die grote witte randen eromheen. Ik denk dat deze borders hier niets positiefs aan toevoegen helaas.

Misschien ook nog een ideetje om volgende keer naast de handmatig ingestelde witbalans ook de foto's te maken met auto WB. Dan zie je of het verschil idd (veel) beter uitpakt.

Ik heb trouwens zelf ook een expodisc (die ik veel te weinig gebruikt) en zoals eerder hier gezegd levert die bij gezichten soms geweldige resultaten op.
@ Rainbow eyes, ik heb de foto's op mijn beeldscherm absoluut niet flets..
Heb zelf 2 x een Samsung 226 BW staan en gecalibreerd met een EyeSpider Pro en zowel de RGB als sRGB profile van alle foto's zijn goed van kleur.
Nu weet ik dat iedere monitor verschilt.. helaas.

Wat betreft je opmerking om ze naast elkaar te zetten... daar ga ik in de loop van vandaag een paar voorbeelden van plaatsen.

Bedankt voor je reactie.

Groet'n
Lawrence

Frederix

Bericht door Frederix » za okt 13 2007 12:28 pm

Arabia schreef:
rainbow eyes schreef:Ik ben niet echt onder de indruk van de kleuren. Het ziet er allemaal erg flets uit. Weinig contrast en dan van die grote witte randen eromheen. Ik denk dat deze borders hier niets positiefs aan toevoegen helaas.

@ Rainbow eyes, ik heb de foto's op mijn beeldscherm absoluut niet flets..
Heb zelf 2 x een Samsung 226 BW staan en gecalibreerd met een EyeSpider Pro en zowel de RGB als sRGB profile van alle foto's zijn goed van kleur.

Wat betreft je opmerking om ze naast elkaar te zetten... daar ga ik in de loop van vandaag een paar voorbeelden van plaatsen.

Bedankt voor je reactie.

Groet'n
Lawrence
Ik bekijk de foto's op een Samsung SyncMaster 797 MB (CRT), gecalibreerd met een Spyder. De kleuren kunnen mij niet bekoren. Ik vind de foto's allemaal een bruinige waas hebben. Ook vind ik het contrast te flets, maar ik houd dan ook van een pittig contrast.

rainbow eyes
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door rainbow eyes » za okt 13 2007 1:13 pm

Arabia schreef:@ Rainbow eyes, ik heb de foto's op mijn beeldscherm absoluut niet flets..
Ik heb net een week een nieuwe monitor, ik heb bewust gekozen voor een Iiyama omdat in vrschillende recensies wordt gezegd dat deze een meer natuurlijke kleurweergave heeft dan de Samsungs. Daarvan las ik dat de kleuren er af en toe mooier en feller uitzien dan de werkelijkheid. Dus dat zou het één en ander al kunnen verklaren. Aan de andere kant zie ik wel andere foto's waar de kleuren op mijn monitor vanaf spatten.....

rainbow eyes
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door rainbow eyes » za okt 13 2007 1:19 pm

Het lijkt erop dat je de kleur en het contrast in de tussentijd toch een stuk meer hebt opgepept.... of niet? Yep, ik zie het al in de exif.

Dit ziet er idd een stuk beter uit.... op mijn monitor wel in ieder geval. Goed gedaan! :P

alfa156

Bericht door alfa156 » za okt 13 2007 1:23 pm

Ik vind de kleuren goed (natuurlijk) overkomen hier op mijn Eizo. Er zou wellicht een fractie meer contrast in kunnen. Ik zou ook wel eens het verschil met en zonder Expodisc willen zien.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za okt 13 2007 1:23 pm

rainbow eyes schreef:Het lijkt erop dat je de kleur en het contrast in de tussentijd toch een stuk meer hebt opgepept.... of niet? Yep, ik zie het al in de exif.

Dit ziet er idd een stuk beter uit.... op mijn monitor wel in ieder geval. Goed gedaan! :P
Eens, ze zien er nu beter uit.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Arabia
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arabia » za okt 13 2007 1:28 pm

Klopt. Ik was vergeten de foto's om te zetten naar sRGB vandaar... :oops:
In al mijn euforie natuurlijk!

Geloof dat ik ze nu heb zoals ik ze bedoelde haha.

Bedankt voor jullie input.

Groet'n
Lawrence

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”