Objectief voor algemeen gebruik
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Objectief voor algemeen gebruik
Wat is nu een mooie lens voor algemeen gebruik?
Mijn vriendin heeft laatst een Tamron SP70-300 lens gehaald en deze heeft bijvoorbeeld héle mooie kleuren. Momenteel heb ik zelf de Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G op het oog, maar weet niet of die geschikt is voor algemeen gebruik.
Groetjes Milo
Mijn vriendin heeft laatst een Tamron SP70-300 lens gehaald en deze heeft bijvoorbeeld héle mooie kleuren. Momenteel heb ik zelf de Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G op het oog, maar weet niet of die geschikt is voor algemeen gebruik.
Groetjes Milo
Re: Objectief voor algemeen gebruik
Natuurlijk is die geschikt.
Ik zou zeggen: 24 of 28 of 35 mm, heb ze zelf ook, mooi voor als je niet weet wat je tegen gaat komen.
Ik zou zeggen: 24 of 28 of 35 mm, heb ze zelf ook, mooi voor als je niet weet wat je tegen gaat komen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je op DX een goedkope maar breed inzetbare prime zoekt, dan is de AFS 35mm f1.8G DX een prima keuze. Veel kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs!
Voor algemeen gebruik zijn zooms vaak makkelijker, maar als je weet de beperkingen te waarderen en de voordelen van zo'n objectief uit te buiten, dan heb je hier echt een juweeltje aan! Dus schiet dat ding niet standaard op f/8, want dan heb je niet meer dan een compacte lichte versie van een willekeurig ander objectief. Althans; dan pak je de sterke punten van zo'n objectief niet naar voren.
Voor algemeen gebruik zijn zooms vaak makkelijker, maar als je weet de beperkingen te waarderen en de voordelen van zo'n objectief uit te buiten, dan heb je hier echt een juweeltje aan! Dus schiet dat ding niet standaard op f/8, want dan heb je niet meer dan een compacte lichte versie van een willekeurig ander objectief. Althans; dan pak je de sterke punten van zo'n objectief niet naar voren.
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Een beetje afhankelijk van jouw budget...
maar gezien de foto's in jouw voorstelverhaal zou ik ook kijken naar de 17-55 2.8. Een erg mooi objectief wat ook tweedehands te koop is. Je hebt dan een mooie combinatie met beide zooms (55-200 en 70-300) en een lichtgevoelig objectief met zoom erbij.

Groet,
JW
JW
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
welk resultaat wil je er mee bereiken ?
welke camera heb je ?
welke andere objectieven heb je al ?
welke ervaring heb je met objectieven ?
hoeveel geld is er beschikbaar ? (kwaliteit)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (vertekeningsvrij)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (lichtsterkte)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (scherpte)
uit: http://www.hansbraakhuis.nl/Help-zoek-e ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
welke camera heb je ?
welke andere objectieven heb je al ?
welke ervaring heb je met objectieven ?
hoeveel geld is er beschikbaar ? (kwaliteit)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (vertekeningsvrij)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (lichtsterkte)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (scherpte)
uit: http://www.hansbraakhuis.nl/Help-zoek-e ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Een lens die kan inzoomen zou inderdaad niet verkeerd zijn, dus dat is dan weer net een nadeeltje van de bovenstaande 35mm.JW17 schreef:Een beetje afhankelijk van jouw budget...maar gezien de foto's in jouw voorstelverhaal zou ik ook kijken naar de 17-55 2.8. Een erg mooi objectief wat ook tweedehands te koop is. Je hebt dan een mooie combinatie met beide zooms (55-200 en 70-300) en een lichtgevoelig objectief met zoom erbij.
Ik ga in ieder geval even zoeken naar de 17-55 2.8, maakt het nog uit welk merk? Nikon, Tamron, Sigma etc?
Hans Braakhuis schreef:welk resultaat wil je er mee bereiken ? - Kwalitatief mooie/betere foto's als met de "kit-lenzen". Meer richting de ervaren foto's zegmaar. (ja, ik snap dat dit ook een kwestie van tijd en ervaring is)
welke camera heb je ? - Een Nikon D5000
welke andere objectieven heb je al ? - 18-55, 55-200 en de AF Micra Nikkor, 60mm 1:2.8 D
welke ervaring heb je met objectieven ? - Eigenlijk alleen de bovenstaande lenzen
hoeveel geld is er beschikbaar ? (kwaliteit) - Omdat ik nog aan het "ontdekken" ben, max 3 á 400 euro? (Voor een 3e lens die veel gebruikt gaat worden)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (vertekeningsvrij) - Omdat ik nog aan het "ontdekken" ben, max 3 á 400 euro? (Voor een 3e lens die veel gebruikt gaat worden)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (lichtsterkte) - Omdat ik nog aan het "ontdekken" ben, max 3 á 400 euro? (Voor een 3e lens die veel gebruikt gaat worden)
hoeveel geld is er beschikbaar ? (scherpte) - Omdat ik nog aan het "ontdekken" ben, max 3 á 400 euro? (Voor een 3e lens die veel gebruikt gaat worden)
-
- Forumlid
Als ik het trouwens goed begrijp heeft een Nikon Body een crop factor van 1,5 , dus als ik de 35mm lens neem, wordt dit 52,5mm? Begrijp ik het correct?
Heb ook even een blik geworpen op de 17-55 2.8 lens, maar dit gaat mij echt boven mijn budget als (nog) beginnende hobby fotograaf. Ik denk dat de 35mm momenteel even de beste keus is.
Of raadt iemand mij nog een andere lens aan? Ook wacht ik nog even het bericht af van Hans, hierboven mij.
Heb ook even een blik geworpen op de 17-55 2.8 lens, maar dit gaat mij echt boven mijn budget als (nog) beginnende hobby fotograaf. Ik denk dat de 35mm momenteel even de beste keus is.
Of raadt iemand mij nog een andere lens aan? Ook wacht ik nog even het bericht af van Hans, hierboven mij.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Op een DX-camera (idd, cropfactor 1,5x) is een Tamron 17-50 F/2.8 een prima all-round objectief: geweldig scherp, mooie kleuren en met zo'n EUR 320-350 (nieuw) qua prijs/kwaliteitverhouding onverslaanbaar. Tweedehands tussen 200 en 250 te vinden.
Ga dan wel voor de non-VC versie: die is scherper dan de VC-versie, kost ook minder en op dergelijk korte brandpunten zul je de VC vast niet missen.
Sigma heeft nu ook een aantrekkelijke aanbieding met de 18-35 F/2.8 maar die is qua bereik aan de telekant wat beperkter. De Tamron 17-50 qua bereik mooier aan op je 70-300.
Een 35mm prime gebruik ik zelf graag op mijn analoge camera of fullframe dSLR (cropfactor 1x, zeg maar), maar op DX vind ik het te weinig groothoek. Op DX zou ik eerder een 20 of 24mm prime kiezen, als het per se een prime dient te zijn.
Neemt niet weg dat de Nikkor 35 F/1.8G DX een prima objectief is, zeker gezien de bescheiden prijs.
Ga dan wel voor de non-VC versie: die is scherper dan de VC-versie, kost ook minder en op dergelijk korte brandpunten zul je de VC vast niet missen.
Sigma heeft nu ook een aantrekkelijke aanbieding met de 18-35 F/2.8 maar die is qua bereik aan de telekant wat beperkter. De Tamron 17-50 qua bereik mooier aan op je 70-300.
Een 35mm prime gebruik ik zelf graag op mijn analoge camera of fullframe dSLR (cropfactor 1x, zeg maar), maar op DX vind ik het te weinig groothoek. Op DX zou ik eerder een 20 of 24mm prime kiezen, als het per se een prime dient te zijn.
Neemt niet weg dat de Nikkor 35 F/1.8G DX een prima objectief is, zeker gezien de bescheiden prijs.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
mbt Tamron/Sigma 17-50 f/2.8:
Tamron heb je versie met en zonder VC (=VR). Met VC is nieuwer maar schijnt minder goed te zijn
Sigma heeft versie met OS (= VR) . (nieuw 400 euro) (deze heb ik zelf)
Zijn een uitstekend alternatief voor de dure en zware Nikon 17-55.
Tamron heb je versie met en zonder VC (=VR). Met VC is nieuwer maar schijnt minder goed te zijn
Sigma heeft versie met OS (= VR) . (nieuw 400 euro) (deze heb ik zelf)
Zijn een uitstekend alternatief voor de dure en zware Nikon 17-55.
D500 / Z6 en een hoop glas
- Sandervb
- Forumlid
Bij mij zit de 17-50mm van Tamron er eigenlijk 90% van de tijd standaard op.
Ik had de 50mm Nikon eerder maar vanwege de zoom zit de tamron er nu vaker op.
Ik had de 50mm Nikon eerder maar vanwege de zoom zit de tamron er nu vaker op.
Nikon D500
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
-
- Forumlid
Hartstikke bedankt voor deze informatie zover.
De 20mm prime wordt me iets te duur, dus ik ga eens even wat opzoeken over de 24mm prime lens van Nikon en de Tamron 17-50mm.
De 20mm prime wordt me iets te duur, dus ik ga eens even wat opzoeken over de 24mm prime lens van Nikon en de Tamron 17-50mm.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Vergis je niet in de 20mm. Die is veel scherper dan de 24mm. Ik heb de 20mm (gebruik 'm als extreem groothoek op fullframe) en verbaas mij elke keer weer over de prima scherpte over het hele frame. De centrumscherpte is beduidend beter dan de 24mm of 28m AF-D's. Bij crop gebruik je een veel kleiner deel van de beeldcirkel (de buitenste rand van het beeld valt dan buiten de sensor) dus daar zal je nog meer profiteren van de betere centrumscherpte van de 20mm.
De 20 AF-D heeft als bijkomend voordeel dat hij CRC (close range correction) heeft, waardoor hij een relatief korte scherpstelafstand heeft. Voornamelijk bij gebruik binnen wel prettig.
Staat wel tegenover dat de beeldhoek van een 24mm objectief vrijwel overeenkomt met de beeldhoek van een 35mm objectief op fullframe; de 20mm komt qua beeldhoek overeen met een 30mm objectief op fullframe.
Nieuw is de 20mm zo'n EUR 100 duurder dan de 24 AF-D; wellicht kijken naar een tweedehands? Dan heb je 'm voor zo'n EUR 300.
De 20 AF-D heeft als bijkomend voordeel dat hij CRC (close range correction) heeft, waardoor hij een relatief korte scherpstelafstand heeft. Voornamelijk bij gebruik binnen wel prettig.
Staat wel tegenover dat de beeldhoek van een 24mm objectief vrijwel overeenkomt met de beeldhoek van een 35mm objectief op fullframe; de 20mm komt qua beeldhoek overeen met een 30mm objectief op fullframe.
Nieuw is de 20mm zo'n EUR 100 duurder dan de 24 AF-D; wellicht kijken naar een tweedehands? Dan heb je 'm voor zo'n EUR 300.
-
- Forumlid
Oke, ik zal hier eens over nadenken want dat klinkt wel aantrekkelijk.Cyrus schreef:Vergis je niet in de 20mm. Die is veel scherper dan de 24mm. Ik heb de 20mm (gebruik 'm als extreem groothoek op fullframe) en verbaas mij elke keer weer over de prima scherpte over het hele frame. De centrumscherpte is beduidend beter dan de 24mm of 28m AF-D's. Bij crop gebruik je een veel kleiner deel van de beeldcirkel (de buitenste rand van het beeld valt dan buiten de sensor) dus daar zal je nog meer profiteren van de betere centrumscherpte van de 20mm.
Nog even over die Tamron 17-50 lens, ik vind overal dat deze een Canon bajonet aansluiting heeft, maar dan gaat dit toch niet passen op een Nikon? Of zeg ik nu iets stoms?
Is deze lens wel verkrijgbaar voor een Nikon body?
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Tamron 17-50 is zeker beschikbaar in een versie met een Nikon F-bajonet. Ik heb 'm een paar jaar met veel plezier gebruikt op de D90 en D7000; objectief is verkocht toen ik overging naar full frame. O.a. hier te koop.
Mocht je overwegen deze tweedehands aan te schaffen, dan moet je er wel op letten dat de eerste versies geen ingebouwde AF-motor hebben. Qua optiek maakt dat niet uit, maar camera's uit de D3x00 of D5x00 serie hebben geen AF-motor de body en dan werkt de AF niet. Koop je dit objectief nieuw, dan heb je altijd een versie met AF-motor.
Mocht je overwegen deze tweedehands aan te schaffen, dan moet je er wel op letten dat de eerste versies geen ingebouwde AF-motor hebben. Qua optiek maakt dat niet uit, maar camera's uit de D3x00 of D5x00 serie hebben geen AF-motor de body en dan werkt de AF niet. Koop je dit objectief nieuw, dan heb je altijd een versie met AF-motor.
-
- Forumlid
Oke dankjewel, ik ga eens ff goed zoeken. Ik denk dat ik liever een nieuwe koop, 2e hands lens vind ik persoonlijk een beetje te riskant en weet niet waar ik op moet letten of een lens nog goed werkt.Cyrus schreef:Tamron 17-50 is zeker beschikbaar in een versie met een Nikon F-bajonet. Ik heb 'm een paar jaar met veel plezier gebruikt op de D90 en D7000; objectief is verkocht toen ik overging naar full frame. O.a. hier te koop.
Bedankt zover