Afgelopen weekend werd ik geconfronteerd met een heel onaangename verrassing.
Mijn camera op statief werd omver geblazen door een stevige windvlaag.
Statief Manfrotto MT057C4 weegt 3,5 kg.
Camera D700 weegt 1.1 kg.
Met gemonteerd de Sigma 120-300mm en die weegt 2,6 kg.
Dat zaakje van bij elkaar ruim 7 kg werd toch omvergeblazen met de camera op ongeveer 1.90m hoogte.
Resultaat een weigerende scherpstelling bij de lens.
De D700 vertoont nu het volgende euvel.
Foto's maken gaat nog steeds prima,
maar iedere keer na het indrukken van de ontspanknop krijg ik even een ERR melding.
CL en CH weerkt niet meer, want je moet eerst de ontspanknop even loslaten.
Op deze manier kan ik nu nog bijna 2 foto's per seconde maken door iedere keer snel de ontspanknop in te drukken.
Heeft er iemand enig idee in welke richting ik een oplossing zou kunnen zoeken.
Afstand van woonhuis tot Beverwijk is ongeveer 9000 km, dus dat stel ik liever even uit.
Met tropisch warme dankbaarheid voor iedere bruikbare suggestie.
Dushi
ERR bij iedere opname
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: ERR bij iedere opname
Met zo'n klap is gegarandeerd het bajonet verbogen.
Waarschijnlijk werkt de diafragma koppeling niet goed meer. controleer eens of het palletje van het diafragma op je objectief wel goed terug springt.
Denk dat je toch het dichtstbijzijnde service punt moet opzoeken.
Waarschijnlijk werkt de diafragma koppeling niet goed meer. controleer eens of het palletje van het diafragma op je objectief wel goed terug springt.
Denk dat je toch het dichtstbijzijnde service punt moet opzoeken.
Indrukken van de Fn knop laat het diafragma keurig sluiten.
De opnames zijn verder prefect in orde.
Ik neem dus niet aan dat het bajonet verbogen is.
Dank voor de reactie.
De opnames zijn verder prefect in orde.
Ik neem dus niet aan dat het bajonet verbogen is.
Dank voor de reactie.
- Robert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Om eea uit te sluiten kun je eens een ander objectief proberen op de omgevallen camera.
En andersom, het omgevallen objectief op een andere camera.
Ook ik denk dat de bajonet sluiting flink op zijn donder heeft gehad.
En andersom, het omgevallen objectief op een andere camera.
Ook ik denk dat de bajonet sluiting flink op zijn donder heeft gehad.
groeten Robert
Het uitproberen van een andere lens is natuurlijk een van de zaken die ik uitgeprobeerd heb.
Ook hier gewoon een perfekte foto. Inmiddels heb ik contact gehad met iemand die een vergelijkbaar probleem had met de D800.
Ook daar een ERR na iedere opname. Tot de camera het ineens helemaal liet afweten.
Het euvel zat vermoedelijk in een te trage sluiter, waardoor de ERR ontstond.
Helaas voor mij blijft het bij een vermoeden, en gelukkig voor deze persoon want hij mocht vorige week zijn D800 omruilen voor een nieuwe camera.
Dushi
Ook hier gewoon een perfekte foto. Inmiddels heb ik contact gehad met iemand die een vergelijkbaar probleem had met de D800.
Ook daar een ERR na iedere opname. Tot de camera het ineens helemaal liet afweten.
Het euvel zat vermoedelijk in een te trage sluiter, waardoor de ERR ontstond.
Helaas voor mij blijft het bij een vermoeden, en gelukkig voor deze persoon want hij mocht vorige week zijn D800 omruilen voor een nieuwe camera.
Dushi
- Robert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
In een dergelijk geval zou ik de camera laten controleren in Beverwijk en eventueel repareren.
Hier mee doorgaan lijkt me geen optie. Inruilen onder garantie is in dit geval not done.
Dat is de reden waarom ik mijn spullen goed verzekerd heb. Het kost je alleen het eigen risico.
Hier mee doorgaan lijkt me geen optie. Inruilen onder garantie is in dit geval not done.
Dat is de reden waarom ik mijn spullen goed verzekerd heb. Het kost je alleen het eigen risico.
groeten Robert
Mede op jullie advies de camera aan iemand meegegeven naar Beverwijk.
Shutter gerepareerd en de camera ligt klaar. Supersnelle service.
Nu nog even wachten tot mijn dochter de oversteek over de oceaan maakt met de camera in de handbagage.
Ik blijf dus straks dus nog even lekker genieten van mijn D700, al heb ik geen enkel probleem om de draad tijdelijk weer op te pakken met mijn aloude D300s.
Thanks voor het meedenken,
Dushi
Shutter gerepareerd en de camera ligt klaar. Supersnelle service.
Nu nog even wachten tot mijn dochter de oversteek over de oceaan maakt met de camera in de handbagage.
Ik blijf dus straks dus nog even lekker genieten van mijn D700, al heb ik geen enkel probleem om de draad tijdelijk weer op te pakken met mijn aloude D300s.
Thanks voor het meedenken,
Dushi