Vorige week zag ik op Wikipedia een mooie actie. Dit is de tekst:
"Fotoactie oorlogsmonumenten - april 2014
De Vereniging Wikimedia Nederland organiseert met ondersteuning van het Nationaal Comité 4 en 5 mei een fotoactie rondom oorlogsmonumenten. We roepen de bezoekers van Wikipedia en van de website van het comité op om in de maand april foto's te maken van oorlogsmonumenten en die te uploaden.
Oorlogsmonumenten vormen een stuk van ons cultureel erfgoed. Dat willen we graag inzichtelijk en toegankelijk maken voor het publiek. Daarom werken we eraan om van elk oorlogsmonument in Nederland een foto beschikbaar te hebben onder een vrije licentie. En daar kan iedereen aan meehelpen."
Omdat ik dit een mooie actie vind, ben ik op pad gegaan en heb een aantal monumenten bij mij in de regio (Rijnmond en Zuidland) gefotografeerd en de foto's geupload naar Wiki.
Ik hoop dat anderen, door dit bericht op het forum, ook op de site kijken naar monumenten bij hem of haar in de buurt. Ga er dit weekend naar toe en sta even stil bij wat er gebeurd is in die jaren. Maak een of meer foto's van het monument en upload deze naar Wikipedia. Je moet er wel een account voor maken maar dat kan uiteraard ook alleen voor deze actie.
En hoort zegt het voort, weet je iemand die niet op dit forum zit maar de actie wel wil ondersteunen? Attendeer die persoon dan als je wilt
De actie loopt alleen deze maand dus je hebt nog een kleine twee weken.
Een van de meest indrukwekkende monumenten die ik gefotografeerd heb, staat op de Bergweg Zuid tussen Hillegersberg en Bergschenhoek.
Het is een eenvoudig houten kruis tussen een aantal granieten blokken. Op een van die blokken staat het verhaal over deze plek.
Januari 1944 zijn hier tien jongemannen geëxecuteerd als vergelding door de Duitse bezetter. Een paar maanden voor de bevrijding zijn deze mannen ter dood gebracht. De namen staan op een andere steen, te zien op deze foto. Langs deze plek rijden elke dag veel auto’s, het lijkt alsof weinigen weten van dit monument. Gelukkig zie je na dodenherdenking elk jaar weer kransen en bloemen. Er wordt elk jaar stil gestaan bij deze tragedie…

Bedankt voor het lezen en kijken.
Jurgen