Groothoeklens voor D610
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Groothoeklens voor D610
Hallo allemaal.
Ik heb onlangs de D610 body aangeschaft en gebruik deze in combinatie met de Sigma 18-250. Ik fotografeer het allerliefste landschappen. Ik zou dan ook graag een groothoeklens willen aanschaffen maar vind het toch wel erg moeilijk om iets te kiezen. Kan iemand mij op weg helpen asjeblieft?
Alvast bedankt.
Ik heb onlangs de D610 body aangeschaft en gebruik deze in combinatie met de Sigma 18-250. Ik fotografeer het allerliefste landschappen. Ik zou dan ook graag een groothoeklens willen aanschaffen maar vind het toch wel erg moeilijk om iets te kiezen. Kan iemand mij op weg helpen asjeblieft?
Alvast bedankt.
Nikon D610, Nikkor AF 50 mm 1.8D, Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Sigma 18-250 3.5-6.3 Macro HSM.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Groothoeklens voor D610
De 16-35/f4 VR is een aanrader, prima prijs kwaliteit verhouding. Ik gebruik 'm op mijn d800 en ben zeer tevreden. Op 16mm wel veel vertekening, maar die is eenvoudig weg te werken in Lightroom e.d. Volgens mij heeft een D610 ook de mogelijkheid lens correcties "in-camera" in te stellen.
Maarten
Maarten
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De genoemde 16-35 is inderdaad uitstekend. Tokina maakt ook nog een prima 16-28. Verder zijn er eigenlijk niet zo heel veel groothoekzooms voor FX...
Ik snap overigens niet echt waarom je een 18-250, een DX objectief van toch gewoon lage kwaliteit, combineert met zo'n mooie fullframe body.
Ik snap overigens niet echt waarom je een 18-250, een DX objectief van toch gewoon lage kwaliteit, combineert met zo'n mooie fullframe body.

- marcel.b
- Forumlid
De sigma 18-250 was mijn eerste objectief wat ik omruilde voor de kit lens. Om te beginnen een leuk alternatief , groot nadeel dat als het objectief naar beneden wees het constant uitzakte 

D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Fuji XT 1
-
- Forumlid
- Contacteer:
Een D610 kan inderdaad goed glas gebruiken. Ik heb de 16-28 2.8 een goede keus maar ben vooral overdonderd door de sigma 35 1.4 art die ik net heb aangeschaft. Lichte groothoek en je kunt hem eigenlijk als standaardlens gebruiken. Op mijn flickr site staan voorbeelden van beide lenzen. Succes met je keuze.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Groot nadeel is dat het een DX objectief is, waardoor je je mooie camera omschakelt naar een 10 megapixel camera. Ik zou daar eerst wat aan doen.marcel.b schreef:De sigma 18-250 was mijn eerste objectief wat ik omruilde voor de kit lens. Om te beginnen een leuk alternatief , groot nadeel dat als het objectief naar beneden wees het constant uitzakte
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
Tja, het is een heleboel geld, maar als er bij mij een andere groothoek moet komen voor een evt. FX body, dan is er maar één die ik koop: de Nikon AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED.
Uiteindelijk wil je DIE toch hebben.
Groet Willem
Uiteindelijk wil je DIE toch hebben.
Groet Willem

Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk
- John'47
- Forumlid
Eens met Willem, die 14-24 had ik veel eerder moeten aanschaffen. Het is wel een heel gewicht, maar hij werkt erg prettig en levert super resultaten af.
Volgens dxomark.com de beste FX-groothoek voor Nikon.
Ik gebruik ook de hierboven genoemde 35mm Sigma Art, en die is nog beter, dus als je aan 35mm genoeg hebt......
John
Ik gebruik ook de hierboven genoemde 35mm Sigma Art, en die is nog beter, dus als je aan 35mm genoeg hebt......
John
Nikon D810, Sony RX1R II.
- marcel.b
- Forumlid
Naar die nieuwe Sigma 35 mm voor FX ben ik eigenlijk wel heel benieuwd...en zeker de 14-24 is onovertroffen .John'47 schreef:Eens met Willem, die 14-24 had ik veel eerder moeten aanschaffen. Het is wel een heel gewicht, maar hij werkt erg prettig en levert super resultaten af.
John
Heb sinds kort mijn 24-70 f2.8 van de hand gedaan om een prime 35mm aan te schaffen , alleen is de vraag welk objectief ?
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Fuji XT 1
- John'47
- Forumlid
Marcel,
Ik heb de 1.4 35 Nikkor ingeruild voor de 1.4 35 Sigma. Daarmee ben ik er qua contrast, scherpte, vertekening en vignettering merkbaar op vooruit gegaan.
Ik kan je die van harte aanraden!
John
Ik heb de 1.4 35 Nikkor ingeruild voor de 1.4 35 Sigma. Daarmee ben ik er qua contrast, scherpte, vertekening en vignettering merkbaar op vooruit gegaan.
Ik kan je die van harte aanraden!
John
- Robin
- Forumlid
De 14-24 van Nikon is serieus een top objectief. Zou dit objectief aanraden mits je budget het toelaat.
Van de Tokina 16-28 f2.8 hoor ik ook erg goede ervaringen, en bijna de helft van het geld.
Het is puur afhankelijk van je budget.
Een snelle zoek opdracht in Flickr voor de Tokina gaf dit als resultaat https://www.flickr.com/search/?q=Tokina%2016-28
Van de Tokina 16-28 f2.8 hoor ik ook erg goede ervaringen, en bijna de helft van het geld.
Het is puur afhankelijk van je budget.
Een snelle zoek opdracht in Flickr voor de Tokina gaf dit als resultaat https://www.flickr.com/search/?q=Tokina%2016-28
Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
-
- Forumlid
[quote="John'47"]Ik heb de 1.4 35 Nikkor ingeruild voor de 1.4 35 Sigma. Daarmee ben ik er qua contrast, scherpte, vertekening en vignettering merkbaar op vooruit gegaan. John[/quote]
John, ik zou het zeer waarderen als je daar eens wat resultaten van zou kunnen laten zien.
John, ik zou het zeer waarderen als je daar eens wat resultaten van zou kunnen laten zien.
- John'47
- Forumlid
hier http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 7&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; staan wat onbewerkte inderhaast geplaatste foto's met de Sigma (als ik me goed herinner grotendeels op 1.4) uit de hand (ik dacht dat een statief niet mocht).
John
John
-
- Forumlid
Bedankt. Prachtige foto's.
Maar ik bedoelde meer foto's waaruit de verschillen naar voren zouden komen tussen de Sigma en de Nikkor.
Maar ik bedoelde meer foto's waaruit de verschillen naar voren zouden komen tussen de Sigma en de Nikkor.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Tegenwoordig heeft Tokina ook een 17-35 F4. Weet geen prestaties, maar Tokina kennende zit het wel goed.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso