Sportfotografie D7100

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
HenkS

Sportfotografie D7100

Bericht door HenkS » ma apr 21 2014 10:11 pm

Hallo mede fotografen.
Sinds kort heb ik mijn eerste spiegelreflexcamera een D7100 met als lens de 18-140.
Nu ben ik inmiddels aardig op de hoogte met de standen maar heb nog niet zo veel ervaring met fotograferen.

Er is wel vaker op deze site over sport fotografie geschreven maar toch wil ik graag mijn vraag hier stellen.

Laatst heb ik bij een atletiekevenement fotos gemaakt. Het weer was goed en zonnig. Ik dacht met de D7100 dat gaat wel lukken maar dat is me erg tegengevallen.
De fotos krijg ik niet erg scherp. Ik heb de scenestand sport geprobeerd alsmede de sluitervoorkeuzestand. Ik zet de sluitertijd dan 1/1000, is dat te hoog?
Verder de autofocus op AF-C met 21 scherpstelpunten. VR aan. Hoeveel focuspunten zijn het beste dan?
Wat ik raar vind dat wanneer ik de camera in de autostand zet en afc met 21 scherpstelpunten selecteer dat ik dan wel alle focuspunten in mijn zoeker zie oplichten en wanneer ik de S-stand gebruik en AFC en ook 21 scherpstelpunten zie ik vervolgens maar 1 (in de midden). Weet iemand hoe dat kan?

Wat zijn de beste instellingen voor sportfotografie zoals atletiek (hoogspringen, verspringen, sprint).
Gebruik je dan altijd de S-stand of ook wel de scene sportstand?
Wat doe ik fout?
Alvast heel erg bedankt.

Henk

Jahoe
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Sportfotografie D7100

Bericht door Jahoe » ma apr 21 2014 10:43 pm

HenkS schreef:Hallo mede fotografen.

Wat ik raar vind dat wanneer ik de camera in de autostand zet en afc met 21 scherpstelpunten selecteer dat ik dan wel alle focuspunten in mijn zoeker zie oplichten en wanneer ik de S-stand gebruik en AFC en ook 21 scherpstelpunten zie ik vervolgens maar 1 (in de midden). Weet iemand hoe dat kan?
Als ik het goed begrepen heb gaat de camera op zoek naar een naastliggend punt als hij op de geselecteerde middelste niet kan focussen. Deze video geeft uitgebreide uitleg over het AF systeem van de D7100: http://youtu.be/JbwvBe3Zxr4" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb ook sinds kort de D7100, heb er nog geen sport mee gefotografeerd. Alleen een hardloopwedstrijd nog met mijn vorige camera (D5100). Daar heb ik hem op S vastgezet met S 1/500. Maar als je wat meer gevorderd bent zou je ook M kunnen pakken met een grote diafragma opening, snelle sluitertijd en ISO op automatisch tot bepaald maximum. Tenminste dat was de tip die ik een keer heb gekregen. Maar er zijn hier mensen die veel meer ervaring hebben met sport dan ik.
D500 / Z6 en een hoop glas

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » ma apr 21 2014 10:47 pm

Ik hoor je niet over het diafragma.
Het beste werkt het eigenlijk als je met een voorbeeld foto komt met de exif(instelgegevens)

HenkS

Bericht door HenkS » ma apr 21 2014 10:52 pm

Hallo Jahoe,
Dank voor je reactie.
Het filmpje op youtube is mooi om te zien hoe het systeem werkt.

Oke een S van 1/1500 dat is wel erg snel. De M stand lijkt mij moeilijk. Zover gevorderd ben ik nog niet.
De iso heb ik ook op automatisch.

HenkS

Bericht door HenkS » ma apr 21 2014 10:56 pm

Ik was al aan het kijken hoeik een foto upload maar ik zie die mogelijkheid niet.
Misschien domme vraag maar hoe krijg ik een foto toegevoegd?

Het diafragma gaat bij de S-stand dan automatisch.
De lens is van nikon 18-140 3.5-5.6

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » ma apr 21 2014 11:18 pm

Foto's plaats je door ze eerst op een Flickr of andere fotosite te zetten en dan de link naar de foto's in je onderwerp te plaatsen.
Lees deze topic of zoek even in het forum naar andere omschrijving van mogelijkheden.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&t=54947" onclick="window.open(this.href);return false;

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » di apr 22 2014 3:41 pm

Hier staat veel info over sportinstellingen die je ook voor je D7100 kunt gebruiken.

http://cdn-10.nikon-cdn.com/pdf/manuals ... ide_En.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Let op: sommige pagina's moet je naast elkaar zien zoals 6 en 7, 8 en 9, enz.
Uitprinten is het handigst.

HenkS

Bericht door HenkS » di apr 22 2014 7:08 pm

Wilci, bedankt voor de link, er staan inderdaad nuttige tips in.
Wat zijn jouw ervaringen met sport fotografie?

Ik heb me inmiddels aangemeld bij Flickr.
Hierbij een foto van een estafette wedstrijd.

https://www.flickr.com/photos/123754011 ... 991648203/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoop dat het zo lukt.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » di apr 22 2014 7:15 pm

Ik zet de sluitertijd dan 1/1000, is dat te hoog?
Verder de autofocus op AF-C met 21 scherpstelpunten. VR aan. Hoeveel focuspunten zijn het beste dan?
LET OP boven 1/500 heeft VR geen nut en werkt zelfs tegen.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » di apr 22 2014 9:26 pm

HenkS schreef:Wilci, bedankt voor de link, er staan inderdaad nuttige tips in.
Wat zijn jouw ervaringen met sport fotografie?
Draadje over voetbalfotografie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=25415" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik schiet hoofdzakelijk voetbal. Elke sport heeft zijn eigen uitdagingen, hoe meer je bekend bent met een sport des te beter kan je anticiperen voor het juiste moment.

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » wo apr 23 2014 11:48 am

HenkS , op zich is de foto wel scherp , alleen op het verkeerde punt. Je instellingen zijn op zich niet verkeerd , alleen die 21 punten , daar gaat het fout , probeer het eens met 1 enkel punt en continu ja , diafragma open ( 5.6 ) in stand A , iso op 100 bij goed weer , en schieten maar. Probeer ook met onderwerp rustig mee te bewegen

HenkS

Bericht door HenkS » wo apr 23 2014 10:20 pm

Bedankt allen voor de tips.
Ik ga de instellingen uitproberen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”