advies studio objectief
advies studio objectief
Nu ben ik in het bezit van een tamron 17-50 mm.
Maar doordat ik nu meer studiofotografie ga doen, ben ik op zoek naar een ander objectief ter vervanging van mijn 17-50mm.
De groothoek gebruik ik toch haast niet meer.
Waarom: Merk dat ik toch af en toe zoom te kort kom voor close ups. En toch niet te dicht op het model zou willen komen, daarom de keuze om van lens te veranderen.
Huis studio is ongeveer 4m op 5,5m a 6m.
Zelf was ik aan het denken aan volgende lenzen. Maar raak er niet echt goed uit, welke de betere gaat zijn voor mij.
- Tamron 28-75mm f2.8 xr di Nikon
- Nikon af-s 24-85 VR
- nikkor 28-70 F3.5-4.5 AF-D
- AF-S Nikkor 18-105mm VR
Was ook al aan het twijfelen om een prime 50mm 1,8 en een af 85 mm te kopen.
Maar ik denk dat de 85mm iets te veel zoom gaat zijn voor mijn omgeving.
Werk met een nikon d5100 dus dx.
Grtz
Maar doordat ik nu meer studiofotografie ga doen, ben ik op zoek naar een ander objectief ter vervanging van mijn 17-50mm.
De groothoek gebruik ik toch haast niet meer.
Waarom: Merk dat ik toch af en toe zoom te kort kom voor close ups. En toch niet te dicht op het model zou willen komen, daarom de keuze om van lens te veranderen.
Huis studio is ongeveer 4m op 5,5m a 6m.
Zelf was ik aan het denken aan volgende lenzen. Maar raak er niet echt goed uit, welke de betere gaat zijn voor mij.
- Tamron 28-75mm f2.8 xr di Nikon
- Nikon af-s 24-85 VR
- nikkor 28-70 F3.5-4.5 AF-D
- AF-S Nikkor 18-105mm VR
Was ook al aan het twijfelen om een prime 50mm 1,8 en een af 85 mm te kopen.
Maar ik denk dat de 85mm iets te veel zoom gaat zijn voor mijn omgeving.
Werk met een nikon d5100 dus dx.
Grtz
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: adviest studio objectief
Als de 17-55 de 2,8 versie is moet je hem nooit wegdoen.
Voor studiowerk is 55 mm. inderdaad aan de korte kant.
Welke lens je in de range 55- 120 moet kiezen mogen anderen zeggen.
De verschillen zijn niet zo groot en de prijs kan een overweging zijn.
Kun je aan een 85mm. komen voor een mooie prijs, zou ik die toch overwegen.
Voor studiowerk is 55 mm. inderdaad aan de korte kant.
Welke lens je in de range 55- 120 moet kiezen mogen anderen zeggen.
De verschillen zijn niet zo groot en de prijs kan een overweging zijn.
Kun je aan een 85mm. komen voor een mooie prijs, zou ik die toch overwegen.
Heb nu de inderdaad de Tamron 17-50mm F/2.8 SP Di II . En zoals gezegd zeer tevreden over , maar mis juist dat beetje extra zoom bereik.
En eerlijk gezegd op 17-25mm bereik gebruik ik haast niet, daarom lijkt het mij een beetje te gek deze nog bij te houden.
Een bereik tussen de 30 mm en de 80 mm is voor mijn gebruik
In de thuis studio werk ik tevens op de M stand. Dus is eigenlijk af-s ook niet echt nodig, of zie ik dit verkeerd?
En op f 2.8 werk ik ook nooit, meestal ergens tussen f5.6 tot en met f18.
Dus de 17-50mm bij houden zou in mijn geval beetje absurd zijn, daar ik meer heb aan het bereik van plus 50mm dan het bereik onder de 30mm.
Mvg
En eerlijk gezegd op 17-25mm bereik gebruik ik haast niet, daarom lijkt het mij een beetje te gek deze nog bij te houden.
Een bereik tussen de 30 mm en de 80 mm is voor mijn gebruik
In de thuis studio werk ik tevens op de M stand. Dus is eigenlijk af-s ook niet echt nodig, of zie ik dit verkeerd?
En op f 2.8 werk ik ook nooit, meestal ergens tussen f5.6 tot en met f18.
Dus de 17-50mm bij houden zou in mijn geval beetje absurd zijn, daar ik meer heb aan het bereik van plus 50mm dan het bereik onder de 30mm.
Mvg
-
- Forumlid
Ook al eens gedacht aan de sigma 50-150mm 2.8? (375 op marktplaats)
Of een sigma 70 200mm 2.8? (Ongeveer de zelfde prijs)
Die eerste sluit dan goed aan op je 17-50mm lens.
Anders zou ik toch gewoon een 85mm proberen te lenen.
Succes,
Willem
Of een sigma 70 200mm 2.8? (Ongeveer de zelfde prijs)
Die eerste sluit dan goed aan op je 17-50mm lens.
Anders zou ik toch gewoon een 85mm proberen te lenen.
Succes,
Willem
@ Jumpjiving en willem v D
Bedenkt voor de reactie's.
Is de Tamron 28-75 f2.8 dan slechter in zijn scherpte en dergelijke, tegenover de 17-50mm F2.8 van tamron.
Ik fotografeer steeds bijna enkel mensen. Heb nog eens naar mijn Meta gegevens gekeken en duik haast nooit onder de 30mm met mijn tamron 17-50mm.
De 17-50mm is ook een FF lens, waardoor ik dan rond de 42mm crop uit kom.
Met iets van een 28-75mm ff lens, kom ik door de cropfactor uit op een bereik van circa 39mm tot 105mm.
Dus kom ik netjes op de 50mm,85mm tot 105mm uit. Welke het meest gebruikt worden om mensen te fotograferen.
Aan een 50-150mm at ik ook even te denken. Maar ik denk dan weer dat ik boven de 105mm zeker niet ga benutten hier in huis.
Zit met een plaats van 4x6m. Kan wel een hal gebruiken van een kennis, maar wil deze niet steeds benutten.
Eigenlijk zoek ik momenteel een lens die een goed bereik heeft in mijn studio. En zoals gezegd mis ik een beetje zoom.
En met een klein wonder op komst, laat het budget de grote aankoop niet zo toe.
Daarom dat ik ook niet uitkijk naar de Nikkor AF-S 24-70mm F2.8 en dergelijke.
Was een beetje van het gedacht een lens te vinden, die mijn huidige kan vervangen naar mijn zoom behoefte. Voor het bedrag dat ik mijn 17-50mm verkoop met filters enz .Eventueel een kleine opleg. Maar dit zonder in te boete aan kwaliteit.
Niemand in mijn omgeving is bezig met fotografie dus even een lens lenen, zit er niet in.
Doordat de lens haast steeds in de studio gebruikt gaat worden, moet ik waarschijnlijk niet letten op af of af-s.
Want de scherpstelling gebeurd op M en licht meten doe je dan ook niet door je lens. Of zie ik dit verkeerd?
Dus zou ik eventueel ook de AI, AI-s, AF, AF-D kunnen gebruiken. Of best weg blijven van de oude lenzen, omdat deze eventueel al achterhaald zijn?
Grtz
Bedenkt voor de reactie's.
Is de Tamron 28-75 f2.8 dan slechter in zijn scherpte en dergelijke, tegenover de 17-50mm F2.8 van tamron.
Ik fotografeer steeds bijna enkel mensen. Heb nog eens naar mijn Meta gegevens gekeken en duik haast nooit onder de 30mm met mijn tamron 17-50mm.
De 17-50mm is ook een FF lens, waardoor ik dan rond de 42mm crop uit kom.
Met iets van een 28-75mm ff lens, kom ik door de cropfactor uit op een bereik van circa 39mm tot 105mm.
Dus kom ik netjes op de 50mm,85mm tot 105mm uit. Welke het meest gebruikt worden om mensen te fotograferen.
Aan een 50-150mm at ik ook even te denken. Maar ik denk dan weer dat ik boven de 105mm zeker niet ga benutten hier in huis.
Zit met een plaats van 4x6m. Kan wel een hal gebruiken van een kennis, maar wil deze niet steeds benutten.
Eigenlijk zoek ik momenteel een lens die een goed bereik heeft in mijn studio. En zoals gezegd mis ik een beetje zoom.
En met een klein wonder op komst, laat het budget de grote aankoop niet zo toe.
Daarom dat ik ook niet uitkijk naar de Nikkor AF-S 24-70mm F2.8 en dergelijke.
Was een beetje van het gedacht een lens te vinden, die mijn huidige kan vervangen naar mijn zoom behoefte. Voor het bedrag dat ik mijn 17-50mm verkoop met filters enz .Eventueel een kleine opleg. Maar dit zonder in te boete aan kwaliteit.
Niemand in mijn omgeving is bezig met fotografie dus even een lens lenen, zit er niet in.
Doordat de lens haast steeds in de studio gebruikt gaat worden, moet ik waarschijnlijk niet letten op af of af-s.
Want de scherpstelling gebeurd op M en licht meten doe je dan ook niet door je lens. Of zie ik dit verkeerd?
Dus zou ik eventueel ook de AI, AI-s, AF, AF-D kunnen gebruiken. Of best weg blijven van de oude lenzen, omdat deze eventueel al achterhaald zijn?
Grtz
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wel eens gedacht aan een vast brandpunt?
Met je statief kun je in de studio ook zoomen, net zoals de "voet"zoom.
Kijk eens naar een f/1,4 of f/1,8 85 millimeter.
Met je statief kun je in de studio ook zoomen, net zoals de "voet"zoom.
Kijk eens naar een f/1,4 of f/1,8 85 millimeter.
Dus de 17-50mm weg en dan opleggen voor een leuk 85mm 1/8 2de hands.
1.4 gaat enorm boven het budget met een nieuwprijs van 1295euro.
1.4 gaat enorm boven het budget met een nieuwprijs van 1295euro.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Als je prime gaat vind ik persoonlijk 85mm erg lang op DX voor in de studio. Het hangt er ook van af hoe groot je studio is natuurlijk (maar niet erg groot zie ik net hierboven).
Je krijgt meer tele waar je om vraagt maar verliest dan de flexibiliteit om meer in beeld te brengen dan het hoofd alleen.
Ik werk zelf graag met een 50mm prime op een DX camera in de studio. Dus ik zou een 85mm naast je 17-50 gaan gebruiken en niet in plaats van en dus even doorsparen, anders krijg je waarschijnlijk spijt.
Je krijgt meer tele waar je om vraagt maar verliest dan de flexibiliteit om meer in beeld te brengen dan het hoofd alleen.
Ik werk zelf graag met een 50mm prime op een DX camera in de studio. Dus ik zou een 85mm naast je 17-50 gaan gebruiken en niet in plaats van en dus even doorsparen, anders krijg je waarschijnlijk spijt.
Laatst gewijzigd door ArendV op do apr 24 2014 5:27 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: advies studio objectief
Beste W,
Eens met Hans, weg met die zooms.
Als je in een studio uit de hand fotografeert wil je iets handzaams, dus geen zoomlens van een kilo.
Als je soms dichter bij wilt zijn er de Micro-Nikkor lenzen, b.v. 40, 60 of 85 mm.
Een 85 1.8 kan iets minder dichtbij, maar is zeker handzaam, let op dat alleen de meest recente versie AF-S is.
Groeten, Gijs
Eens met Hans, weg met die zooms.
Als je in een studio uit de hand fotografeert wil je iets handzaams, dus geen zoomlens van een kilo.
Als je soms dichter bij wilt zijn er de Micro-Nikkor lenzen, b.v. 40, 60 of 85 mm.
Een 85 1.8 kan iets minder dichtbij, maar is zeker handzaam, let op dat alleen de meest recente versie AF-S is.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dus eigenlijk is 2 prime's eventueel de oplossing op mijn dx.
- Een Nikkor AF-S 50mm F1.8 G
- Een Nikkor AF-S 85mm F1.8 G
Wegens budget beperking zit de 1.4 er niet in.
Maar even een vraag tussendoor. Is een Samyang 85mm F1.4 ook geen optie. Lees ik toch ook goede dingen over.
- Een Nikkor AF-S 50mm F1.8 G
- Een Nikkor AF-S 85mm F1.8 G
Wegens budget beperking zit de 1.4 er niet in.
Maar even een vraag tussendoor. Is een Samyang 85mm F1.4 ook geen optie. Lees ik toch ook goede dingen over.
-
- Forumlid
De samyang is best wel leuk maar hou er wel rekening mee dat deze lens geen autofocus heeft.
Wat betreft de 50mm lens kan je gerust voor een 1.4 gaan die kost maar iets meer als een 1.8
Verders is de nikon 85mm 1.8 een super lens, maar tussen de afs en afd is er wel wat verschil.
Een beetje andere kleur (afs komt warmer over) en boke (afgeronde lamellen bij de afs).
Ik weet alleen niet of dit grote invloeden zijn in een studio.
Wat betreft de 50mm lens kan je gerust voor een 1.4 gaan die kost maar iets meer als een 1.8
Verders is de nikon 85mm 1.8 een super lens, maar tussen de afs en afd is er wel wat verschil.
Een beetje andere kleur (afs komt warmer over) en boke (afgeronde lamellen bij de afs).
Ik weet alleen niet of dit grote invloeden zijn in een studio.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
De SamYang is vast wel ok, maar voor bijna hetzelfde geld heb je de Nikon AF-S 85mm f1.8G die wel weer beter is en AF heeft. Geen f1.4 maar die ga je in de studio niet gebruiken denk ik.
Nadeel van de 85mm vind ik de min focus afstand. Deze is redelijk bij de 85mm. (min scherpstelling 80cm)
Ik zou voor een DX camera met die ruimte ook kijken naar de 60mm f2.8G macro. (als standaard portret. hiermee kan je ook krap kaderen door de korte scherp stel mogelijkheid .min scherpstelling 18.5cm)
en de 35mm f1.8G DX. voor de goeps of full body. (min scherpstelling 30cm)
De 50mm en 85mm f1.8G zitten beide bij me in de tas. geweldige objectieven en niet duur. Maar als je niet teveel ruimte hebt zou ik de 85mm niet doen. en eerder de 60mm kiezen met de 35mm.
Nadeel van de 85mm vind ik de min focus afstand. Deze is redelijk bij de 85mm. (min scherpstelling 80cm)
Ik zou voor een DX camera met die ruimte ook kijken naar de 60mm f2.8G macro. (als standaard portret. hiermee kan je ook krap kaderen door de korte scherp stel mogelijkheid .min scherpstelling 18.5cm)
en de 35mm f1.8G DX. voor de goeps of full body. (min scherpstelling 30cm)
De 50mm en 85mm f1.8G zitten beide bij me in de tas. geweldige objectieven en niet duur. Maar als je niet teveel ruimte hebt zou ik de 85mm niet doen. en eerder de 60mm kiezen met de 35mm.
Net al een eerste bestelling gedaan.
-Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX
- Nikon AF-S 50mm F/1.8G
Heb geopteerd voor de f1.8, omdat ik dan de 35mm ook kon bijkopen. Dit voor hetzelfde geld als de 50mm F1.4.
Na wat zoek werk, zou deze enkel moeten onderdoen voor zijn bouwkwaliteit.
Nu nog even wikken en wegen of het de 85mm of de 60mm gaat worden.
Alvast bedankt voor het advies. En nu maar hopen dat de primes niet moeten onderdoen voor de tamron 17-50mm f2.8.
Al hoor ik dikwijls zeggen dat de primes beter zouden zijn. Maar is man van horen en lezen he.
-Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX
- Nikon AF-S 50mm F/1.8G
Heb geopteerd voor de f1.8, omdat ik dan de 35mm ook kon bijkopen. Dit voor hetzelfde geld als de 50mm F1.4.
Na wat zoek werk, zou deze enkel moeten onderdoen voor zijn bouwkwaliteit.
Nu nog even wikken en wegen of het de 85mm of de 60mm gaat worden.
Alvast bedankt voor het advies. En nu maar hopen dat de primes niet moeten onderdoen voor de tamron 17-50mm f2.8.
Al hoor ik dikwijls zeggen dat de primes beter zouden zijn. Maar is man van horen en lezen he.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Nou daar hoef je niet bang voor te zijn hoor.
Die primes zijn echt wel beter hoor.
Die primes zijn echt wel beter hoor.

- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
als je net een 50 mm hebt besteld weet ik niet wat je met een 60 mm moet tenzij je specifieke macro opnames wil maken.
ga dan voor de 85
ga dan voor de 85
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums