flitsen
- iefie
- Forumlid
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: ma jul 09 2007 7:56 pm
- Locatie: spijkenisse
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
flitsen
Stel ik heb een mooie lucht buiten en die wil ik als achtergrond bij een portret.
Ik maak de foto en portret is donker. logisch
Nu zet ik de camera op S sluitertijd en zet mijn camera op 1/200 ( dit is bij mijn camera de flits synchronisatie)
Ik meet de lucht en die zegt bij 1/200e dat ik bijv f16 als diafragma moet gebruiken.
Nu zet ik de camera op M en zet 1/200e en f16 in.
Nu zet ik de flitser bij(los van de camera) om dus de lucht zo te houden als dat ik gemeten heb en dus alleen het portret uit te lichten.
Kan ik hier gewoon TTL gebruiken? of moet hij perse op Manueel?
weet niet meer of TTL ook het omgevingslicht meet waardoor hij alsnog te weinig licht geeft.
Ik maak de foto en portret is donker. logisch
Nu zet ik de camera op S sluitertijd en zet mijn camera op 1/200 ( dit is bij mijn camera de flits synchronisatie)
Ik meet de lucht en die zegt bij 1/200e dat ik bijv f16 als diafragma moet gebruiken.
Nu zet ik de camera op M en zet 1/200e en f16 in.
Nu zet ik de flitser bij(los van de camera) om dus de lucht zo te houden als dat ik gemeten heb en dus alleen het portret uit te lichten.
Kan ik hier gewoon TTL gebruiken? of moet hij perse op Manueel?
weet niet meer of TTL ook het omgevingslicht meet waardoor hij alsnog te weinig licht geeft.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: flitsen
Zelf hou ik van gemak: De camera op P. De flitser volgt de camera. Op de camera de synchronisatie op het 2de sluitergordijn (rear) zetten en dan de ISO zo instellen dat je onder de 1/200 sluitertijd blijft. (pagina 71 van de handleiding)
-
- Forumlid
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: di dec 07 2010 2:44 pm
- Locatie: Uttendorf (AT)
- Ervaringsniveau: *
Re: flitsen
Nee, als het onderwerp donker wordt, dan staat hij juist niet op matrix.
Invulflits is juist een van de zaken waar het Nikon CLS systeem erg goed in is.
Hier wat leesvoer:
http://nikonclspracticalguide.blogspot. ... flash.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of de Nederlandse vertaling hiervan:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... _flits.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Invulflits is juist een van de zaken waar het Nikon CLS systeem erg goed in is.
Hier wat leesvoer:
http://nikonclspracticalguide.blogspot. ... flash.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of de Nederlandse vertaling hiervan:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... _flits.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: flitsen
Niet met je eens. Je meet het gezicht. En dan niet de omgeving waar meer licht is, waardoor het gezicht donker wordt. Dit zonder flits.
- iefie
- Forumlid
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: ma jul 09 2007 7:56 pm
- Locatie: spijkenisse
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: flitsen
Het gaat mij erom dat de lucht die op dat moment mooi is ook zo blijft als ik er iemand voor zet. Zou ik dan de persoon meten dan word de lucht bijzaak en komt niet zo op de foto zoals de lucht op dat moment is. Dus moet ik wel degelijk eerst de lucht meten.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
-
- Forumlid
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: di dec 07 2010 2:44 pm
- Locatie: Uttendorf (AT)
- Ervaringsniveau: *
Re: flitsen
Inderdaad.
Basiskennis reportage flitsen... je meet de omgeving, en vult dan in met flits.
En toevallig is NIkon CLS daar erg goed in, beter can het Canon systeem.
Matrix meting is ook heel wat meer dan alleen de omgeving meten.
Daarom is het voor een reportage fotograaf ook belangrijk dat hij snel kan wisselen tussen matrix en spot meting.
Voor donkere achtergornden wil je spotmeting gebruiken, en voor lichte matrix.
Basiskennis reportage flitsen... je meet de omgeving, en vult dan in met flits.
En toevallig is NIkon CLS daar erg goed in, beter can het Canon systeem.
Matrix meting is ook heel wat meer dan alleen de omgeving meten.
Daarom is het voor een reportage fotograaf ook belangrijk dat hij snel kan wisselen tussen matrix en spot meting.
Voor donkere achtergornden wil je spotmeting gebruiken, en voor lichte matrix.
- iefie
- Forumlid
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: ma jul 09 2007 7:56 pm
- Locatie: spijkenisse
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: flitsen
Heb net een stukje op internet gevonden.:
Het maken van een eerste strobist portret is relatief eenvoudig. Zet de camera op de sluiter voorkeuze stand en stel de sluitertijd in op 1/250ste. Meet nu het licht met de camera van de achtergrond, bijvoorbeeld de lucht achter de plek waar straks de persoon staat die je gaat fotograferen. Onthoud het bijpassende diafragma dat de camera berekend en zet de camera op handmatig. Stel nu de sluitertijd in op 1/250ste en het zojuist gemeten diafragma. Probeer een zo laag mogelijke ISO waarde te hanteren van bijvoorbeeld ISO 200. De sluitertijd is overigens de snelste sluitertijd waarmee de camera nog kan synchroniseren met een flitser. Dit is vaak 1/250ste van een seconde.
Het volgende is nu de persoon op de plaats zetten, scherpstellen en afdrukken. De achtergrond zou nu goed belicht moeten zijn en je onderwerp onderbelicht, oftewel te donker. Zet nu het statief met de flitser onder een hoek van 45 graden links of rechts naast je onderwerp en zorg dat je schuin van boven flitst. De flitser moet op handmatig zijn ingesteld en om te beginnen met een kracht van ongeveer 1/4 van de maximale flitskracht. Maak nog een foto en kijk of je onderwerp goed belicht is. Bij overbelichting de flitser lager instellen of verder van je onderwerp plaatsen. Bij een onderbelicht onderwerp de flitser sterker zetten naar 1/2 of zelfs 1/1 of dichterbij plaatsen.
Alleen deze zet m op manueel....maar ttl zou dus ook kunnen dus?
Het maken van een eerste strobist portret is relatief eenvoudig. Zet de camera op de sluiter voorkeuze stand en stel de sluitertijd in op 1/250ste. Meet nu het licht met de camera van de achtergrond, bijvoorbeeld de lucht achter de plek waar straks de persoon staat die je gaat fotograferen. Onthoud het bijpassende diafragma dat de camera berekend en zet de camera op handmatig. Stel nu de sluitertijd in op 1/250ste en het zojuist gemeten diafragma. Probeer een zo laag mogelijke ISO waarde te hanteren van bijvoorbeeld ISO 200. De sluitertijd is overigens de snelste sluitertijd waarmee de camera nog kan synchroniseren met een flitser. Dit is vaak 1/250ste van een seconde.
Het volgende is nu de persoon op de plaats zetten, scherpstellen en afdrukken. De achtergrond zou nu goed belicht moeten zijn en je onderwerp onderbelicht, oftewel te donker. Zet nu het statief met de flitser onder een hoek van 45 graden links of rechts naast je onderwerp en zorg dat je schuin van boven flitst. De flitser moet op handmatig zijn ingesteld en om te beginnen met een kracht van ongeveer 1/4 van de maximale flitskracht. Maak nog een foto en kijk of je onderwerp goed belicht is. Bij overbelichting de flitser lager instellen of verder van je onderwerp plaatsen. Bij een onderbelicht onderwerp de flitser sterker zetten naar 1/2 of zelfs 1/1 of dichterbij plaatsen.
Alleen deze zet m op manueel....maar ttl zou dus ook kunnen dus?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
-
- Forumlid
- Berichten: 630
- Lid geworden op: do aug 31 2006 8:59 pm
- Locatie: Scherpenzeel (gld)
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Re: flitsen
Zorgen dat je sluitertijd /250 of wat minder staat ivm synchronisatie tijd met bhoud van volle kracht van je flitser
en je flitser niet op TTL maar op TTL-BL (nikon flitser) Bij bewolkt weer moet je de flitser misschien nog iets minnen maar dat werkt erg goed
en je flitser niet op TTL maar op TTL-BL (nikon flitser) Bij bewolkt weer moet je de flitser misschien nog iets minnen maar dat werkt erg goed
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: flitsen
Nu heb je al een D90 en een SB-700. Waarom zou je dan terug gaan naar de middeleeuwen van de manuele flits middels strobist?iefie schreef:Het maken van een eerste strobist portret is relatief eenvoudig.
- iefie
- Forumlid
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: ma jul 09 2007 7:56 pm
- Locatie: spijkenisse
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: flitsen
Dat is dus mijn vraag of ttl gewoon kan. Ofdie dan niet ook nog eens de omgeving gaat meten.
Dus gewoon ttl bl en dan plussen of minnen...
Dus gewoon ttl bl en dan plussen of minnen...
Laatst gewijzigd door iefie op do apr 24 2014 5:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Re: flitsen
Precies Hans. Helemaal mee eens.
Zet je camera op matrix meting.
Ga in je menu naar flits instellingen en zet de interne flitser op de commander stand - -.
Kies iets lager het betreffende kanaal. Standaard is dat 1.
Kies het zelfde kanaal op je flitser (standaard kanaal 1 groep A) en stel deze in op de passende groep A,B of C.
Nu kunnen flitser en camera draadloos communiceren.
Meer is het niet. Het werkt in de MASP instellingen en niet de andere automatische standen.
Wil je een beetje minder flits ga dan in de camera weer naar het flitser menu en stel daar de betreffende groep(A,B of C) in door een stopje meer of minder in te stellen. Zo simpel is het.
idd doet Nikon dat mooier en vooral makkelijker dan Canon. Een maat van me heeft een 7D.
Dan ben je heel blij met Nikon.
[edit]
@iefie,
Pak gewoon je camera en flitser en doe het.
Er wordt in TTL BL rekening gehouden met het bestaande licht. Dan moet het wel gemeten worden.
Daarom staat je camera ook in Matrix meting. Dan staan alle meetpunten ter beschikking van het systeem.
idd gewoon plussen en minnen op de flitser instellingen in het camera menu.
Zet je camera op matrix meting.
Ga in je menu naar flits instellingen en zet de interne flitser op de commander stand - -.
Kies iets lager het betreffende kanaal. Standaard is dat 1.
Kies het zelfde kanaal op je flitser (standaard kanaal 1 groep A) en stel deze in op de passende groep A,B of C.
Nu kunnen flitser en camera draadloos communiceren.
Meer is het niet. Het werkt in de MASP instellingen en niet de andere automatische standen.
Wil je een beetje minder flits ga dan in de camera weer naar het flitser menu en stel daar de betreffende groep(A,B of C) in door een stopje meer of minder in te stellen. Zo simpel is het.

idd doet Nikon dat mooier en vooral makkelijker dan Canon. Een maat van me heeft een 7D.
Dan ben je heel blij met Nikon.

[edit]
@iefie,
Pak gewoon je camera en flitser en doe het.
Er wordt in TTL BL rekening gehouden met het bestaande licht. Dan moet het wel gemeten worden.
Daarom staat je camera ook in Matrix meting. Dan staan alle meetpunten ter beschikking van het systeem.
idd gewoon plussen en minnen op de flitser instellingen in het camera menu.
- iefie
- Forumlid
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: ma jul 09 2007 7:56 pm
- Locatie: spijkenisse
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: flitsen
Oke...maar het licht heb ik al gemeten op de lucht...dus werkt ttl dan wel omdat die ook weer gaat meten. Vandaar mijn vraag
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Re: flitsen
Het werkt uitstekend. Het enige dat je nog moet doen is je camera en flitser pakken en er eentje maken. Dan zie je dat het werkt. 
