Dahlia's

Plaats reactie
jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Dahlia's

Bericht door jdgraaf » zo apr 27 2014 11:19 am

Een bekende van mij vroeg mij voor de website van haar bedrijf een aantal foto's te maken van bloemen die ze veredelen. Ik heb ze in 1e instantie geprobeerd tegen een natuurlijke achtergrond en omgeving te fotograferen. Dit om eens te kijken wat ze ervan vond in plaats van de standaard product shoots tegen een zwarte/witte achtergrond met flitslicht. Want ze had al aangeven dat niet mooi te vinden.
Bij de kweker aangekomen gaf deze aan dat de bloemen nog niet op zijn mooist waren. Maar we hebben toch een selectie kunnen maken, waarvan hieronder een klein resultaat.

Over een aantal weken zal ik nog een keer langs gaan, wanneer de gehele kas en alle soorten echt goed in bloei staan. Ook dan wil ik kijken of ik in natuurlijk licht ook met een strakke egale achtergrond toch een natuurlijk ogend shot kan maken (dus toch iets meer richting product fotografie).

Maar goed hier dus een kleine selectie.

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4)
Afbeelding

5)
Afbeelding

Groeten,

Jan
Een berg Nikon spullen....

René S64
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Dahlia's

Bericht door René S64 » di apr 29 2014 11:30 am

Helemaal niet verkeerd Jan, de kleur springt eruit..
Een rustiger achtergrond zou wel meer nadruk op de bloemen leggen denk ik.
Gr. René
Besmet met het NAS-virus, Intussen gevaccineerd met het Sony-vaccin.

oud0001

Bericht door oud0001 » di apr 29 2014 1:47 pm

Misschien is het een idee om een paar velletjes groen papier, in verschillende sterktes, mee te nemen en die als achtergrond te gebruiken.

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » di apr 29 2014 2:18 pm

Ja daar zat ik zelf ook al aan te denken. Samen met wat verschillende zwart/wit en grijswaarden.
Ben alleen nog opzoek naar iets waar ik dat op kan bevestigen zodat ik het er achter kan houden zonder hetzelf (of iemand anders) vast te houden.
Maar denk dat ik dan uitkom op een lightstand/arm/reflectorhouder

oud0001

Bericht door oud0001 » di apr 29 2014 2:46 pm

Als je de bloem op een tafel hebt staan kun je het vel papier tegen een andere vaas aan zetten. Dat mag gerust een beetje schuin staan toch?
Vervalt toch in de Bokeh.

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » di apr 29 2014 3:47 pm

De bloemen die ik hier heb gefotografeerd (en over een paar weken nog een keer moet fotograferen) staan in de kas en niet netjes in een vaasje ;-)

oud0001

Bericht door oud0001 » di apr 29 2014 4:21 pm

Hi hi, dat kan ook ja.
Eum ff denken. Camera op statief en de zelfontspanner gebruiken. Dan kun je het papier zelf vast houden. :wink:

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » di apr 29 2014 4:26 pm

Soms zijn oplossingen simpel :-D

oud0001

Bericht door oud0001 » di apr 29 2014 5:52 pm

Yep. :)

hansD90
Forumlid
Forumlid

Re: Dahlia's en achtergronden

Bericht door hansD90 » zo mei 04 2014 7:24 pm

ha Jan,

interessant puzzeltje: stoort een groene achtergrond bij een macro-foto van een bloem?

Naar mijn mening is een mooie, vage, achtergrond met verschillende tinten groen de ideale achtergrond, als er maar geen dikke takken etcetera doorheen lopen. In jouw dahlia-foto's passen ze uitstekend. Ik heb van de week met dezelfde vraag zitten knutselen en vond het resultaat in een lege witte achtergrond erg steriel worden. Een egaal zwarte achtergrond gaat, maar dan is een foto, waarin je de achtergrond naar donker nabewerkt veel mooier.

Ik hoop dat je het niet erg vind, dat ik voor de discussie een voorbeeld in jouw draadje plaats. (Als wel: laat even weten, dan haal ik hem weg.) Zie hier de blauwe regen in een lege witte omgeving. (Takje afgeknipt en los gefotografeerd.)

Wat vind je/jullie?

Hans

Afbeelding
Nikon D7000 / 12-24 / 17-55 / 60 / 105 / 28-300
Fuji X100S / X-T1 / 16-55

Loeky

Bericht door Loeky » ma mei 05 2014 11:18 am

Erg mooie serie

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » ma mei 05 2014 12:46 pm

Hans,

Helemaal geen probleem hoor. Het is ook iets waar ik zo nu en dan mijn vraagtekens bij zet. Die egale (en daarmee ook wel steriele) achtergronden. Het probleem met natuurlijke achtergronden is zoals jij al aangeeft ook dat er dan storende elementen in kunnen zitten zoals takken.
Ik zit daarom te denken of ik niet een "standaard" achtergrond kan maken die niet egaal is dus natuurlijk oogt (verschillende tinten en vormen) en die dan als achtergrond kan gaan gebruiken.

Ik heb zelf ook nog een blauwe regen waar ik een takje af kan knippen zal die eens fotograferen tegen een natuurlijke groene achtergrond. Kunnen we de verschillen vergelijken. Maar ik denk dat bij een blauwe regen zoals jij hem gefotografeerd hebt de witte achtergrond het beste past.

Jan

oud0001

Bericht door oud0001 » ma mei 05 2014 12:54 pm

Je zou misschien ook nog wel wat onscherpe foto's kunnen maken van bladeren, gras e.a. en dan een afdruk daar van als achtergrond kunnen gebruiken.
Doordat de foto al onscherp is en de DOF bij dit soort platen erg klein is heb je altijd een mooie zachte goed gekleurde achtergrond.
Omdat je ze zelf maakt kun je ze maken zoals jij het wilt hebben. :wink:

Kun je later ook weer gebruiken. :mrgreen:

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » ma mei 05 2014 12:59 pm

Tuihanti,

Aan zoiets zat ik inderdaad te denken. ;-)

Jan

oud0001

Bericht door oud0001 » ma mei 05 2014 1:26 pm

Goed plan. :twisted:

Plaats reactie

Terug naar “Macro en close-up”