Durf ik het aan?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
wouthazel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Durf ik het aan?

Bericht door wouthazel » ma apr 28 2014 9:50 pm

4 dagen Berlijn, dat wordt natuurlijk veel lopen enzo, durf ik aan om alleen de Fuji X100 mee te nemen? Of ga ik dan toch mijn D600 missen.....terwijl ik zeker weet dat de meeste foto's die ik ga maken over het algemeen in het bereik van 20-40mm liggen.....
Ik houd wel van de 'beperking' van 1 lens, maar meestal is dat dan toch een zoom....lastig, wat vinden jullie?

gr Wouter

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Durf ik het aan?

Bericht door Skippy » ma apr 28 2014 9:57 pm

Tja, ik ben een fan (en fervent gebruiker) van de Fuji X100. Ik zou dus voor alleen een X100 gaan en een mogelijk als zodanig ervaren beperking van het vaste 35mm brandpunt compenseren door een diverse onderwerpkeuze en/of afwisseling kleur met zwart/wit.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » ma apr 28 2014 10:09 pm

In Londen heb ik vorig weekend alleen mijn 30mm gebruikt. Ja, dat levert beperkingen op, maar dat maakt het juist weer leuk. En je bent een bezienswaardigheid als je al heen en weer lopend probeert het onderwerp toch nog leuk te kaderen... :D (je ziet de toeristen met hun compactcameraatje ook denken "zo'n dure camera en dan geen zoom?")

Zag overigens ook veel mensen met een mirrorless rondlopen.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma apr 28 2014 10:15 pm

Ik heb in Berlijn een fijne serie geschoten met de e-p1 en 14mm(28mm omgerekend dus) op straat(dingen, geen mensen), dat was prima te doen. Op mijn D90 vertoefde de 35mm het meest en soms een 50mm. Tele heb ik totaal niet gemist in ieder geval. Ook extremere groothoek in mijn geval 11-16 bleef een uitzondering daar gelaten in de tas bij de tele.

Dus, wat mij betreft kan dat prima ;) Maar wat je precies wil gaan fotograferen kan de doorslag geven. Hoe dan ook veel plezier! Wanneer ga je? Ik eind Me weer heerlijk 5 dgn daar vertoeven ;)

Peter
Bijna leeg hier....

wouthazel
Forumlid
Forumlid

Bericht door wouthazel » ma apr 28 2014 10:23 pm

Ik ga woensdag, de 'highlights' van Berlijn ga ik sowieso niet bewust opzoeken, de vorige keer al gedaan, zal toch voornamelijk rondlopen zijn. Oude joodse wijk staat wel op mijn verlanglijstje, en de stadsparken. Vooral 1 mei is het overal feest....

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » ma apr 28 2014 10:28 pm

1 mei is het op veel plekken ook matten. Wij hebben een jaar of wat terug op 1 mei een rondrit in zo'n bus gemaakt, het was bij elke kruising weer een verrassing in hoeverre de route gevolgd kon worden... Je zit het overigens al van verre, dus ruim de tijd om een straatje om te gaan. Dat is vaak letterlijk al genoeg, in de straat ernaast merk je vaak niet eens dat er even verderop 20 ME bussen aan ME-ers de demonstranten in toom staat te houden. Wel hoorden we de hele dag door sirenes.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma apr 28 2014 10:30 pm

Berlijn is op zijn mooist als je niet de highlights opzoekt idd. Wij hebben ook heel wat kilometers gemaakt juist daar waar zo gezegt ''niets'' te zien is kwa historie of toerisme. Geweldige stad is het. Wens je veel plezier en delen die foto's hoor!

Peter
Bijna leeg hier....

wouthazel
Forumlid
Forumlid

Bericht door wouthazel » ma apr 28 2014 10:31 pm

Klopt inderdaad, twee jaar geleden was ik ook aanwezig op 1 mei. De 'alternatieven' en extremen (??) laten dan van zich horen. Volgens mij is dat een onderdeel van de folklore.....net zoiets als hier een treintje vernielen als je clubje kampioen is geworden... :mryellow: :mryellow:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 28 2014 10:41 pm

Ik heb Koningsdag rondgelopen met mijn Fujifilm 35mm (52mm fullframe) en afwisselend een 28mm of 85mm op mijn D700. Dat vond ik toch wel een stuk prettiger dan een enkele brandpuntsafstand ter beschikking hebben. Maar dat was vooral ingegeven door het onderwerp. Lopend door een stad had ik het wel met een 35mm ook gered.

Heb je wel eens geprobeerd hoe het bevalt, gewoon in een stad? Of zou dit de eerste keer worden?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wouthazel
Forumlid
Forumlid

Bericht door wouthazel » ma apr 28 2014 10:51 pm

De vorige keren toch een volle tas bij me. Zoals ik al aangaf, een kleine analyse laat zien dat 85% tussen de 20 en 40 mm zit. Dit moet toch af te lopen zijn. Maarja het blijft natuurlijk kriebelen om toch voor de hele bups te gaan.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma apr 28 2014 11:04 pm

Ik heb onlangs Parijs met enkel de x100s gedaan. Een fotografische openbaring. Klein, compact, geen objectieven wisselen, super beeldkwaliteit en dynamisch bereik, strakke platen op hoge iso. Gorillapodje mee en nooit het gevoel gehad iets te missen. Tuurlijk wil je soms wat meer zoom, soms wat meer groothoek, maar het besef dat je dat toch niet bij je hebt gaf mij eerder rust dan de verwachte onrust. Ik zeg doen!

Kleine selectie foto's op mijn blog: http://vincent-riemersma.squarespace.co ... 4/16/paris" onclick="window.open(this.href);return false;

(Verhaaltje in het engels vanwege het diverse bezoek :wink:)
Fin.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 28 2014 11:08 pm

Een prachtige serie Vincent! Punt meer dan gemaakt!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wouthazel
Forumlid
Forumlid

Bericht door wouthazel » ma apr 28 2014 11:13 pm

Mooie serie, ik heb al beelden in mijn hoofd. Ga het maar eens proberen, als ik spijt krijg heb ik een excuus om nog een keer te gaan dit jaar. 8)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma apr 28 2014 11:47 pm

Berlijn! Een zeer fotogenieke locatie en eentje waar ik bijzondere herinneringen aan koester.

Ben er ooit geweest, midden in de Koude Oorlogstijd (1980) en in 2011 nog een keertje teruggeweest. Wow, wat is daar veel veranderd! 8)

Hier mijn impressie van Berlijn:
https://www.flickr.com/photos/chasa-ima ... 5129/show/" onclick="window.open(this.href);return false;
en ja, ik was dolblij dat ik m'n DSLR + objectieven bij me had... :)

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » di apr 29 2014 11:18 am

CaptainHook schreef:en ja, ik was dolblij dat ik m'n DSLR + objectieven bij me had... :)
Het kan ook afhangen van het doel van de trip.

Als ik op een specifieke fototrip ga dan is 'traveling-light' voor mij absoluut geen doel, ik ben meerdere bergen opgelopen met 10+ kg aan apparatuur. Nooit spijt van gehad, al verklaart menig persoon je dan voor gek.

Mijn bezoekje aan Parijs was samen met mijn vrouw en zus en specifiek NIET bedoeld als fototrip. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen foto's gemaakt kunnen en mogen worden, maar wel dat ik niet overal uren wil/mag staan wachten op het juiste licht en/of moment. En vooral dat er veel door de stad 'bewogen' wordt en een zware bepakking dus geen aanrader is. Zelfs met een lichte rugtas had ik nu al zere voeten en rug elke avond :wink: Een dag citytrip met lichte bepakking kan zwaarder aanvoelen dan een dag in de bergen met zware tas, wellicht door een constanter tempo en beter schoeisel...

Daarnaast is het ook een uitdaging om niet steeds van objectief te kunnen wisselen. Feitelijk is een x100s niets meer of minder dan een dSLR meenemen met 1 prime.
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”