Bloemetje

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Renske

Bloemetje

Bericht door Renske » zo okt 14 2007 10:58 pm

Afbeelding

Deze vond ik wel gelukt.....merk wel steeds meer dat het erg windvrij moet zijn en dat ik eigenlijk wel een statief nodig heb. Dit was overigens een klein bloemetje.

Toch best moeilijk macro's maken :(

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo okt 14 2007 11:05 pm

Renske, ja dat is knap lastig die wind, ik gebruik vaak een monopod en dat is erg handig. Maar de foto, de kleur is erg mooi, maar er is niet veel scherp, een klein stukje van het linkerblaadje. Met welk diafragma heb je deze gemaakt.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » zo okt 14 2007 11:07 pm

Toch net een wat kleiner diafragma nemen dan is het super!! :lol:

Renske

Bericht door Renske » zo okt 14 2007 11:11 pm

Diafragma??? :oops:

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo okt 14 2007 11:16 pm

Diafragma weet je wel, die cijfertjes die op je lens staan (niet altijd)
Hoe groter het getal hoe minder licht er in de lens valt, maar des te meer scherptediepte. Als je de Camera op A zet dan kan je zelf het diafragma kiezen, dus zlef bepalen hoeveel scherptediepte je wil. De camera past dan de sluitertijd aan. Dus draaien aan het wieltje diafragma veranderen en kijken of de sluitertijd niet te laag wordt. voorbeelden van diafragma 2.8, 4, 5.6, 8, 11,16, 22.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Renske

Bericht door Renske » ma okt 15 2007 8:18 am

Ah dank je....ik wilde al een keer vragen waar die nummertjes voor waren. Tot nog toe staat ie altijd op 32, 'k zal hem eens wat kleiner zetten.

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma okt 15 2007 8:36 am

Met je camerainstelling Renske, dus je zet je camera op de A stand (= aperture = diafragma) en dan je diafragma op bijv. 11 of 16 zetten. Desnoods je iso verhogen als de sluitertijd te lang wordt. Denk dat deze foto meer richting 2.8 of 3.5 zit omdat er bijna niets scherp is.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

boekie

Bericht door George Fennes » ma okt 15 2007 9:34 am

Leuk bloemmetje Renske, maar inderdaad een kleiner diafragma (dat is een hoger diafragmagetal) zal meer scherptediepte geven.
En inderdaad lastig om uit de hand en in de wind zo'n teer bloemmetje vast te leggen.
Dus een statiefje zal al verbetering brengen, dan ben je in ieder geval je eigen bewegingsonscherpte kwijt.
Maar je bent lekker bezig.
Ook zou ik je willen adviseren en dat is ook voor vele andere beginnende fotografen, koop een goed boek waar de basisbeginselen van de fotografie in worden uitgelegd.
Of leen er een in de Bibliotheek.
Het mag gerust een wat ouder boek zijn dat gaat over het analoge tijdperk.
De basisbegrippen zijn hetzelfde, diafragma, sluitertijd, ISO enz.
Als je deze begrippen goed kent, kan je er mee gaan spelen en gaat het ook meer leven voor je.
Zelf heb ik ooit een boek gehad van Dick Boer, geweldig hoe eenvoudig dat die man het uitlegde.

Succes ermee.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma okt 15 2007 9:47 am

Volgens mij is er 'n boek geschreven speciaal gericht op de D50, dat lijkt me dan 'n stuk praktischer omdat dan niet alleen de instellingen en toepassingen behandeld worden, maar tevens gericht op haar eigen camera.

George Fennes
Clublid
Clublid

workshop

Bericht door George Fennes » ma okt 15 2007 10:33 am

Dat is waar Paparazzi,
Ik heb ook zo'n boekje over de D80, maar is o zo beperkt en er wordt te weinig en uitgebreid op ingegaan.
Dat is met de D50 ook het geval.
En het boek van Dick Boer leest gewoon heel prettig met duidelijke illustraties en mooie voorbeelden.
Maar als iemand de basisbegrippen van het fotograferen goed doorheeft, ben je al een heel eind verder.
Maar dat het bij velen aan basiskennis ontbreekt mag duidelijk zijn.
Niet om naar Renske te wijzen, maar als er gezegd wordt, Diafragma???
Dan mag je toch wel eens achter je oren gaan krabbelen.
Renske is niets te verwijten hoor, die is waarschijnlijk van een compactje zo overgestapt op een DSLR en mist gewoon deze kennis.
Daarom zou een workshop wel eens een leuk idee kunnen zijn om voor de beginnende fotografen onder ons.
Er was iemand ik dacht Brenzef die dat wel eens geopperd had.
Ik weet alleen niet of het ook van de grond is gekomen.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma okt 15 2007 10:36 am

Brenzef heeft gisteren aangeboden om in de regio Gouda/Utrecht een ééndaagse cursus te geven. Even zoeken.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

George Fennes
Clublid
Clublid

goed plan

Bericht door George Fennes » ma okt 15 2007 10:44 am

Kijk daar hebben we wat aan.

Goed plan Brenzef, toppie :P

Renske

Bericht door Renske » ma okt 15 2007 12:12 pm

Ik wilde zo graag die stampertjes (??? heet dat zo) scherp hebben maar ja dan is de rest natuurlijk niet scherp jammer genoeg.

Ik had het diafragma dus op het hoogste getal staan.

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma okt 15 2007 12:41 pm

Dat kan niet Renske, het hoogste getal zorgt namelijk voor meer scherpte/diepte en bij 'n lager getal krijg je dit effect dat er bijna niets scherp is. Soms kan dat van nut zijn, maar bij deze foto mag er wel iets meer scherpte in zitten.

Maar waar stel jij je diafragma mee in? In de A stand?

Renske

Bericht door Renske » ma okt 15 2007 1:16 pm

De (automatisch) macro stand :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”