Voigtländer 20mm icm Nikon FF DSLR ?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
CaptainHook

Voigtländer 20mm icm Nikon FF DSLR ?

Bericht door CaptainHook » do mei 01 2014 10:51 am

Ik had ooit een Nikkor 20mm AIS objectiefje en gebruikte die af en toe op m'n D700. Redelijke tot goede resultaten, afgezien van de vignettering bij vol open diafragma.
Dat objectief heb ik ooit verkocht aan de video liefhebber die het ging gebruiken voor filmopnamen met z'n Nikon DSLR.

Achteraf spijt :oops: dat ik 'm verkocht heb, want inmiddels mis ik wel een groothoekig objectief.
En ja, ik weet dat de Zeiss 21mm onovertroffen is, maar de prijs ervan is ook onovertroffen :lol: dus die komt (helaas) niet in aanmerking.

Nu zag ik best wel her en der goede beoordelingen van de Voigtländer 20mm f/3.5
http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlae ... pyj4a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Een heel beschaafd, licht en handzaam groothoek objectief(je).
  • -Heeft iemand alhier daadwerkelijk ervaring met dit objectief op een Nikon FF DSLR? (en dan het liefst op een D800, of b.v. een D700/D610/etc)
    En zo ja, hoe bevalt dat dan?

-En als tweede vraag, heeft iemand ergens een tweedehandsje van dit objectief voorbij zien komen en/of weet waar er eentje te koop is.
    Ja, ik weet waar ze nieuw te koop zijn. Prijs in NL ca. 475 euro.

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Voigtländer 20mm icm Nikon FF DSLR ?

Bericht door Cyrus » do mei 01 2014 11:07 am

Ik kan je een alternatief uit NIkon's eigen stal aanraden: Nikkor AF 20 F/2.8D. Nieuw ± € 550, tweedehands rond de € 300. Iets groter dan de Voigtländer, maar wel AF en ietsje lichtsterker. Gebruik 'm naar volle tevredenheid op een D600 en D700. Scherpte is reeds bij volle opening uitstekend in het midden en in de randen vanaf F/4 ook zeer goed. Vanaf F/5.6 enorm scherp "accross the frame".

Daarnaast zou je nog een Tokina AT-X 17mm kunnen overwegen, maar vind die maar eens....
Groeten,
Edwin

flickr - website

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mei 01 2014 11:15 am

Ik heb ervaring op een D700. Zwak in de hoeken, hele vervelende (niet 100% te corrigeren) snor vervorming. Niet doen is mijn advies.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mei 01 2014 11:21 am

Wat ik zo her en der lees over de Nikkor 20mm AF-D is dat die juist minder presteert dan de Voigtländer...
http://www.photozone.de/nikon_ff/617-ni ... ff?start=2" onclick="window.open(this.href);return false;
vooral CA heb ik een hekel aan...

http://www.kenrockwell.com/voigtlander/20mm-f35.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
(nee, geen flauwe grapjes over meneer Rockwell aub :wink: )

Weliswaar een test met een Canon:
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/50 ... ff?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
maar vooral de mechanische kwaliteit spreekt me ook aan.
http://slrlensreview.com/web/reviews/vo ... m-f35-slii" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpreview.com/forums/post/52426095" onclick="window.open(this.href);return false;

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mei 01 2014 11:24 am

Skippy schreef:Ik heb ervaring op een D700. Zwak in de hoeken, hele vervelende (niet 100% te corrigeren) snor vervorming. Niet doen is mijn advies.
Hmmm, nou ga ik weer twijfelen... :?
In ieder geval bedankt voor je bijdrage, al is het geen 'leuke' boodschap.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mei 01 2014 11:28 am

Vervorming op FX, ongecorrigeerd.

Afbeelding

Uit dit setje https://www.flickr.com/photos/lucdesche ... 379104239/ Voornamelijk i.c.m. een D70s, enkele i.c.m. met een D700.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 01 2014 11:44 am

Ik heb met de Voigtländer noch de Nikkor 20mm ervaring.
Maar ik sluit me aan bij Captainhook: de Nikkor komt uit (vrijwel?) alle tests als de mindere naar voren.
Dat bij Cosina gebouwde Voigtländertje heeft een heel goede reputatie.

(Geheel terzijde: wie doet zo'n juweeltje nou weg? Een AI-S objectief met nota bene cameracontacten zodat je alle verworvenheden van de moderne camera's kunt benutten... En een zo ontzettend mooie brandpuntsafstand... Jeetje...)

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mei 01 2014 11:55 am

De mindere aspecten (die voor mij van groot belang zijn) m.n. vervorming en hoekkwaliteit waren voor mij de redenen om de Voigtländer te verkopen.
Hier http://joserochaphoto.wordpress.com/201 ... spherical/ een link met nuttige info.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do mei 01 2014 12:22 pm

Ik heb niet beweerd dat de Nikkor 20 beter dan de Voigtländer 20 zou zijn, maar stelde slechts dat de Nikkor een mooi AF-alternatief is voor de Voigtländer ;)

Zowel op mijn D600 als D700 ervaar ik met de Nikkor een prima scherpte over het gehele frame en vriendelijke vervorming (in de zin dat de vervorming eenvoudig en goed te corrigeren is). Ik heb twee series met de Nikkor 20 op mijn Flickr staan: ss Rotterdam (D700) en Prison 15H (D600). Geeft een goede indruk waartoe de Nikkor 20 toe in staat is.

CA is een issue bij zowat al mijn Nikkor primes. Gelukkig weet LR er behoorlijk goed raad mee. Maar dit is idd wel een terecht punt van kritiek.
Groeten,
Edwin

flickr - website

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: 20mm icm Nikon FF

Bericht door gijs sandberg » do mei 01 2014 12:22 pm

Beste Erik,
Als je gewoon een Nikon 4.0 of 3.5 Ai/AIs wilt hebben zal je geduld moeten hebben en/of toeslaan op een Buy-It-Now op eBay. er zijn er niet veel van gemaakt.
re: volle opening
Verwacht van geen enkel objectief optimale prestaties, maar wie heeft dat echt nodig?
In deze tijd van ISO 200 en hoger, wanneer zal je f 2.8 missen bij die brandpuntafstand?
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do mei 01 2014 1:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do mei 01 2014 12:26 pm

Tja.. leuk natuurlijk dat de ISO ondertussen tot ongekende hoogtes reikt en iedereen tegenwoordig met F/8 op ISO 6400 schiet, gewoon omdat het kan. Maar dat gaat allemaal ten koste van een mooie kleine DOF, dynamisch bereik, scherpte en kleuren.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do mei 01 2014 12:34 pm

emdeklerk schreef:. de Nikkor komt uit (vrijwel?) alle tests als de mindere naar voren. ...
Opvallend is dat in de diverse testen dit objectief ( 20mm f/2.8 AIs) zo verschillend wordt beoordeeld.
Bjørn Rørslett is behoorlijk positief :
With a modern optical formula including CRC (floating lens elements for close-range correction), this 20 mm is the best all-round performer in the Nikon line so far.
http://www.naturfotograf.com/index2.html

Ook Ken Rockwell is positief. Hij gaat er (m.i. terecht) van uit dat je dit brandpunt gebruikt voor totale scherptediepte dus gediafragmeerd.
http://www.kenrockwell.com/nikon/20f28ais.htm

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 01 2014 12:42 pm

Interessante discussie. Altijd weer frappant hoe testers een objectief verschillend beoordelen.

Misschien ga ik nog een keer voor zo'n elegante Nikkor 3,5/20mm UD... Met AI-ring. Hou wel van die oudere objectieven.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do mei 01 2014 12:47 pm

Marten schreef:
emdeklerk schreef:. de Nikkor komt uit (vrijwel?) alle tests als de mindere naar voren. ...
Opvallend is dat in de diverse testen dit objectief ( 20mm f/2.8 AIs) zo verschillend wordt beoordeeld.
[/url]
Maar emdeklerk hadden het over de 20mm AF-D en niet over de AIs.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mei 01 2014 12:56 pm

Wow, ik ben ff weg en al weer een hele lading aan zinnige opmerkingen. 8)

Die vertekening zoals aangehaald door Skippy kan uiteraard belangrijk zijn bij dat soort foto's.
Ik zal zelf dit soort brandpuntafstanden eerder gebruiken voor landschaps(achtige) zaken. M.a.w. geen strakke industriële lijnen die dan vervormd raken.

De CA vind ik persoonlijk altijd een veel storendere factor. Daarom heb ik destijds het oerdegelijke Nikkor 135mm f/2.0 DC objectief weggedaan.

Maar idd, de 20mm AIS die ik had, had ik nooit moeten wegdoen... :(

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”