Dagje zeilen op het IJsselmeer.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Kaatje

Dagje zeilen op het IJsselmeer.

Bericht door Kaatje » ma okt 15 2007 11:18 am

Gisteren zijn we met een klassieke platbodem het IJsselmeer op geweest. Natuurlijk mijn camera niet thuis gelaten en vooral vrolijk aan het experimenteren geweest.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

Ik ben tevreden over de foto's maar ook erg benieuwd naar de zienswijze van anderen............

Groetjes,

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma okt 15 2007 11:33 am

Leuke details en ook mooie kleuren.
De meeste horizons staan wel wat scheef, net genoeg om te storen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Kaatje

Bericht door Kaatje » ma okt 15 2007 11:39 am

Ik zie het. De meeste had ik er al uitgehaald, maar niet uit deze serie. Vooral bij #4 valt het mij nu ook op (na jouw opmerking). Ik heb me, tijdens het fotograferen van deze details, helemaal niet druk gemaakt om de horizon :oops: Zelfs bij uitendeindelijk op de PC bekijken van mijn foto's was ik nog alleen maar gefascineerd door de details. De volgende keer moet ik daar dus dringend op letten ;-)

Ik ga eens kijken of ik het nog wat kan verbeteren zonder dat het aan de foto's afdoet, of dat ik het maar als een flink leermoment ga beschouwen :twisted: ;-)

Anderzijds, hoe plaats je het beeld op het moment dat je lekker schuin in het water ligt? Goed, ik ga nog eens kijken.......

D.d.B.

Bericht door D.d.B. » ma okt 15 2007 11:42 am

mij is die horizon niet eens zo opgevallen...

Groetjes

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

mooi strak en volle kleuren

Bericht door George Fennes » ma okt 15 2007 11:43 am

Afgezien van Roelofs opmerking (wel terecht hoor) zijn het mooie plaatjes geworden.
Zeker als je weet dat zo'n boot niet stil ligt, maar constant in beweging is.
Mooie strakke en scherpe platen.
Heel prettig om naar te kijken en aan die schipper te zien is het een toch wel risico vol beroep.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Kaatje

Bericht door Kaatje » ma okt 15 2007 11:46 am

Het was wel zijn beroep wat risico-vol is gebleken. Echt een kwestie van een ongeluk in een klein hoekje. Toch is het geen ogeluk op het water geweest! Maar het spreekt wel mooi tot de verbeelding hé? In eerste instantie was ik alleen zijn handen aan het fotograferen, maar op een bepaald moment kreeg ik ze zo in beeld en vond ik het een mooi verhaal vertellen.

Kaatje

Bericht door Kaatje » ma okt 15 2007 12:25 pm

Oke, even een paar horizonnen recht getrokken :oops: 8)

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

Hoewel ik het nog even op me in moet laten werken (misschien), vind ik #4 nu gewoon een kwestie van jammer. Nu ik die scheve horizon heb gezien vind ik het origineel niet mooi meer en bij de rechtgetrokken versie vind ik de uitsnede (die ik dan verplicht ben te maken) afdoen aan het beeld dat ik voor ogen had. Dat is echt het eerste wat ik dacht toen ik de rechtgetrokken foto's bekeek.

#2 Deze vind ik er mooier uitkomen en inderdaad, storend die scheve horizon!

#3 Het ziet er wel harmonieuzer uit met een rechte horizon, maar toch ook daar mis ik wat.

#5 Deze is heel oke, hier komt het vioolblok, denk ik, veel meer tot zijn recht!

Al met al, qua horizon dus inderdaad een hele goede les voor de volgende keer. Ik moet hier echt beter op gaan letten. Ik kan me zo verliezen in lijnen, figuren, symmetrie of juist asymmetrie..... Dat ik de belangrijkste lijn vergeet.......

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma okt 15 2007 1:17 pm

Ik heb het idee dat je bij 3 iets te ver gecorrigeerd hebt.
Dat ik met mijn commentaar nr 4 voor je bedorven heb, spijt me dat oprecht, dat was niet de storendste horizon. Een horizon met alleen water moet recht lopen, een horizon met een oever kan alle kanten oplopen.

Denk er ook aan dat je echt met lijnen aan het spelen was en dan hoeft de horizon echt niet de belangrijkste lijn te zijn, dat dat touw in 4 zo mooi uit de hoek loopt draagt ook bij tot de kracht van het beeld en het is niet eens een rechte lijn. Dat is een element dat in de correctie echt mis als ik de twee foto's naast elkaar leg.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma okt 15 2007 1:29 pm

Kaatje schreef:Anderzijds, hoe plaats je het beeld op het moment dat je lekker schuin in het water ligt?
Ook als je schuin ligt met je boot is de horizon horizontaal....
Of je moet een foto met een scheve horizon bewust kiezen natuurlijk.
Roelof schreef:Een horizon met alleen water moet recht lopen, een horizon met een oever kan alle kanten oplopen.
Een horizon is altijd horizontaal, een oever kan oplopen, maar is dan geen horizon....
Laatst gewijzigd door Marten op ma okt 15 2007 2:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » ma okt 15 2007 1:39 pm

@kaatje Mooie foto,s. Je moet natuurlijk niet vergeten dat je op een schip zit die ook scheef gaat. ;)
Mooie kleuren vind ik en mooi scherp !
NAS Buikpijn

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » ma okt 15 2007 2:38 pm

Kaatje, prima foto's hoor ik vind 3 en 5 de beste'n.
Prima sfeer en lekker van kleur.

De bovenstaande horizon kwestie heb ik mij niet aan gestoord. Omdat een boot nu eenmaal meedeint op de golven vind ik voor deze foto's het juist helemaal niet storend dat de horizon niet recht zou zijn..

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Frederix

Re: Dagje zeilen op het IJsselmeer.

Bericht door Frederix » ma okt 15 2007 9:27 pm

Kaatje schreef:Gisteren zijn we met een klassieke platbodem het IJsselmeer op geweest. Natuurlijk mijn camera niet thuis gelaten en vooral vrolijk aan het experimenteren geweest.

Groetjes,
Hoi Kaatje, ik vind foto #1 en # 5 erg goed, met name de eenvoud van het onderwerp boeien mij erg. De rest spreekt mij niet zo aan.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » ma okt 15 2007 10:20 pm

Mooie platen met een goede belichting, allemaal mooi helder en scherp met mooie kleuren.
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma okt 15 2007 10:22 pm

Lekker kleuren Kaatje. Zo veel mensen zoveel smaken. Dat lees je wel weer uit de reacties. En zoals Nicole zegt, je zit op een boot en wanneer zie je de horizon dan recht? :)
Foto 1 en 5 zijn inderdaad vanwege de simpelheid gaaf en strak.
Maar ook foto 2 (2e versie) met de rechte horizon, de schuine bootlijn en de touwen die juist tegengesteld en lekker eigenwijs schuin en recht lopen. Fraai hoor.

Kaatje

Bericht door Kaatje » di okt 16 2007 9:07 am

Hoi Roelof,

Het is geen kwestie van de pret bederven hoor! Samen met anderen naar foto's te kijken werkt horizon verbredend :mrgreen: Ik had zelf alleen maar oog voor de details van de boot en als ik dan achteraf terug kijkt en nog steeds niet verder kan zien....... Ik vind het alleen maar waardevol. De schoonheid van de dingen die ik gefotografeerd heb zie ik nog steeds, maar als ik dat aan een ander wil laten zien moet ik wel in staat zijn om verder te kijken. De volgende keer zal ik zeker wat meer op het totaalplaatje letten en dat is dan het effect van feedback vragen ;-)

#4 Is ook gewoon nog steeds een mooie foto, maar het is ook een beetje het effect als je met een ander oog gaat kijken. Nu zie ik ook ineens een wel erg bleke lucht. Maar,...... ik denk wel dat deze foto zeker ergens een mooi plekje aan een muur gaat krijgen!

En verder.........
Natuurlijk is het ook een kwestie van smaak, maar overal waar ik kijk is inderdaad (haha) de horizon altijd horizontaal. En als je zeeziek bent, dan is die horizon o zo belangrijk om je weer een beetje te orienteren. Het "op een oor liggen" effect heb ik heel even voorbij zien komen in een foto van Marten, lekker het water in de gangborden.

Ik ben ook erg blij met jullie reacties, zowel de commentaren als de complimenten!

Groetjes,

Afbeelding
Als 'ie nou niet recht is.......

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”