Hallo Mark
Als je op het Internet gaat zoeken zul je zien dat er een wereld aan (gratis) software te verkrijgen is. Echter je zult je zelfde vraag moeten stellen wat wil ik? Wil ik fotograferen of experimenteren met software?
Er zij op dit moment veel zeer goed werkende programma’s, gemaakt door bv. (goede) wiskundige uit het voormalige Oostblok die zeer interessant zijn voor theoretici en programmeurs. Maar wil je die zelf gebruiken dan blijkt al snel dat het programma’s zijn die of niet af zijn, of niet goed werken op de PC of waar bij je zelf nog allerlei plugins/uitbreidingen/aanvullingen moet toevoegen. Er zijn haast nooit gebruiksaanwijzingen, ze zijn meestal primitief en gebruikers onvriendelijk.
Zeker als je pas begint is het aan te bevelen om gebruikersvriendelijke, goed werkende programma’s te gebruiken. Je verkrijgt dan snel goede resultaten wat uitnodigt tot verder gaan in plaats van vastlopen in frustraties.
Verder is natuurlijk ook van belang hoeveel je wilt je investeren, de prijzen lopen uiteen van gratis tot heel veel Euro’s.
Zelf gebruik ik het volgende:
Fotobewerking Photoshop Elements (PScs is veel uitgebreider, maar ik vind het te duur en weet zeker dat ik het grootste gedeelte niet gebruik) Er zijn er nog veel meer maar PS is denk ik het meest gebruikte.
Voor panoramafotografie heb ik vele programma’s gebruikt, al dan niet met wisselend resultaat. Nu gebruik ik Panoramafactory 4.2 (
www.panoramafactory.com , gratis demo anders $69,=). Geeft goed resultaat en heeft veel mogelijkheden voor handmatig aanpassen.
Vrij nieuw, en zeker volgens mij een van de beste is Autopano Pro (
www.autopano.net , gratis demo anders EUR 99,=) Het is gebaseerd op een algoritme dat is ontwikkeld en verwerkt door de universiteit van Britisch Columbia tot Autostitch (
www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html gratis, volledig werkend, zou ik zeker proberen).
Het zelfde algoritme wordt gebruikt in PanoramaPlus (
www.serif.com , £ 39,90)
Voor HDR gebruik ik EasyHdr, een compleet programma dat goed werkt (
www.astrofoto.pl/easyHDR.php , demo gratis, anders Euro 12,=)
Ook goede resultaten heb ik met Photomatix (
www.hdrsoft.com , gratis demo, anders $99,=)
Wil je zoeken op het net dan is er veel informatie en software te krijgen op
http://degratissoftware.web-log.nl/categorie/53376 en
http://www.download.com/Digital-Photo-T ... ml?tag=dir .
Er is heel veel maar of het allemaal bruikbaar is weet ik niet, het gaat tenslotte om foto’s maken en niet om computeren.