Welk programma voor fotobewerking

Discussies over fotobewerking en archivering
Mark D

Welk programma voor fotobewerking

Bericht door Mark D » vr apr 28 2006 8:35 am

Dag mensen,

Sinds enige maanden ben ik een tevreden D50 gebruiker. Hiervoor jaren met een Dimage 5 (Minolta) gefotografeerd...maar moet zeggen...dit gaat beter!

Nu zie ik hier op het forum de mooiste foto's voorbijkomen...nieuwe technieken (HDR), voor mij dan...allemaal fantastisch. Voor mij de grote vraag...welk programma gebruiken jullie hiervoor? Zelf gebruik ik eigenlijk alleen adobe photoshop...

Gimme some advice :D

Groet
Mark

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr apr 28 2006 10:37 am

Hallo Mark,

Hoofdzakelijk gebruik ik voor bewerkingen Adobe PS CS2. met diverse plugins

Voor de workflow "Cf cardreader>beoordelen>Hd archiveren" gebruik ik Breezbrowser pro icm Downloader pro op een PC

Soms wil ik in geval van RAW bewerking ook wel eens Nikon Capture 4 gebruiken.

Sinds kort gebruik ik Autopano Pro om panoramas te maken en uiteraard Photomatix pro voor HDRI ed. tonemapping H&S etc etc.

Op een MAC Adobe PS CS 2 icm Aperture en/of I photo plus omdat het gewoon lekker makkelijk en snel werkt .

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » vr apr 28 2006 12:11 pm

Hallo Mark

Als je op het Internet gaat zoeken zul je zien dat er een wereld aan (gratis) software te verkrijgen is. Echter je zult je zelfde vraag moeten stellen wat wil ik? Wil ik fotograferen of experimenteren met software?

Er zij op dit moment veel zeer goed werkende programma’s, gemaakt door bv. (goede) wiskundige uit het voormalige Oostblok die zeer interessant zijn voor theoretici en programmeurs. Maar wil je die zelf gebruiken dan blijkt al snel dat het programma’s zijn die of niet af zijn, of niet goed werken op de PC of waar bij je zelf nog allerlei plugins/uitbreidingen/aanvullingen moet toevoegen. Er zijn haast nooit gebruiksaanwijzingen, ze zijn meestal primitief en gebruikers onvriendelijk.

Zeker als je pas begint is het aan te bevelen om gebruikersvriendelijke, goed werkende programma’s te gebruiken. Je verkrijgt dan snel goede resultaten wat uitnodigt tot verder gaan in plaats van vastlopen in frustraties.

Verder is natuurlijk ook van belang hoeveel je wilt je investeren, de prijzen lopen uiteen van gratis tot heel veel Euro’s.

Zelf gebruik ik het volgende:

Fotobewerking Photoshop Elements (PScs is veel uitgebreider, maar ik vind het te duur en weet zeker dat ik het grootste gedeelte niet gebruik) Er zijn er nog veel meer maar PS is denk ik het meest gebruikte.

Voor panoramafotografie heb ik vele programma’s gebruikt, al dan niet met wisselend resultaat. Nu gebruik ik Panoramafactory 4.2 ( www.panoramafactory.com , gratis demo anders $69,=). Geeft goed resultaat en heeft veel mogelijkheden voor handmatig aanpassen.
Vrij nieuw, en zeker volgens mij een van de beste is Autopano Pro ( www.autopano.net , gratis demo anders EUR 99,=) Het is gebaseerd op een algoritme dat is ontwikkeld en verwerkt door de universiteit van Britisch Columbia tot Autostitch ( www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html gratis, volledig werkend, zou ik zeker proberen).
Het zelfde algoritme wordt gebruikt in PanoramaPlus ( www.serif.com , £ 39,90)

Voor HDR gebruik ik EasyHdr, een compleet programma dat goed werkt ( www.astrofoto.pl/easyHDR.php , demo gratis, anders Euro 12,=)
Ook goede resultaten heb ik met Photomatix ( www.hdrsoft.com , gratis demo, anders $99,=)

Wil je zoeken op het net dan is er veel informatie en software te krijgen op http://degratissoftware.web-log.nl/categorie/53376 en http://www.download.com/Digital-Photo-T ... ml?tag=dir .

Er is heel veel maar of het allemaal bruikbaar is weet ik niet, het gaat tenslotte om foto’s maken en niet om computeren.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » vr apr 28 2006 1:18 pm

Adobe Photoshop cs2 icm het boek van Scott Kelby (alhoewel ik die 'grappige' toon maar niets vind

Verder Paintshop pro, maar alleen om chromiatische aberratie te verwijderen, want dat gaat wonderwel in dat programma.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Mark D

Bericht door Mark D » vr apr 28 2006 2:06 pm

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal er eens mee aan de slag gaan. Ben wel benieuwd naar die HDR foto's...ziet er een beetje surrealistisch uit. Als dat ook zo op de afdruk overkomt kan het wel een heel apart effect geven. Ben benieuwd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr apr 28 2006 6:05 pm

Ik gebruik nu nog het kleinere pakket van Photoshop: Elements 3, hiermee kun je ook met NEF bestanden werken. En je kunt een hele serie opnamen in blok verwerken (batch). EN het is in het Nederlands. Prijs 80 euri. Straks ga ik over naar de nieuwe Capture NX, omdat ik dan ook aberatie foutjes kan herstellen.
Gratis, eenvoudig, maar om eens te proberen: Picasa2. Ook veel genoemd Irfanview en Gimp. Soms ook PhotoPlus omdat dat weer voor beginners is.

Mark D

Bericht door Mark D » vr apr 28 2006 9:36 pm

Dan heb ik nog een andere vraag: een kennis van mij haalt zijn foto's binnen in PS6 via de import functie op 300dpi (hij heeft een Canon EOS300). Met mijn camera lukt dat niet. Ik heb de import mogelijkheid niet en als ik ze inlees in PS is dat op 72dpi. Volkomen onduidelijk waar dit in zit.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za apr 29 2006 9:47 am

Je bedoeld als NEF inlezen ? Meestal heb je daar een plugin voor nodig die je kunt downloaden op de Adobe website zodat je rechtstreeks met NEF files kunt werken in PS. Maar ik vrees dat versies 6 het niet ondersteund

Anders gebruik gewoon de orginele met de camera meegeleverde software om NEF om te zetten naar bijv. 16 bits Tiff die kun je meestal wel bewerken in oudere versies van PS en dan ben je ook looseless bezig.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » za apr 29 2006 10:53 am

Mark D
Ik denk dat het antwoord in de grootte van de afbeeldingen zit. Waarschijnlijk zijn jouw afbeeldingen bijvoorbeeld 72 dpi en 70x46 cm groot, terwijl die van hem 300 dpi en 17x11 cm groot zijn. Dus per saldo maakt dat niks uit.

Mark D

Bericht door Mark D » zo apr 30 2006 11:37 am

rgroe schreef:Mark D
Ik denk dat het antwoord in de grootte van de afbeeldingen zit. Waarschijnlijk zijn jouw afbeeldingen bijvoorbeeld 72 dpi en 70x46 cm groot, terwijl die van hem 300 dpi en 17x11 cm groot zijn. Dus per saldo maakt dat niks uit.
Dat dacht ik eerst ook, maar dan zou de bestandsgrootte toch gelijk moeten zijn? Zijn bestanden zijn bijna 20Mb, die van mij ongeveer 3. Ben er ondertussen trouwens achtergekomen dat hij versie 7 gebruikt :oops: sorry!

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » zo apr 30 2006 12:58 pm

Dag Mark D, De versie van PS maakt niet uit. Je hebt gelijk dat de bestanden (ongeveer) net zo groot zouden moeten zijn. Zijn ze allebei in raw formaat, of zijn die van jou in jpeg? Als je ze allebei in raw formaat hebt, dan is waarschijnlijk jouw resolutie lager ingesteld (2 megapixel o.i.d.). Ik ben benieuwd!

Mark D

Bericht door Mark D » ma mei 01 2006 7:57 am

Ze zijn allebei in JPEG formaat. Ik wel wel de kwaliteit van de foto hoger staan. Zijn foto's (op de camera) ongeveer 2Mb per foto, bij mij ongeveer 3,5Mb. Kennis van me (fotograaf) gaf me trouwens dezelfde verklaring als jullie al gaven, dat het per saldo niets uit zal maken, dat het 'm in de afmeting zit. Ik heb de vraag inmiddels bij adobe gedropt...kijken wat ze zeggen.

gr
Mark

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » ma mei 01 2006 8:29 pm

Mark D, laat even weten wat Adobe zegt. Waarschijnlijk hetzelfde... (hopelijk hetzelfde!), anders heeft iedereen het mis. ;-)

Rob

Bericht door Rob » di mei 02 2006 10:25 am

Jos schreef:Adobe Photoshop cs2 icm het boek van Scott Kelby (alhoewel ik die 'grappige' toon maar niets vind

Verder Paintshop pro, maar alleen om chromiatische aberratie te verwijderen, want dat gaat wonderwel in dat programma.
Jeps ik ben het helemaal met je eens dat boek is super !!! Echt een heel compleet boek maar die schrijfwijze is bagger, wel een voordeel dat het een plaatjes boek is ;)

Ik gebruik ook beide programma's de ene kan net weer wat de andere niet kan.

Dirk

Bericht door Dirk » wo mei 03 2006 7:21 pm

Hier ook Adobe creative suit 2.

Uiteraard in combinatie met het boek van Scott Kelby.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”