Bij het voorstel bericht kan je zien wie ik ben

Ik heb een Nikon D5000 met een AF-SNikkor 18-105mm lens.
Omdat ik straks meer tijd krijg om meer te gaan fotograferen wil ik een aantal lenzen aanschaffen.
Met mijn huidige lens 18-105mm loop ik nu tegen een grens aan dat ik in de natuur niet genoeg kan inzoomen en mooie scherpe beelden kan krijgen.
Ik denk er nu aan om de AF 18-200 mm of de 18-300 mm lens aan te schaffen.
Ben op het gebied van techniek (nog) een leek, maar beetje bij beetje begint het mij meer en meer duidelijk te worden.
Met de lens 18-300mm kan ik waarschijnlijk ook mooie foto's van vogels in de lucht fotograferen?
En de 18-200mm zal waarschijnlijk voldoen om bijvoorbeeld de jonge eendjes die ik hierbij laat zien dichter bij en scherper te krijgen, maar vogels op grotere afstand zal moeilijk worden?
Kan iemand het verschil tussen beide lenzen uitleggen? Ook wil ik nog op de automatische standen fotograferen, hoewel ik nu bezig ben om ook handmatig in te stellen.
En ik denk er ook aan om de Nikon D7100 aan te schaffen omdat deze Nikon D5000 eigelijk een gedeelde camera is met mijn zoon. Weten jullie ook of de Nikon D7100 zwaarder is dan de D5000?
En is de kwaliteit van de Nikon lenzen beter als de "goedkopere" Tamron of Sigma lenzen?
Een hoop vragen.... vandaar dat ik het even bij een gevraagd advies houd van 1 lens.

Bijgaand de foto's van de eendjes met uitsnijdingen en iets scherper gemaakt met PSP.
Graag uw advies om dit soort foto's zonder uitsnijding en scherper te krijgen.