70-200 f2.8 welk merk/objectief?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
bkonings

70-200 f2.8 welk merk/objectief?

Bericht door bkonings » vr mei 09 2014 3:01 pm

Hallo, ik heb een vraag over een objectief. Ik ben nu in bezit van een Nikon D3200 + 70-300 lens. Ik ben van plan dit objectief te verkopen en dan een lichterke lens (70-200 f2.8) te kopen. Maar nieuw is deze lens hartstikke duur en ik had op marktplaats ook tweedehands lenzen gezien voor nikon voor 500 euro van Sigma of Tamron. Nu was ik benieuwd welke lenzen zijn goed aan te raden kwa prijs en kwaliteit voor mijn camera? Ik wil graag een tweede hands objectief kopen.

Kroontje

Re: 70-200 f2.8 welk merk/objectief?

Bericht door Kroontje » vr mei 09 2014 3:06 pm

Begin bij Nikon VRII 2.8 > Nikon VRI 2.8 > Sigma 2.8 Zou mijn volgorde zijn om te kijken wat er financieel mogelijk is.

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jester » vr mei 09 2014 3:54 pm

Op Youtube (het lijkt wel of ik er aandelen in heb :D, en dat is helaas niet zo ) staat dacht ik een vrij uitgebreide (en m.i. redelijk objectieve (pun not intended, zeggen de Fransen)) vergelijking tussen de 3 70-200 f2.8 objectieven van Nikon, Sigma en Tamron. Uit mijn hoofd zeg ik een "shoot-out" van ThatNikonGuy in 4 delen. Wellicht is dat wat?

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Bruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Bruud » za mei 10 2014 11:19 am

Beste Beau,

Denk dat je wel met 2 zaken rekening moet houden bij de overstap naar een 70-200 2.8 lens. Ten eerste is 200 geen 300, maar dat had je vast zelf ook al uitgerekend ;).
Een 2e punt is dat een 70-200 2.8 lens van 500 euri waarschijnlijk geen VR of OS heeft. En dat heeft jou 70-300 denk ik wel. Eea hangt natuurlijk af of je vaak van statief werkt, en hoe een vaste hand je hebt. Maar met mijn onvaste hand haal ik betere resultaten met 5.6 met vr, dan met 2.8 zonder..

Je zal voor jezelf eerst vast moeten stellen wat je belangrijk vindt aan een lens: AF snelheid, fotografeer je uit de hand of van statief (is VR belangrijk), is close -up belangrijk,,hoe zwaar mag het zijn? etc.

Mijn (oude) 80-200 AF 2.8 was voor mij te zwaar, miste VR en close-up was niet mogelijk. Met als gevolg dat ik 'm nogal eens thuis liet omdat ik geen zin had ook met een statief te moeten zeulen.
Daarom heb ik gekozen voor de 70-200 f4. Licht, VR en kan dichtbij scherpstellen. Nu laat ik regelmatig mijn statief thuis, als ook mijn macrolens ;)

Het is uiteindelijk toch jou vorm van fotografie wat de doorslag zal moeten geven welk objectief voor jou het beste geschikt is. En misschien is dat wel het objectief dat je al hebt..

Groet
Ruud

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 10 2014 11:31 am

Aanvulling op het bovenstaande. VR helpt alleen bij min of meer statische onderwerpen. Als het onderwerp beweegt heb je veel meer aan lichtsterkte dan aan VR. Beide is natuurlijk ideaal, maar daar hangt een prijskaartje aan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

bkonings

Bericht door bkonings » za mei 10 2014 11:57 am

Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik echt wat aan! Ik ga nog even nadenken over wat ik precies wil :)

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za mei 10 2014 11:58 am

Ik ben net als Ruud ook uiteindelijk op een Nikkor 70-200/4 VR uitgekomen om dezelfde redenen (via een Tamron 70-200/2.8 oude versie en een tweerings Nikkor 80-200/2.8 AF-D).
Die past in gewicht/balans ook beter bij je D3200.

Maar als je veel actie/sport fotografeert kan die extra stop lichtsterkte zeker zijn meerwaarde hebben (en je kunt weer iets meer met scherptediepte spelen).
Ik zou ook nog de nieuwe Tamron 70-200/2.8 VC als optie meenemen, komt ook goed uit de testen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » za mei 10 2014 1:43 pm

Ik ben zelf nog steeds zeer te speken over mijn Sigma 70 -200mm f2.8 OS. (Laatste versie dus )
Nieuw iets van €950 met 5 jaar garantie dacht ik. En op MP af en toe wel op te pikken voor rond de €700,- en hij doet het echt niet slecht.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo mei 11 2014 10:51 am

Kijk eens naar de verschillen, zet ze eens op een rij:

ED glas
VR mogelijkheid
IF mogelijkheid
rubberen afdichting

ook belangrijk: kwaliteitsspreiding
en de prijs van het objectief.

De prijs van een objectief wordt bepaald door de aankoopprijs, de onderhoudskosten en de verkoopprijs.
Kijk eens op Marktplaats e.d. Wat op valt, Nikon wordt zelden aangeboden, andere merken heel veel. De Nikon variatie is veelal direct verkocht.
Nikkors worden zelden aangeboden ter reparatie. Met zo'n bijna 40 jaar ervaring met niet Nikon en later wel Nikon, met de de Nikon objectieven ben ik nog nooit naar de Nikon Service geweest.
Ervaringen uit het verleden geven geen ..............

Nikon afkortingen:
http://www.hansbraakhuis.nl/Letters-op- ... tieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo mei 11 2014 11:03 am

Hans Braakhuis schreef:De prijs van een objectief wordt bepaald door de aankoopprijs, de onderhoudskosten en de verkoopprijs. ...
Even terug naar de basis van de economie: de prijs wordt bepaald door vraag en aanbod.

Afbeelding

Vraag en aanbod worden op hun beurt weer door een reeks van andere factoren beïnvloed.
Laatst gewijzigd door Marten op zo mei 11 2014 11:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo mei 11 2014 11:05 am

Hans Braakhuis schreef: Nikkors worden zelden aangeboden ter reparatie.
Is dat ooit bewezen/onderzoek naar geweest?
Wel gek overigens dat Nikon vrijwel nooit 5 jaar garantie geeft.

Edit:
Hans Braakhuis schreef: Kijk eens op Marktplaats e.d. Wat op valt, Nikon wordt zelden aangeboden, andere merken heel veel. De Nikon variatie is veelal direct verkocht.
Er staan 4 Nikon VR2 op MP. en geen Sigma OS of Tamron VC die er sowieso bijna nooit op staan is mijn ervaring . Dus die theorie gaat ook niet echt op op dit moment.

Ik denk overigens dat je gewoon geluk moet hebben met objectieven. Ik heb zelf nog nooit een kapot objectief gehad.
Als je hier het forum gaat afzoeken kom je genoeg problemen tegen maar dat is niet anders dan met de andere merken. Maar om nou te gaan zeggen dat de Nikon objectieven bijna nooit kapot gaan vind ik ver gaan. Vorige week nog iemand gesproken met een kapotte Nikon VR2 hij moest 7 weken wachten op reparatie..... echt rustig hebben ze het blijkbaar niet.
Laatst gewijzigd door plincky op zo mei 11 2014 11:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo mei 11 2014 11:41 am

Hoeveel garantie wil je hebben:

Afbeelding

of

Afbeelding

Andere Nikon importeurs doen niet zo moeilijk als Nikon Nederland.

"Is dat ooit bewezen/onderzoek naar geweest?"
Heb het zelf wel eens geprobeerd om dit boven tafel te krijgen. Nikon Service onderschrijft m'n mening. Van de grote aantallen komt er zelden een objectief terug.
Nikon zal nooit zeggen hoeveel objectieven er in Nederland verkocht zijn, als was het maar één type, als voorbeeld, en hoeveel exemplaren daarvan ter reparatie worden aangeboden in bijvoorbeeld de eerste tien jaar van het bestaan van dat objectief. Weet je wel aantal verkocht en aantal reparaties, dan zou je dat kunnen vergelijken met andere merken.

Ben in het verleden wel eens bij Canon Service in Amstelveen geweest, het was druk op de maandag ochtend met professionals die de dag ervoor langs de lijn hadden gestaan terwijl het regende. Bij Inca in Haarlem was niks te doen. Logisch, want toen maakte Nikon nog geen objectieven met een AF-I of AF-S motor in het objectief. Dat deden ze pas nadat ze het regen probleem onder de knie hadden. Dus helaas gaat m'n eigen onderzoek dus mank.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo mei 11 2014 11:45 am

Ook met een nieuwe 70-200 VR2? Nikon heeft het ook wel maar vaak niet bij de dure objectieven volgens mij, maar kan me vergissen. Overigens leeft ik niet in de USA

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo mei 11 2014 1:01 pm

Lensrentals.com houdt bij hoe vaak een lens gerepareerd moet worden per aantal verhuurde weken. Dit zijn de lenzen die vaker dan eens per 60 verhuurde weken gerepareerd moeten worden.

Afbeelding
bron

Op de plaatsen 3 en 4 van deze hall of shame staan twee van onze Nikon helden, die elke veertig verhuurweken stuk gaan :oohh:

Als ik van het soort 70-200 reparaties even percentages maak om beter te kunnen vergelijken:

Nikon 70-200 (van 39 reparaties)
42% Zoom jam
38% Optics
20% Tripod plate

Sigma 70-200 (van 7 reparaties)
42% Motor
29% OS unit
29% Optics

De Nikon 70-200 (elke 39 weken) gaat iets vaker stuk dan de Sigma 70-200 (elke 40 weken). Ik denk wel dat een 'zoom jam' en zeker een 'tripod plate' goedkoper te repareren is dan een kapotte motor. Ik vraag me ook af hoeveel Nikon 'tripod plate' reparaties/defecten eigenlijk huurders zijn die de afkoppelbare statiefvoet kwijtgeraakt zijn. De Sigma motor is een zwak punt.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo mei 11 2014 1:29 pm

Grappig, maar blijft moeilijk te vergelijken en verhuur is natuurlijk niet echt representatief voor consumenten gebruik bv.

Overigens denk ik dat de reparaties (buiten de statiefvoet om) niet veel van elkaar uiteen lopen. AF motor ligt volgens mij ergens rond de 30/40 dollar en meeste kosten zullen denk ik gaan naar manuren. Denk dat ze met een vastlopende zoom (eventueel met schade) evenveel dan wel niet meer tijd kwijt zijn dan met het vervangen van de AF motor. Mijn ervaring met machines in mijn branche waar ik mee werk dat je beter maar een kapotte motor hebben die je alleen hoeft te vervangen dan je een mechanisme moet zien los te krijgen wat vast is gelopen en dat weer goed zien te krijgen. Met de NL uurlonen is vervangen al snel goedkoper dan repareren. helaas :(

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”