Ik ben van plan een AF 16mm f/2.8 D aan te schaffen.
Heeft er iemand ervaring met dit objectief?
Met vriendelijke groet,
Bram
Nikkor AF 16mm f/2.8 D
Ik gebruikt dit objectief al heel wat jaren voor m'n vrijeval opnames tijdens parachutespringen. Eerst de manual focus en sinds de 801 de autofocus uitvoering. Vervolgens op de Kodak fullframe 14 mp (was niet constant scherp in de lucht vanwege de chip ophanging) en nu dus op m'n D200.
Vanwege 't DX formaat heb ik als equivalent nu de 10.5 maar gebruik de 16 nog steeds erg veel als 24 mm voor met name opnames van tandem sprongen. Vanwege 't fisheye effect is de horizon alleen recht indien de camera recht staat. Indien de camera naar beneden is gericht t.o.v. 't onderwerp zal de vervorming bol zijn en andersom juist hol.
De 16 is niet zo scherp als de 50mm maar is zowel op analoog als digitaal een hele mooie scherpe lens. Opvallend is dat ik de 10.5 als fisheye op DX zelfs iets scherper vind dan de 16 op fullframe.
Ik heb sinds dit seizoen ook de 14-24. Volgens mij is de vaste 16 iets scherper dan de stand 16 op de 14-24 maar dit is erg moeilijk waar te nemen. Indien het fisheye effect of de 2.8 gewenst is is de 16 de enige optie anders zou ik sterk overwegen om de 14-24 (4.0) te kiezen.
Als voorbeeld voor de scherpte een foto waarbij de gezichten niet herkenbaar zijn. Zonder enige aanpassingen alleen verkleind naar 800 breed.
Henny

Vanwege 't DX formaat heb ik als equivalent nu de 10.5 maar gebruik de 16 nog steeds erg veel als 24 mm voor met name opnames van tandem sprongen. Vanwege 't fisheye effect is de horizon alleen recht indien de camera recht staat. Indien de camera naar beneden is gericht t.o.v. 't onderwerp zal de vervorming bol zijn en andersom juist hol.
De 16 is niet zo scherp als de 50mm maar is zowel op analoog als digitaal een hele mooie scherpe lens. Opvallend is dat ik de 10.5 als fisheye op DX zelfs iets scherper vind dan de 16 op fullframe.
Ik heb sinds dit seizoen ook de 14-24. Volgens mij is de vaste 16 iets scherper dan de stand 16 op de 14-24 maar dit is erg moeilijk waar te nemen. Indien het fisheye effect of de 2.8 gewenst is is de 16 de enige optie anders zou ik sterk overwegen om de 14-24 (4.0) te kiezen.
Als voorbeeld voor de scherpte een foto waarbij de gezichten niet herkenbaar zijn. Zonder enige aanpassingen alleen verkleind naar 800 breed.
Henny

Laatst gewijzigd door Parashoot op ma okt 15 2007 11:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.