Dat is helemaal veranderd nu ik een Nikon SB-1000 landschapsflitser heb. Voortaan heb ik altijd een zonsondergang bij de hand, waar en wanneer ik maar wil. Wachten op het gouden uurtje? Nee joh, gewoon het 'Golden Hour' filter erop en gaan. Elk uur van de dag of zelfs nacht.

Hij is niet echt zuinig (50 flitsen per liter benzine), maar dat krijg je met een vermogen van maar liefst 24.000Ws verdeeld over vijftien 1.600Ws lampen. Heel veel power en dat met een recycle time van slechts 1m32s! Hij verbruikt wel wat olie en rookt als een kolencentrale. Maar dat laatste is alleen maar handig als je hem ver weg hebt staan, je kunt hem aan de rookpluim makkelijk terugvinden.
Wilde dieren fotograferen wordt helaas geen succes met deze flitser. Hij maakt zoveel herrie dat zodra je hem opgestart hebt en de flitser opgeladen is, er in de wijde omtrek geen wild meer te bekennen is.
Met zijn 98kg is hij niet echt een lichtgewicht, bij lange trektochten door de bergen ga je dat wel voelen. Gelukkig zitten er terreinbanden onder dus in het vlakke Nederland is dat verder geen probleem.
Op de een of andere manier is hij nooit echt aangeslagen bij landschapsfotografen en heeft Nikon er maar een paar van gemaakt. Ik ben in ieder geval erg blij met de mijne