Om tot onderstaande bevindingen te komen heb ik getest met de camera ingesteld op enkel focuspunt, waarbij ik voor het middelste koos. Elk willekeurig ander focuspunt reageerde voor zover ik heb getest hetzelfde.
Het probleem komt voor als ik de camera richt op een onderwerp dat oneindig ver weg is (maar wel met goed contrast, dus geen probleem om te focussen). Als ik dan focus, gaat de focusmotor met snelle schokjes richting oneinding, maar stopt nét voor oneindig. Hij maakt daarbij rare geluiden, alsof de focusmotor kapot is. De groene punt in de zoeker licht niet op. Als ik de focusring handmatig een klein beetje verder draai naar oneindig, licht die punt wel op.
Zet ik de lensdop op de lens, en laat ik hem focussen, dan gaat hij helemaal soepel naar oneindig, zonder schokken, zonder rare geluiden.
Stel ik de focuscorrectie in op -10, dan heb ik het probleem niet: hij stopt dan net wat voor oneindig omdat hij denkt dat het daar scherp is. Natuurlijk is dat niet zo, maar het is wel een interessant testresultaat.
Voor de tests was de brandpuntsafstand 17mm. Op 55mm komt het probleem niet voor; het oneindige focuspunt op 55mm ligt iets voor het oneindig op 17mm: dat zit echt op het einde van de schaal.
Ander objectief op de body: Geen probleem.
Andere body met dit objectief: Geen probleem.
Focussen dmv liveview: Geen probleem.
Wat is nu wijsheid? Na het probleem telefonisch voorgelegd te hebben bij Nikon Service kreeg ik het advies het objectief op te sturen, de fout zou waarschijnlijk daar zitten. Volgens de juffrouw aan de telefoon was het mogelijk de focusmotor (€300 voor alleen het onderdeel

Het hele handeltje opsturen naar Beverwijk kan, maar ik vrees voor flink wat onderzoekskosten. Het is nogal een vaag probleem. Als iemand tips heeft, in welke soort dan ook, zou ik dat zeer op prijs stellen!
Toevoeging: Stom, vergeten te melden: De contactpunten (zowel camera als objectief) zijn natuurlijk (meermaals) schoongemaakt met een doekje met alcohol.