Dank jullie voor het gekwijl!
Wat helemaal 'leuk' is aan deze objectieven, is dat ze me nog geen honderd euro per stuk hebben gekost. M.a.w. dat noem ik pas
waar voor je geld.
Wellicht nog een schoonmaaktips voor diegenen die ook ergens een tweedehandsje vandaan gehaald hebben:
-Als eerste zet ik de stofzuiger met een zacht borsteltje op het objectief om alle losse deeltjes er af/uit te krijgen.
-ik gebruik altijd wattenstokjes, gedoopt in IPA, om zorgvuldig al die richeltjes van de rubberen focusringen te poetsen. Daar heeft zich in de loop d'r jaren vaak heel wat vuil verzameld.
-Met van dat technische schoonmaakschuim (b.v. Screen 99 van Kontakt Chemie), op een pluisvrij doekje, is goed het gladde gedeelte te reinigen. Ook daar komt vaak zowat bruinige modder vanaf.
-De viltige binnenzijde van de ingebouwde zonnekap is goed te reinigen door met stukjes plakband alle stofdeeltjes daar op te pikken.
-De diafragma ring met gegraveerde tekens, het vorkje en de afstandsschaal zijn ook goed met wattenstaafjes met wat van dat schoonmaakschuim te reinigen. (schoonmaakmiddel op het wattenstokje doen, NIET op het objectief spuiten).
-Bajonetvatting heeft vaak wat van die zwarte slijpsel sporen. Ook dit gaat met wattenstokjes er prima vanaf. (want al dat gruis wil je niet in spiegelhuis c.q. op je sensor hebben)
-Oh ja, en vergeet ook de voor- en achterdoppen niet! Die zijn ook vaak lekker stoffig en goor.