Diafragma werkt niet ???

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Rinjo
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Diafragma werkt niet ???

Bericht door Rinjo » wo mei 14 2014 8:05 pm

Wie kan mij helpen. Ik heb een oude Nikon 135 2.8 mm manuele lens op de kop getikt. Ik wil deze lens gebruiken op mijn D7100. Ik kan met de hand het diafragma instellen als de lens niet op de camera zit. (diafragma werkt dus) Op het moment dat de lens op mijn D7100 zit dan kan ik het diafragma wel verdraaien, maar er gebeurd niets. Dit heeft denk ik te maken met het palletje dat achter op de lens zit. Hoe kan ik zorgen dat het diafragma wel werkt. Ik heb het forum als doorzocht, maar kan zo niets vinden hierover.

Ik wil deze lens gaan gebruiken als een ultra macrolens in combinatie met een omgekeerde 28 mm. Vergroting 5-1.

Wie heeft er tips voor mij.

alvast bedankt.
Nikon D750 + D500 en heel veel glas / flickr: www.flickr.com/photos/rinjofotografie

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Diafragma werkt niet ???

Bericht door Cyrus » wo mei 14 2014 8:09 pm

Is het een Ai of Ai-S objectief? Dan de gegevens in het menu ingeven bij Non-CPU objectieven (brandpunt, grootste diafragma) en dan moet het werken. Als het een non-Ai objectief is, dan niet meer op de camera zetten! Dat gaat niet werken, de D7100 is daar niet geschikt voor. Met het bijbehorende risico op beschadiging van de camera.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 14 2014 8:43 pm

Plaats eens een foto van de achterkant van die lens.
Vergelijk het met wat er beschreven staat op deze web-pagina: http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo mei 14 2014 9:17 pm

Het invoeren van de lensgegevens is van belang om goede exif gegevens te krijgen en juiste info in de zoeker etc. maar doet er niet toe voor de foto zelf. Als het ding past, dus geen pré AI, dan zou je er gewoon foto's mee moeten kunnen maken.
Maar of het een AI of later is of niet, is wel van groot belang. Niets forceren, heel goed kijken of er koppelnokjes van de camera in de knel komen of niet.
Aan de hand van een foto van de bajonet van de lens is e.e.a. wel te zien.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo mei 14 2014 9:25 pm

:idea: Of aan de hand van het type en het s/n kun je hier: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false; precies zien welk type het is.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » wo mei 14 2014 10:15 pm

Zonder verdere info met foto blijft het zoeken wat het is.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: maar er gebeurd niets

Bericht door gijs sandberg » wo mei 14 2014 10:20 pm

Beste R,
Wat gebeurt er niet?
Wat gebeurt er als de de DOF knop indrukt?
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 15 2014 12:08 am

Er staat genoeg over het al dan niet correct koppelen van oudere objectieven op dit forum.
Vaak al minder goed te vinden helaas. Maar lees het volgende even door:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... e&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

De moraal: als je niet in staat bent een pre-AI- (of non-AI-) Nikon vatting te onderscheiden van een AI-vatting; als je niet in staat bent aan je camera te zien of deze een AI-nok en/of een "kleinste diafragma-doorgave-nok" bezit, moet je heel, heel voorzichtig zijn met het monteren van oudere objectieven.

Ondanks uitputtende pogingen een en ander duidelijk te maken is ook hier al meerdere malen gebleken dat men niet goed kijkt.

In het verleden geslaagde koppelingen geven geen garantie voor de toekomst.

Rinjo
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Rinjo » do mei 15 2014 8:48 am

Hierbij de foto's van de lens. Volgens mij is het een AI lens. Degene waar ik hem van gekocht heb gebruikte hem volgens mij op de d7000.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nikon D750 + D500 en heel veel glas / flickr: www.flickr.com/photos/rinjofotografie

Rinjo
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: maar er gebeurd niets

Bericht door Rinjo » do mei 15 2014 8:59 am

gijs sandberg schreef:Beste R,
Wat gebeurt er niet?
Wat gebeurt er als de de DOF knop indrukt?
Groeten, GIjs
Gijs dat werk gewoon.

Rinjo
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Rinjo » do mei 15 2014 9:16 am

Vanmorgen nog even met de lens aan het proberen geweest. De lens gaat heel soepel op mijn D7100. Ik forceer dus niets. De dof knop werkt en ik kan ook gewoon foto's maken. Ik denk dat ik een denkfout het gemaakt. Ik ben nl ook bezig geweest met een enkele omgekeerde lens met de BR2a omkeerring. Dan moet ik het diafragma handmatig dichtzetten wat ook direct zichtbaar is. Nu ben ik bezig met de 135 mm met daarop de omgekeerde 28 mm. Het 135 mm mechanisme werkt denk ik gewoon. Als ik diafragmeer dan zie ik dat niet direct i.t.t. het werken met de BR2a. Pas als ik de foto maak dan sluit het diafragma zich.
In de zoeker zie ik wel de aangegeven sluitertijd en diafragma, maar het diafragma klopt niet met het handmatig ingestelde diafragma. Ook de scherpstelindicatie en de belichtingsmeter werken gewoon. Ik werk uiteraard op de M stand.

Mijn nieuwe vragen zijn dan ook: Kan ik veilig met deze lens op mijn D7100 werken en is er een mogelijkheid om in te stellen dat ik het ingestelde diafragma ook in de zoeker kan aflezen.

alvast bedankt voor de al gedane reacties en links (heb ze allemaal bekeken) en de reacties die nog komen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 15 2014 9:18 am

Wat kleine plaatjes, maar het is een AI-objectief. Koppelt met iedere camera die een AI-nok heeft.
Ik weet niet of jouw camera dat heeft, anders moet je met een ander objectief even het licht meten en dan die 135mm er op zetten. Of een losse belichtingsmeter kopen en op M werken. Of je histogram bekijken.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do mei 15 2014 9:21 am

Heb je de gegevens van het objectief ingevoerd in het menu van de camera? Als je daar brandpunt en maximale opening invoert, zou het goed moeten werken. Zie in de handleiding de info onder "Non-CPU instellingen" of "objectief zonder CPU".
Groeten,
Edwin

flickr - website

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 15 2014 9:22 am

En dan weer een geheel ander verhaal...

Volgens mij heeft de D7100 een AI-nok, maar dat kun je nu zelf determineren. Zie de link. Als het al niet gewoon in de handleiding staat bij "Gebruik van AI-objectieven" of iets dergelijks.

In de gebruiksaanwijzing staat ongetwijfeld ook hoe en waar je het diafragma van een AI-objectief kunt instellen: met een instelwiel of met de diafragmaring op het objectief.

Kijken, lezen en geen gekke dingen doen voor je je camera/objectiefcombinatie kent en beheerst.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: ???

Bericht door gijs sandberg » do mei 15 2014 9:50 am

Ik begin te vermoeden dat er een pallet D7100's is uitgeleverd waarbij pagina's 295 en verder ontbreken in het handboek. :oops:
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”