Beste leden,
Ik ben nieuw op het forum, en heb niets van ervaring met fotografie.
Maar ben sinds 3 maand geleden begonnen met astrografie, en dit is direct een hele boterham.
Nu was ik aan het rond surfen tot ik op een planeet foto botste en daar gebruikte ze crop mode x5.
Heb namelijk ook een nikon d3200, nu vroeg ik me af of ik deze instelling ook heb zo ja, hoe stel ik dit in ?
Vriendelijke Groeten
Sergio
Wat is crop mode x5 en hoe stel ik dit in ?
- Pjerry
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Wat is crop mode x5 en hoe stel ik dit in ?
Nee, die heb je niet op je camera.
Crop mode x5 wil waarschijnlijk zeggen dat ze t.o.v. de referentie (is bij normale fotografie kleinbeeld, ofwel de full frame camera), de lengte en de breedte door 5 gedeeld wordt. De foto wordt dus 25 keer zo klein. Jouw camera heeft een crop factor 1,5 t.o.v. bijv. een D800. Jouw foto's zijn dus 2,25 keer zo klein.
Crop mode wordt gebruikt om dingen dus uit te vergroten. Op "dezelfde" foto heb je dan ingezoomd.
Maar misschien dat in de astrografie wel een midframe als referentie gebruikt wordt, ik weet het niet. Een midframe heeft een veel grotere sensor.
Crop mode x5 wil waarschijnlijk zeggen dat ze t.o.v. de referentie (is bij normale fotografie kleinbeeld, ofwel de full frame camera), de lengte en de breedte door 5 gedeeld wordt. De foto wordt dus 25 keer zo klein. Jouw camera heeft een crop factor 1,5 t.o.v. bijv. een D800. Jouw foto's zijn dus 2,25 keer zo klein.
Crop mode wordt gebruikt om dingen dus uit te vergroten. Op "dezelfde" foto heb je dan ingezoomd.
Maar misschien dat in de astrografie wel een midframe als referentie gebruikt wordt, ik weet het niet. Een midframe heeft een veel grotere sensor.