Nikon D7100 of D300s?
- NielsO
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nikon D7100 of D300s?
Beste Leden,
Ik krijg via een kennis een aanbod om zijn Nikon D300s over te nemen.
Dit zal dan gaan over de D300s Body en met de MB-D10.
Samen voor €500 mag ik dat overnemen.
Wat zal ik doen zal ik de D300s met Grip overnemen of iets langer doorsparen en de D7100 kopen.
Mvg,
Niels
Ik krijg via een kennis een aanbod om zijn Nikon D300s over te nemen.
Dit zal dan gaan over de D300s Body en met de MB-D10.
Samen voor €500 mag ik dat overnemen.
Wat zal ik doen zal ik de D300s met Grip overnemen of iets langer doorsparen en de D7100 kopen.
Mvg,
Niels
- John'47
- Forumlid

Re: Nikon D7100 of D300s?
Ik heb beide gebruikt
De D300s is zwaarder, zeg maar meer een pro body
De D7100 heeft een betere sensor met meer pixels en is nmm scherper, moderner en lichter
Bij keuze zou ik persoonlijk de D7100 doen
John
De D300s is zwaarder, zeg maar meer een pro body
De D7100 heeft een betere sensor met meer pixels en is nmm scherper, moderner en lichter
Bij keuze zou ik persoonlijk de D7100 doen
John
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou voor dit bedrag de D300s kopen en als je ooit toch een andere camera wil, dan kom je er probleemloos weer vanaf volgens mij voor een vergelijkbaar bedrag...
- bjornc
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
Met Patrick eens, en anders kan je hier nog even het een en ander doorlezen: Klik
- NielsO
- Forumlid

- Contacteer:
Dus die D300s is wel wat?
- bjornc
- Forumlid

Top ding; heb 'm zelf ook 
- John'47
- Forumlid

Het blijft een persoonlijke voorkeur
Patrick heeft bijvoorbeeld geen D7000 en D7100 gebruikt, en hij heeft gelijk dat de D300s een goed toestel is, maar na mijn D300s heb ik een D7000 gehad en daarna een D7100 en die twee laatste toestellen hebben echt betere sensors, moderner software en wel wat meer gemaksstanden (hoewel je dat ook als amateuristisch kunt bestempelen)
Ik blijf bij het advies: doorsparen voor de D7100
John
Patrick heeft bijvoorbeeld geen D7000 en D7100 gebruikt, en hij heeft gelijk dat de D300s een goed toestel is, maar na mijn D300s heb ik een D7000 gehad en daarna een D7100 en die twee laatste toestellen hebben echt betere sensors, moderner software en wel wat meer gemaksstanden (hoewel je dat ook als amateuristisch kunt bestempelen)
Ik blijf bij het advies: doorsparen voor de D7100
John
Nikon D810, Sony RX1R II.
-
Bob42
- Forumlid

Ik heb mijn 300S met veel plezier gebruikt, maar hem al jaren geleden verruild voor een 7000 en daarna de 7100. Met name na de 7100 zou ik nooit meer terug willen naar de 300S vanwege de betere beeldkwaliteit, cropmogelijkheden, minder ruis bij hogere ISO's etc.
Niets ten nadele van de 300S, maar ik zou toch nog even doorsparen.
Niets ten nadele van de 300S, maar ik zou toch nog even doorsparen.
-
Jumpjiving
- Forumlid

- Contacteer:
Gaat het om een body? of zit er ook een lens bij.
Anders vind ik de prijs aan de hoge kant.
En ja, de D300 is een machtig apparaat.
Jarenlang een topper.
Maar als je eenmaal een D7000/D7100 in handen hebt gehad blijft die D300 in de kast.
Jarenlang een topper.
Maar als je eenmaal een D7000/D7100 in handen hebt gehad blijft die D300 in de kast.
- bjornc
- Forumlid

Dat 'even' doorsparen voor een D7100 (Met grip) is anders wel ruim een verdubbeling van het bedrag dat nu wordt uitgegeven. (Ongeveer 1200 euro)
En tweedehands zijn de D7100 bodys een beetje dun gezaaid, als ze überhaupt al te koop zijn.
En met de D300s kan je nog steeds prachtige platen maken.
Dat er iets beters op de markt is, betekent niet dat het oude ineens slecht of overbodig is.
En tweedehands zijn de D7100 bodys een beetje dun gezaaid, als ze überhaupt al te koop zijn.
En met de D300s kan je nog steeds prachtige platen maken.
Dat er iets beters op de markt is, betekent niet dat het oude ineens slecht of overbodig is.
-
Jumpjiving
- Forumlid

- Contacteer:
Koop je hem toch zonder grip.
Ben je 900 euro kwijt.
Nog veel geld, maar de verbeteringsslag is echt groot
.
Ben je 900 euro kwijt.
Nog veel geld, maar de verbeteringsslag is echt groot
.
- NielsO
- Forumlid

- Contacteer:
Dat is waar ik ga denk toch doorsparen voor de D7100. Toch echt iets nieuws!
Misschien dat ik wel wacht tot september. Misschien komt de D9300 nog wel?
Misschien dat ik wel wacht tot september. Misschien komt de D9300 nog wel?
- ReneG
- Clublid

- Contacteer:
500 euro voor een D300s met MB-D10 en accu's is een hele goede prijs, mits er niet teveel kliks op zitten en de body nog in fatsoenlijke staat is. Een D7100 is met grip etc. minimaal 2 keer zo duur.
Ik heb en gebruik beide camera's (soms naast elkaar). Hoewel ze op veel punten overlap vertonen zijn ze toch wel enigszins complementair; De een doet sommige dingen net iets beter dan de andere. Maar het zijn beide uitstekende camera's. Ik zal hieronder de verschillen/voordelen opnoemen, maar dat zegt niet dat de ander daarin slecht is:
D300s:
- Iets betere bouw dan de D7100 (vol magnesium body vs. gedeeltelijk magnesium).
- Iets betere weathersealing dan de D7100 (maar het scheelt m.i. weinig).
- Grote buffer (ook bij RAW) en iets hogere FPS (met grip en juiste batterijen). Zeer geschikt voor snelle actie met lange series.
- Betere en iets snellere bediening (meer functies direct bereikbaar onder de knop).
- Batterij levensduur is iets beter/langer.
- Minder MP maar daardoor ook wat kleinere bestanden (handig als je niet zo'n snelle PC hebt).
- Professionele aansluitingen (10 pins vs. dedicated consumentenpluggen etc).
- Meer doch kleinere belichtingstrappen dan de D7100 (9 traps 1 stop vs. 5 traps max. 2 stop van de D7100).
- Vermoedelijk (al heb ik dat nooit expliciet geprobeerd) een iets sterkere AF motor. Dat is alleen nuttig voor non-AF-S objectieven (bijv. AF-D).
D7100:
- Veel MP, daardoor grotere bestanden doch meer mogelijkheden qua cropping.
- Ingebouwde 1.3x crop mode in camera (ook zichtbaar in de zoeker) met daardoor weer een net iets beter acceptabele buffer.
- Betere sensor (+/- 1 stop meer ISO), maar door meer MP ook wel wat kritischer qua scherpte t.o.v. de sluitertijden.
- Geen filter voor de sensor (daardoor iets scherper 'out of the box', maar na bewerking vergelijkbaar qua scherpte).
- Snellere processor en schrijfsnelheid naar de kaartjes.
- U1/U2 voorprogrammeerbare modus (al gebruik ik die zelf eigenlijk niet).
- Scherpstellen tot F/8 (enkel het centrale scherpstelpunt) vs f/5.6 op de D300s (alle andere scherpstelpunten op beide camera's gaan tot f/5.6)
- 'Pretstanden' als Sport, Portret etc.
Andere verschillen:
- De D300s is iets groter (of dat een voor- of nadeel is, is persoonlijk).
- De D300s accepteert CF en SD kaarten, de D7100 alleen SD's (of dat een voor- of nadeel is, hangt van je toepassing af).
Ze zijn dus erg close.
Als je het anders bekijkt, zou ik het als volgt formuleren:
Functioneel (prijs buiten beschouwing latend):
- Trek je vaak de natuur in met je camera, moet hij fysiek en qua weer flink wat kunnen verduren, of doe je aan (snelle) actiefotografie bij goed licht waarvoor je een snelle FPS met een grote buffer wilt hebben (RAW): D300s
- Ga je voor de beste beeldkwaliteit, doe je weinig aan snelle actie, ben je zuinig op je camera en/of ben je meer een allround/stilleven/landschap/portetfotograaf of fotografeer je veelal bij slecht licht: D7100
Ervaringsniveau:Als je nog een beginner bent neig ik naar de D7100. Die is iets makkelijker in de bediening en heeft nog de pretstanden. De D300s is niet 'moeilijker', maar helpt je minder.
Prijs:
500 euro voor een D300s met grip, niet teveel kliks en accu's is echt een hele scherpe prijs. Een D7100 kost min. 2 keer zo duur met grip en accu's. En die D300s, mits in orde, kun je waarschijnlijk later alsnog met minimaal verlies verkopen. Dus je fotografeert potentieel voor weinig met een pro camera, terwijl je nog steeds doorspaart. Enige voordeel qua prijs dat de D7100 heeft, is dat die dan garantie heeft.
Dan nog mijn persoonlijke ervaring met beide camera's: Over de D300s heb ik in al die jaren nog geen enkele klacht gehad. Enige 'klacht' die ik over de D7100 heb, is dat hij zie qua belichting met de externe flitser incidenteel vreemd (incorrect) gedraagt.
Mijn keuzes in de praktijk: Als ik bij vol daglicht actie als roofvogels in de vlucht, concours hippique, motorraces etc. fotografeer kies ik zonder meer voor de D300s. Datzelfde geldt als ik verwacht in slecht weer of barre omstandigheden te werken. Voor al het andere werk gebruik ik de D7100 (en als ik het nodig acht beide tegelijk).
Qua prestaties van de D300s, kijk eens op mijn website. Bijna alle foto's zijn gemaakt met de D300s, er zitten er nog maar een paar van de D7100 bij (omdat ik geen tijd gehad om te updaten). Dit kun je dus met een D300s. Als je dit voldoende kwaliteit vindt, voldoet een D300s in ieder geval aan je fotografische eisen.
Ik heb en gebruik beide camera's (soms naast elkaar). Hoewel ze op veel punten overlap vertonen zijn ze toch wel enigszins complementair; De een doet sommige dingen net iets beter dan de andere. Maar het zijn beide uitstekende camera's. Ik zal hieronder de verschillen/voordelen opnoemen, maar dat zegt niet dat de ander daarin slecht is:
D300s:
- Iets betere bouw dan de D7100 (vol magnesium body vs. gedeeltelijk magnesium).
- Iets betere weathersealing dan de D7100 (maar het scheelt m.i. weinig).
- Grote buffer (ook bij RAW) en iets hogere FPS (met grip en juiste batterijen). Zeer geschikt voor snelle actie met lange series.
- Betere en iets snellere bediening (meer functies direct bereikbaar onder de knop).
- Batterij levensduur is iets beter/langer.
- Minder MP maar daardoor ook wat kleinere bestanden (handig als je niet zo'n snelle PC hebt).
- Professionele aansluitingen (10 pins vs. dedicated consumentenpluggen etc).
- Meer doch kleinere belichtingstrappen dan de D7100 (9 traps 1 stop vs. 5 traps max. 2 stop van de D7100).
- Vermoedelijk (al heb ik dat nooit expliciet geprobeerd) een iets sterkere AF motor. Dat is alleen nuttig voor non-AF-S objectieven (bijv. AF-D).
D7100:
- Veel MP, daardoor grotere bestanden doch meer mogelijkheden qua cropping.
- Ingebouwde 1.3x crop mode in camera (ook zichtbaar in de zoeker) met daardoor weer een net iets beter acceptabele buffer.
- Betere sensor (+/- 1 stop meer ISO), maar door meer MP ook wel wat kritischer qua scherpte t.o.v. de sluitertijden.
- Geen filter voor de sensor (daardoor iets scherper 'out of the box', maar na bewerking vergelijkbaar qua scherpte).
- Snellere processor en schrijfsnelheid naar de kaartjes.
- U1/U2 voorprogrammeerbare modus (al gebruik ik die zelf eigenlijk niet).
- Scherpstellen tot F/8 (enkel het centrale scherpstelpunt) vs f/5.6 op de D300s (alle andere scherpstelpunten op beide camera's gaan tot f/5.6)
- 'Pretstanden' als Sport, Portret etc.
Andere verschillen:
- De D300s is iets groter (of dat een voor- of nadeel is, is persoonlijk).
- De D300s accepteert CF en SD kaarten, de D7100 alleen SD's (of dat een voor- of nadeel is, hangt van je toepassing af).
Ze zijn dus erg close.
Als je het anders bekijkt, zou ik het als volgt formuleren:
Functioneel (prijs buiten beschouwing latend):
- Trek je vaak de natuur in met je camera, moet hij fysiek en qua weer flink wat kunnen verduren, of doe je aan (snelle) actiefotografie bij goed licht waarvoor je een snelle FPS met een grote buffer wilt hebben (RAW): D300s
- Ga je voor de beste beeldkwaliteit, doe je weinig aan snelle actie, ben je zuinig op je camera en/of ben je meer een allround/stilleven/landschap/portetfotograaf of fotografeer je veelal bij slecht licht: D7100
Ervaringsniveau:Als je nog een beginner bent neig ik naar de D7100. Die is iets makkelijker in de bediening en heeft nog de pretstanden. De D300s is niet 'moeilijker', maar helpt je minder.
Prijs:
500 euro voor een D300s met grip, niet teveel kliks en accu's is echt een hele scherpe prijs. Een D7100 kost min. 2 keer zo duur met grip en accu's. En die D300s, mits in orde, kun je waarschijnlijk later alsnog met minimaal verlies verkopen. Dus je fotografeert potentieel voor weinig met een pro camera, terwijl je nog steeds doorspaart. Enige voordeel qua prijs dat de D7100 heeft, is dat die dan garantie heeft.
Dan nog mijn persoonlijke ervaring met beide camera's: Over de D300s heb ik in al die jaren nog geen enkele klacht gehad. Enige 'klacht' die ik over de D7100 heb, is dat hij zie qua belichting met de externe flitser incidenteel vreemd (incorrect) gedraagt.
Mijn keuzes in de praktijk: Als ik bij vol daglicht actie als roofvogels in de vlucht, concours hippique, motorraces etc. fotografeer kies ik zonder meer voor de D300s. Datzelfde geldt als ik verwacht in slecht weer of barre omstandigheden te werken. Voor al het andere werk gebruik ik de D7100 (en als ik het nodig acht beide tegelijk).
Qua prestaties van de D300s, kijk eens op mijn website. Bijna alle foto's zijn gemaakt met de D300s, er zitten er nog maar een paar van de D7100 bij (omdat ik geen tijd gehad om te updaten). Dit kun je dus met een D300s. Als je dit voldoende kwaliteit vindt, voldoet een D300s in ieder geval aan je fotografische eisen.
Spul waarmee je foto's maakt...
- ReneG
- Clublid

- Contacteer:
Dit zie ik dus anders.Jumpjiving schreef:Gaat het om een body? of zit er ook een lens bij.
Jarenlang een topper.
Het gaat ook om een D300s, niet een D300. 500 euro voor die camera met grip (en aanname, extra accu) is een koopje. Dat wordt vaak al gevraagd voor enkel de body. En bij mij blijft die D300s zeker niet in de kast liggen, ook al heb ik een D7100 erbij. Ik verkies de D300s nog regelmatig boven de D7100... hangt vermoed ik ook wel van het soort fotografie af.
Spul waarmee je foto's maakt...
- NielsO
- Forumlid

- Contacteer:
Als ik de D300s nog kan krijgen dan zal ik deze waarschijnlijk toch overnemen.
Voor de prijs is het gewoon echt een hele goede body!
De body heeft pas 9.400 clicks gemaakt. Dat is niks!
Voor de prijs is het gewoon echt een hele goede body!
De body heeft pas 9.400 clicks gemaakt. Dat is niks!