Bericht
door emdeklerk » di mei 27 2014 10:02 am
Mooi, een "ribbel-eend" met zelfmoorddeuren. Vrijwel identiek aan mijn eerste autootje, dat was EM-19-95. Maar die leeft niet meer...
Uit het DM-nummer van deze eend blijkt dat het een niet-origineel Nederlands exemplaar is, maar geïmporteerd.
Deze is een leuk exemplaar, met (waarschijnlijk) achteraf geplaatste clignoteurs op de voorspatborden. Zie de zij-clignoteurs op de C-stijl, die werden destijds door de wetgever als ruim voldoende beschouwd. Toen die zij-clignoteurs verdwenen kwamen er rechthoekige clignoteurs op de voorspatborden, maar veel meer naar de buitenkant. Die werden later vervangen door de bekende ronde.
Maar wie zal zeggen uit welk land deze is geïmporteerd waar die clignoteurs misschien wel gemonteerd moesten worden... De eend werd geproduceerd in Frankrijk, België, Spanje, Argentinië en wie weet waar nog meer.
Nog steeds een geniale auto. Voorwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging rondom, een wegligging waar weinig of geen auto's aan konden tippen, onovertroffen veercomfort, degelijke techniek in de vorm van een tweecilinder luchtgekoelde boxermotor die best hoge toerentallen kon verdragen, en een ruimte... en een laadvermogen... (Vraag: noem drie auto's met een oliekoeler?)