Op zoek
Op zoek
Ik ben op zoek naar een lens voor de D40, mijn wens is om macro foto's te maken, waarbij de achtergrond onscherp wordt.
Wie geeft mij een duwtje in de goede richting.
Wie geeft mij een duwtje in de goede richting.
Nikon Coolpix 995 + Groothoekconverter WC-E63
Nikon D80
Nikon 17-55mm f/2.8 AF-S
Nikon 105mm f/2.8 AF-S VR
Nikon 70-200mm f/2.8 AF-S VR
Nikon D80
Nikon 17-55mm f/2.8 AF-S
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nikon heeft wel een mooi macro objectief. Misschien is dat wat voor je:
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
Het is wel een wat duurder objectief, wat is je budget ?
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
Het is wel een wat duurder objectief, wat is je budget ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Nou zal ik dan eens een beetje gaan duwen?? :mrgreen:
allereerst hoe groot is je budget???
De goedkope suggestie: 50mm 1.8d van Nikon en daarop schroef je een close-up filter op, je bent dan ruim gezegd onder de 200 euro klaar.
De wat duurdere oplossing: 60 mm macro van Nikon.... Nieuw kost ie iets van 427 euro (Cameranu) en als je Marktplaats een beetje in de gaten houdt kan het goedkoper...
Een voorbeeldje van de 60mm macro

Hou wel rekening met het feit dat je bij beide objectieven handmatig moet scherpstellen
Groetjes Eelco & Monique
allereerst hoe groot is je budget???
De goedkope suggestie: 50mm 1.8d van Nikon en daarop schroef je een close-up filter op, je bent dan ruim gezegd onder de 200 euro klaar.
De wat duurdere oplossing: 60 mm macro van Nikon.... Nieuw kost ie iets van 427 euro (Cameranu) en als je Marktplaats een beetje in de gaten houdt kan het goedkoper...
Een voorbeeldje van de 60mm macro

Hou wel rekening met het feit dat je bij beide objectieven handmatig moet scherpstellen
Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp
1.Wat is het verschil tussen deze lenzen behalve de autofocus en VR.
Nikkor AF-D 60mm F 2.8 MICRO 62S
Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR
2.Het filterformaat van beide lenzen is 62mm. Volgens mij heb ik een filterformaat van 52mm. Hoe wordt dit opgelost, d.m.v. tussenring?
2.Het filterformaat van beide lenzen is 62mm. Volgens mij heb ik een filterformaat van 52mm. Hoe wordt dit opgelost, d.m.v. tussenring?
Nikon Coolpix 995 + Groothoekconverter WC-E63
Nikon D80
Nikon 17-55mm f/2.8 AF-S
Nikon D80
Nikon 17-55mm f/2.8 AF-S
- EelcoD7100
- Forumlid
Eh, het belangrijkste verschil ligt voor de hand... dat is de prijs.
De 105 is behoorlijk groter,voordeel is dat je wat verder van je onderwerp kunt afstaan, wat bij insecten erg handig kan zijn.
De 60 mm is een stuk compacter.. en kwalitatief doen ze niet zoveel voor elkaar onder..
De 105 is behoorlijk groter,voordeel is dat je wat verder van je onderwerp kunt afstaan, wat bij insecten erg handig kan zijn.
De 60 mm is een stuk compacter.. en kwalitatief doen ze niet zoveel voor elkaar onder..
Margriet vraagt:
"1.Wat is het verschil tussen deze lenzen behalve de autofocus en VR.
2.Het filterformaat van beide lenzen is 62mm. Volgens mij heb ik een filterformaat van 52mm. Hoe wordt dit opgelost, d.m.v. tussenring?"
Alleen al over dit onderwerp is op dit forum al genoeg geschreven om een redelijke pocket te vullen. Dus daar gaat 'ie weer:
Om te beginnen met 1.:
het grootste verschil is natuurlijk de brandpuntsafstand. 60mm tegen 105mm. 60 geeft op de D40 en de andere DX-camera's al een redelijke telewerking, door de cropfactor wordt het praktisch gesproken een 90mm. De 105mm wordt 157,5mm.
Een ander verschil is de AF. Met de 105mm heb je op de D40 wel AF, met de 60mm niet. Dan komt omdat de D40 geen AF-motor in de body heeft, en de 60mm ook niet. De 105mm heeft een eigen AF-motor. (AF-s.)
Maar! In de macrofotografie zul je zelden of nooit AF nodig hebben.
De 60mm zou voor mij persoonlijk de eerste keus zijn, AF of niet. Absoluut klasse-objectief. (Net als de 105mm, hoor)
Dan 2.
Wat denk je zelf? Als een objectief nu een filtermaat heeft van 62mm, hoe zou je dan het 10mm kleinere 52mm-filter kunnen gebruiken? Als er een adapter voor zou zijn, zou die toch een zwarte rand van 5mm geven?
Andersom zou wel kunnen, een 62mm op een 52mm filtervatting, maar dan krijg je weer problemen met de zonnekap.
Dus als je besluit een Micro-Nikkor te kopen, moet je gewoon het gewenste filter ook aanschaffen...
Succes, E.M. de Klerk
"1.Wat is het verschil tussen deze lenzen behalve de autofocus en VR.
2.Het filterformaat van beide lenzen is 62mm. Volgens mij heb ik een filterformaat van 52mm. Hoe wordt dit opgelost, d.m.v. tussenring?"
Alleen al over dit onderwerp is op dit forum al genoeg geschreven om een redelijke pocket te vullen. Dus daar gaat 'ie weer:
Om te beginnen met 1.:
het grootste verschil is natuurlijk de brandpuntsafstand. 60mm tegen 105mm. 60 geeft op de D40 en de andere DX-camera's al een redelijke telewerking, door de cropfactor wordt het praktisch gesproken een 90mm. De 105mm wordt 157,5mm.
Een ander verschil is de AF. Met de 105mm heb je op de D40 wel AF, met de 60mm niet. Dan komt omdat de D40 geen AF-motor in de body heeft, en de 60mm ook niet. De 105mm heeft een eigen AF-motor. (AF-s.)
Maar! In de macrofotografie zul je zelden of nooit AF nodig hebben.
De 60mm zou voor mij persoonlijk de eerste keus zijn, AF of niet. Absoluut klasse-objectief. (Net als de 105mm, hoor)
Dan 2.
Wat denk je zelf? Als een objectief nu een filtermaat heeft van 62mm, hoe zou je dan het 10mm kleinere 52mm-filter kunnen gebruiken? Als er een adapter voor zou zijn, zou die toch een zwarte rand van 5mm geven?
Andersom zou wel kunnen, een 62mm op een 52mm filtervatting, maar dan krijg je weer problemen met de zonnekap.
Dus als je besluit een Micro-Nikkor te kopen, moet je gewoon het gewenste filter ook aanschaffen...
Succes, E.M. de Klerk
- EelcoD7100
- Forumlid
Toevallig weet ik dit, de 60mm macro kost bij Hongsien ongeveer 310 euroPancaran's schreef:Margriet,
Mocht je voor de 105 mm willen gaan, denk even aan Hong Sien scheelt zo'n 150,= in prijs met hier in Nederland. Ik weet niet wat de 60 mm bij hem kost. Maar dat zou je hem kunnen vragen.
succes Irwan
Groetjes Eelco