Zie door de CPU/GPU/SSD-bomen het bos niet meer...
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zie door de CPU/GPU/SSD-bomen het bos niet meer...
Hoi allemaal,
even eens een topic van mij niet over fotografie :mrgreen:
Mijn oude getrouwe laptop van - nu - ruim 4 jaar oud staat op het punt van overlijden; deze mooie grote (gaming)laptop van Toshiba heb ik toendertijds via een uitstekende deal in handen kunnen krijgen maar begint steeds meer koelingsproblemen en instabiliteit (hardware-matig) te vertonen.
Helaas geen garantie meer (onder garantie ook al 4x terug geweest i.v.m. dezelfde problemen) en ook wel toe aan iets nieuws. Natuurlijk wel zo kosten-efficiënt mogelijk.
Ik doe al een tijdlang niet meer zo actief de ontwikkelingen op CPU- en GPU-gebied volgen; al heb ik wel een SSD ingebouwd in deze laptop om nog iets van snelheidswinst te krijgen.
De main-dingen die ik met een computer doe: mijn dagelijkse ding (mailen, internet), bewerken in Lightroom/Photoshop CS6, en wat gamen (maar niets fanatieks).
Huidige specs:
Core i7 720QM @ 1.6Ghz (van de 1e generatie dus)
8Gb RAM - DDR3 - PC3-8500F (533 Mhz) - 2x 4Gb
Nvidia GeForce GTS 360M
SSD: Crucial CT240M 500
Nu heb ik als budget - in gedachten - een kleine 700 euro.
Dit zou een laptop of een desktop kunnen zijn (al moet binnen dat budget dan ook nog wel een monitor passen).
De volgende aanbieding kwam 'voorbij':
Multimedia-PC
MEDION® AKOYA® E4000 E (MD 8349)
AMD A10-7800 Quad-Core processor (3,5Ghz tot 3,9Ghz)
4 GB werkgeheugen (1.866 Mhz DDR3)
2 TB harde schijf
Link: http://aldi.medion.com/md8349/nl/?refPage=aldi" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze 'bak' heeft geen dedicated grafische kaart, maar daar past deze wel in: http://tweakers.net/product/362994/msi- ... tx-750-ti/" onclick="window.open(this.href);return false;
En het geheugen uitbreiden naar 8Gb.
Waar ik alleen niet de vinger op kan leggen, is of dit systeem dan sneller/gelijkwaardig is aan wat ik nu heb.
Wie zou van advies kunnen zijn/inzicht kunnen geven? Alvast dank!
Groet Danny
even eens een topic van mij niet over fotografie :mrgreen:
Mijn oude getrouwe laptop van - nu - ruim 4 jaar oud staat op het punt van overlijden; deze mooie grote (gaming)laptop van Toshiba heb ik toendertijds via een uitstekende deal in handen kunnen krijgen maar begint steeds meer koelingsproblemen en instabiliteit (hardware-matig) te vertonen.
Helaas geen garantie meer (onder garantie ook al 4x terug geweest i.v.m. dezelfde problemen) en ook wel toe aan iets nieuws. Natuurlijk wel zo kosten-efficiënt mogelijk.
Ik doe al een tijdlang niet meer zo actief de ontwikkelingen op CPU- en GPU-gebied volgen; al heb ik wel een SSD ingebouwd in deze laptop om nog iets van snelheidswinst te krijgen.
De main-dingen die ik met een computer doe: mijn dagelijkse ding (mailen, internet), bewerken in Lightroom/Photoshop CS6, en wat gamen (maar niets fanatieks).
Huidige specs:
Core i7 720QM @ 1.6Ghz (van de 1e generatie dus)
8Gb RAM - DDR3 - PC3-8500F (533 Mhz) - 2x 4Gb
Nvidia GeForce GTS 360M
SSD: Crucial CT240M 500
Nu heb ik als budget - in gedachten - een kleine 700 euro.
Dit zou een laptop of een desktop kunnen zijn (al moet binnen dat budget dan ook nog wel een monitor passen).
De volgende aanbieding kwam 'voorbij':
Multimedia-PC
MEDION® AKOYA® E4000 E (MD 8349)
AMD A10-7800 Quad-Core processor (3,5Ghz tot 3,9Ghz)
4 GB werkgeheugen (1.866 Mhz DDR3)
2 TB harde schijf
Link: http://aldi.medion.com/md8349/nl/?refPage=aldi" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze 'bak' heeft geen dedicated grafische kaart, maar daar past deze wel in: http://tweakers.net/product/362994/msi- ... tx-750-ti/" onclick="window.open(this.href);return false;
En het geheugen uitbreiden naar 8Gb.
Waar ik alleen niet de vinger op kan leggen, is of dit systeem dan sneller/gelijkwaardig is aan wat ik nu heb.
Wie zou van advies kunnen zijn/inzicht kunnen geven? Alvast dank!
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- DannySan
- Clublid
Re: Zie door de CPU/GPU/SSD-bomen het bos niet meer...
Aanvulling van mezelf, de SSD zet ik natuurlijk over; ik heb al gezien dat de bussnelheid van deze laptop 'maar' SATA300 is. Daarmee ga ik dus in basis qua schijftoegang al omhoog.
- WernerH
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Danny,
Ik zie dat je al op Tweakers hebt gekeken. Heb je daar ook al gezocht naar een mogelijke vervanger van je huidige laptop? (Neem aan van wel) Tweakers is een mooi medium om dingen te kunnen filteren en uitzoeken die passen bij jouw wensen.
Gezien je budget zou ik gaan voor een laptop, want complete desktop incl monitor ga je voor dat budget niet redden. Of je moet heel snel tevreden zijn
Wel geeft een desktop in de toekomst meer vrijheid om de specs aan te passen aan de nieuwere technieken (bv snellere HD of betere videokaart)
Wat betreft laptops, zelf (en in mijn directe omgeving) erg negatieve ervaringen met Acer, dus die zou ik je dan ook zeker niet aanraden! Ik zou kijken naar een Dell, Asus of Toshiba.
Wat betreft de Medion, vaak goedkope desktop met ruime specs welke goed van kwaliteit zijn! Persoonlijk zou ik wel kijken naar het platform waarop de Medion gebouwd is, als deze al wat ouder is kan je later moeilijker uitbreiden...
Ik zie dat je al op Tweakers hebt gekeken. Heb je daar ook al gezocht naar een mogelijke vervanger van je huidige laptop? (Neem aan van wel) Tweakers is een mooi medium om dingen te kunnen filteren en uitzoeken die passen bij jouw wensen.
Gezien je budget zou ik gaan voor een laptop, want complete desktop incl monitor ga je voor dat budget niet redden. Of je moet heel snel tevreden zijn

Wel geeft een desktop in de toekomst meer vrijheid om de specs aan te passen aan de nieuwere technieken (bv snellere HD of betere videokaart)
Wat betreft laptops, zelf (en in mijn directe omgeving) erg negatieve ervaringen met Acer, dus die zou ik je dan ook zeker niet aanraden! Ik zou kijken naar een Dell, Asus of Toshiba.
Wat betreft de Medion, vaak goedkope desktop met ruime specs welke goed van kwaliteit zijn! Persoonlijk zou ik wel kijken naar het platform waarop de Medion gebouwd is, als deze al wat ouder is kan je later moeilijker uitbreiden...
Met vriendelijke groet, Werner
D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?
Flickr
Flickr
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/in ... 3353%7Cg-c" onclick="window.open(this.href);return false;
Laats een aan geschaft van dit merk.
Laats een aan geschaft van dit merk.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik zou de laptop laten voor wat hij is (mailen, internetten) en voor het fotowerk een mooie desktop aanschaffen met een goed IPS-scherm. Die laptop kan gezien zijn specs nog prima jaren mee.
Misschien nog even een maandje of 2-3 doorsparen en het budget oprekken naar zo'n € 1.000? Voor pakweg € 500 tot € 700 heb je een Windows-PC of MacMini die prima is toegerust voor fotobewerking (i7 quad-core, 8GB tot 16GB) plus voor pakweg € 300 à € 400 een goed IPS-paneel (o.a. Dell, HP) en klaar.
Een laptopscherm is eigenlijk niet geschikt voor serieuze fotobewerking, de toegepaste TN-paneeltjes hebben een serieus gebrek aan kleurechtheid, kleur en contrast variëren met elke graad die je anders naar je scherm kijkt. Dit uiteraard met uitzondering van de enkele laptop waar een IPS-scherm in zit, maar die zijn met een lampje te zoeken. En dan praat je ook over een compleet andere prijsklasse.
Zou je de huidige laptop per se willen vervangen door een nieuwe laptop, dan zou ik ook zeker nog even doorsparen voor een wat groter budget, zodat je daar voor het fotowerk een losse IPS-monitor bij kan gaan gebruiken.
Misschien nog even een maandje of 2-3 doorsparen en het budget oprekken naar zo'n € 1.000? Voor pakweg € 500 tot € 700 heb je een Windows-PC of MacMini die prima is toegerust voor fotobewerking (i7 quad-core, 8GB tot 16GB) plus voor pakweg € 300 à € 400 een goed IPS-paneel (o.a. Dell, HP) en klaar.
Een laptopscherm is eigenlijk niet geschikt voor serieuze fotobewerking, de toegepaste TN-paneeltjes hebben een serieus gebrek aan kleurechtheid, kleur en contrast variëren met elke graad die je anders naar je scherm kijkt. Dit uiteraard met uitzondering van de enkele laptop waar een IPS-scherm in zit, maar die zijn met een lampje te zoeken. En dan praat je ook over een compleet andere prijsklasse.
Zou je de huidige laptop per se willen vervangen door een nieuwe laptop, dan zou ik ook zeker nog even doorsparen voor een wat groter budget, zodat je daar voor het fotowerk een losse IPS-monitor bij kan gaan gebruiken.
-
- Forumlid
Helemaal mee eens Cyrus!
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het voordeel van een desktop is dat je gradueel kunt upgraden. Om de paar jaar het moederbord, de CPU en het geheugen vervangen, af en toe nieuwe HD erin, eens een nieuwe scherm erbij, zelf ben ik op zoek naar een nieuwe GPU. Ik heb componenten in mijn desktop die meer dan 10 jaar oud zijn.
De begin investering is wat hoger (je wilt wel een goede kast en voeding) maar op de langere termijn is het erg kostenefficiënt.
De begin investering is wat hoger (je wilt wel een goede kast en voeding) maar op de langere termijn is het erg kostenefficiënt.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bij mijn aankoop van mijn d800 enige tijd terug moest ik meteen mijn PC vervangen. Het is geworden:
intel i7 4770
asrock H81 pro BTC
crucial 500
cooler master elite k380
corsair voeding VS650
seagate baracude St1000dm300
8gb crucial ballistic sport
geen videokaart maar dat gaat wel komen.
Ik wilde onder de 700 euro blijven en dat is me dus gelukt. Het scherm had ik al de DELL U2312H
intel i7 4770
asrock H81 pro BTC
crucial 500
cooler master elite k380
corsair voeding VS650
Ik wilde onder de 700 euro blijven en dat is me dus gelukt. Het scherm had ik al de DELL U2312H
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bert vD
- Nieuwsbrief Redactie
Heb ook laptop met los scherm. Specs ben ik niet zo in thuis, maar de combi bevalt me prima. Heb wel SSD -schijf.
Groet Bert.
Groet Bert.
Groet Bert
- DannySan
- Clublid
Waar heb je dit systeem samengesteld peterpj?peterpj schreef:Bij mijn aankoop van mijn d800 enige tijd terug moest ik meteen mijn PC vervangen. Het is geworden:
intel i7 4770
asrock H81 pro BTC
crucial 500
cooler master elite k380
corsair voeding VS650
-
- Forumlid
- Contacteer:
bij azerty
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
- WernerH
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Azerty kan ik je ook zeker aanraden! Heb er mijn spullen / setup ook gekocht! Super service daar!! Na enkele maanden ging mijn videokaart kapot, zonder enige problemen met wat bijbetalen een andere kunnen kopen!
En wat wel leuk is, je spaart azerties (punten die geld waard zijn) welke je later weer kan inwisselen
En wat wel leuk is, je spaart azerties (punten die geld waard zijn) welke je later weer kan inwisselen

Met vriendelijke groet, Werner
Flickr
Flickr
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Informatique is ook een prettige webshop.
-
- Forumlid
Kan meevallen. Aantal maanden geleden aangeschaft voor € 599 een laptop met:Cyrus schreef:Dit uiteraard met uitzondering van de enkele laptop waar een IPS-scherm in zit, maar die zijn met een lampje te zoeken. En dan praat je ook over een compleet andere prijsklasse.
i5-3230M - Intel HD 4000 - nVidia GT 740M - 8 MB Crucial 1600MHz - Crucial M500 128 GB mSATA
en met 15,6" Full HD Non Glare / niet glanzend-spiegelend IPS scherm.
Verder natuurlijk de standaard zaken als CD/DVD lezer/brander. USB 3.0, eSATA etc.
Dit alles op basis van een Clevo barebone W650EH.
Dus goed zoeken/rondkijken kan lonen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Clevo, kan ook interessant zijn. Als 2de pc,Ik wist niet van het bestaan af. Is dit een betrouwbaat merk?