NEF bewerking

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Garp1966

NEF bewerking

Bericht door Garp1966 » do okt 18 2007 10:36 am

Ik fotografeer alles in NEF met JPG (basis) en bewerk alles in Lightroom, maar ik kom geregeld foto's tegen die als JPG zo uit de camera beter zijn dan de bewerkte NEF. Aangezien de JPG uit mijn camera (D40) alleen maar basis is, zou ik het NEF bestand voor deze foto's in Capture NX moeten bewerken om die kwaliteit eruit te kunnen krijgen.
Heb daar eigenlijk geen zin in, want dan moet ik constant wisselen tussen programma's en daarbij Capture NX gaan aanschaffen. En ik ben gewoon voor 90% erg tevreden met lightroom.
Ter illustratie plaats ik hier 2 foto's, de bovenste is de JPG zo uit de camera (niet de beste foto, maar illustreert heel goed wat ik bedoel), let vooral op het roze sportshirt. De kleurweergave is exact zoals het zou moeten zijn.
De onderste is de bewerkte NEF in Lightroom, wat ik ook probeer het shirt ziet er gewoon erg onnatuurlijk uit.
Mijn vraag is, wie kan mij helpen de instellingen in Lightroom zo te krijgen, dat ik de JPG uit de camera kan benaderen.
Alvast heel erg bedankt, zou een hele hoop moeite en tijd schelen.

1. De JPG
Afbeelding

2. De NEF bewerkt in Lightroom
Afbeelding

lennardp

Bericht door lennardp » do okt 18 2007 10:52 am

ik vind het shirt van de onderste foto eigenlijk mooier (je ziet de vouwen van het shirt veel beter) :oops: :oops: (het gras is wel wat geler.)

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do okt 18 2007 11:01 am

Het zou natuurlijk aan lightroom kunnen liggen. Ik gebruik het niet en weet dus niets over instellingen. Kan je de NEF ergens plaatsen zodat ik hem met NX en CS3 eens kan bekijken?

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do okt 18 2007 11:08 am

>...het roze sportshirt. De kleurweergave is exact zoals het zou moeten zijn...<
Dat is natuurlijk jouw persoonlijke evenaring van de kleur of heb je deze kleuren gemeten? Als je niet met genormeerde kleuren werkt is dit erg moeilijk te bepalen. Ik vind b.v. het 'jpg-shirt' een onaangename magenta zweem hebben (op mijn gecalibreerde monitor). De Lightroom foto is in zijn geheel wat warmer getint.

Gewetensvraag: waarom alles op NEF? Als je de jpg beter vind maak je alles toch op jpeg high? Tenzij je dit niet kunt instellen op een D40 (ik ken de camera niet).

Standaardiseer om te beginnen je werkwijze met de camera. Belichting op M (eventueel S of A), WB niet op A, maar een vaste waarde (Schaduw voor warme tonen).
Je krijgt op deze manier 'vaste beginwaarden', wat het werken in Lightroom vergemakkelijkt. Zorg ook voor een goed afgestelde monitor. En, in hoe verre moeten kleuren een reeële weergave zijn?

Tot slot: Nikon heeft niet het volledige bronbestand van NEF vrijgegeven voor zover ik weet. Adobe kan dus minder info uit de NEF-bestanden halen. Misschien kan je dus wel nooit een exact gelijk beeld krijgen van de camera-jpg en Lightroom-jpg. Ik gebruik Lightroom ook voor mijn NEF's en ben eigenlijk nooit tegen grenzen aangelopen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Garp1966

Bericht door Garp1966 » do okt 18 2007 5:06 pm

@lennardp De vouwen zijn in de lightroomversie inderdaad beter zichtbaar, maar de kleur van het shirt is onevenwichtig (niet een kleur)

@Pancaran's Ik zal kijk of ik de NEF file beschikbaar kan maken, weet alleen even niet hoe dat te doen.

@ArjanL Die kleurervaring is natuurlijk een beetje subjectief. Maar ik weet welke kleur dit sportshirt heeft (zie dit shirt meerdere keren per week tijdens het sporten) en de JPG versie evenaart dit gewoon.

Het heeft dus geen magentazweem, mijn monitor is ook gecalibreerd, het shirt is gewoon van die kleur.

Ik fotografeer NEF omdat ik deze files in Lightroom het beste kan bewerken en corrigeren, vooral ook als de omstandigheden tijden het fotograferen moeilijk waren. 90% van de foto's krijg ik ook perfect, alleen er blijven omstandigheden aanwezig waarin de JPG's beter zijn en ik die niet met Lightroom kan evenaren. Misschien moet ik toch maar NX gaan aanschaffen en die 10% daarin gaan bewerken. Ben alleen nu even op zoek naar een mogelijkheid om dit te omzeilen.

Ik ben het met je eens dat kleuren niet altijd 100% de werkelijkheid hoeven aan te geven, echter in dit voorbeeld en ik heb er meerdere, ziet het shirt er gewoon onnatuurlijk uit en niet alleen wat kleur betreft.

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bea » do okt 18 2007 5:24 pm

Heb je al geprobeerd de kleurstand te veranderen ? Ik heb hem op stand II Adobe RGB gezet.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”