Wel of geen noise reduction aan

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Abe

Wel of geen noise reduction aan

Bericht door Abe » vr okt 19 2007 9:14 am

Wie heeft ervaring met de camerainstellingen ruisonderdrukking en hoge iso ruisonderdrukking. Wel of niet aanzetten bij gebruik van capturenx? (ik gebruik toch wel meestal 400 iso). En als blijkt dat uitzetten beter is (nx wordt dan in ieder geval wel sneller) wat is dan de manier om in capture het ruisfilter te gebruiken.

Ik weet het; een antwoord is natuurlijk zelf uitproberen maar ja als iemand dat al gedaan heeft dan ben ik benieuwd naar de ervaringen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr okt 19 2007 9:51 am

Ruisonderdrukking in de camera heb ik altijd uit, omdat als je het aanzet het opslaan van de foto minstens 1,5 keer langer duurt dan de gebruikte sluitertijd ;) Dus als je nachtfoto's maakt van 30 sec. zit je vervolgens een minuut te wachten voordat je de volgende foto kunt maken. Met ISO heb ik geen ervaring of het dan ook echt goed werkt, je kunt het beste de ruisonderdrukking in de software gebruiken (NX of PS CS3 of Noise ninja o.i.d.), maar het natuurlijkste is toch wel gewoon de ruis die ontstaat bij hoge ISO waarden accepteren, de mensen worden helemaal gek gemaakt om foto's zo clean mogelijk te maken.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

mikemix

Bericht door mikemix » vr okt 19 2007 10:27 am

Helemaal eens, we slaan een beetje door.
Tuurlijk heel fijn als er geen ruis in hoge iso waarden zijn te bespeuren, echter met film was korrel op hoge iso ook niet te vermijden, vind commentaar over beeldruis bij hoge iso waarden daarom niet altijd terecht.
Het gaat om het gevoel/de emotie overdracht, als je een sfeervolle plaat bij bestaand licht op hoge iso weet vast te leggen, wie is die ander die dan zegt dat dit bij flitslicht op lage iso had gemoeten waar de overdracht zoek is?

Als antwoord op je vraag; ik heb hem bijna altijd aanstaan, wat Opgezetfan hier boven beschrijft klopt, wegschrijven duurt een stuk langer, echter hij maakt veel/dikwijls pano's, dan is het idd lastig als je een serie moet schieten. Ik schiet wel eens een plaatje 's avonds bij bestaand licht, dan is dit wachten te verwaarlozen, maar ook hier geldt, doe wat je zelf niet laten kan en probeer zelf te ervaren wat voor jezelf het beste werkt.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”