85mm D of G ?
- JJG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
85mm D of G ?
Ik schiet veel portretten dus eigenlijk mag een 85mm dan niet ontbreken. Nu heb ik wel een 16-85mm maar die is op 85mm f/5.6
Nu komt de 85mm G beter uit de bus dan een D maar ik twijfel alleen of het het extra geld nu echt waard is? Deze komt dan op een D7100 dus een modernere lens komt dan beter tot z'n recht, maar toch twijfel ik.
Iemand advies?
Nu komt de 85mm G beter uit de bus dan een D maar ik twijfel alleen of het het extra geld nu echt waard is? Deze komt dan op een D7100 dus een modernere lens komt dan beter tot z'n recht, maar toch twijfel ik.
Iemand advies?
- Tzigane
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: 85mm D of G ?
Ik ben al jaren blij met de D versie .Als je het geld over hebt kun je voor de G gaan.
De G is scherper vol open, heeft een betere AF. daartegenover meer CA en vignetting. En een mindere bouwkwaliteit.
De G is scherper vol open, heeft een betere AF. daartegenover meer CA en vignetting. En een mindere bouwkwaliteit.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Zie mijn reactie in een ouder draadje met dezelfde vraag
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mm#p583437
Dat was op de D300, op de D7100 worden de verschillen wel iets groter, maar de AF-D versie blijft een zeer goed objectief.
Zie ook DXOMark en photozone.de.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mm#p583437
Dat was op de D300, op de D7100 worden de verschillen wel iets groter, maar de AF-D versie blijft een zeer goed objectief.
Zie ook DXOMark en photozone.de.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Zowel de D als de G versie zijn prima objectieven: de G is wat scherper bij volle lensopening en ik vind de bokeh ook wat rustiger. De mechanische uitvoering van de D is zonder meer uitstekend, maar ik vond de inschroef-zonnenkap in de praktijk wat lastig, mede omdat deze niet omgekeerd op het objectief kan worden geplaatst (voor het opbergen in de tas of koffer). Een voordeel van de AF-S G versie vind ik bovendien de mogelijkheid van manuele correctie van de scherpte bij autofocus, hetgeen bij een non-AFS objectief niet mogelijk is.
Jur
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik heb ze beide. De D is goed maar stamt qua ontwerp wel uit het analoge tijdperk, de G is optisch beter (qua scherpte en contrast) zoals hierboven al aangegeven. Nadeel van de D vind ik de meedraaiende focusring, de interne focus van de G werkt prettiger.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: toch twijfel ik.
Beste Jelmer,
Ik denk dat je eerst een antwoord moet vinden op de vraag 1.4 of 1.8.
De 1.8 is over het algemeen betaalbaarder en handzamer, maar de1.4 versies hebben fanatieke fans.
De AF-G versies hebben weer het minpunt van mindere compatibiliteit.
Voor een overzicht van de meeste versies, let ook op de verschillende filtermaten (52-77 mm).:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#85" onclick="window.open(this.href);return false;
Een tip als je het betaalbaar wilt houden: Kijk uit naar een tweedehands AF-D 1.8 (niet de 1e versie)
Groeten, Gijs
Ik denk dat je eerst een antwoord moet vinden op de vraag 1.4 of 1.8.
De 1.8 is over het algemeen betaalbaarder en handzamer, maar de1.4 versies hebben fanatieke fans.
De AF-G versies hebben weer het minpunt van mindere compatibiliteit.
Voor een overzicht van de meeste versies, let ook op de verschillende filtermaten (52-77 mm).:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#85" onclick="window.open(this.href);return false;
Een tip als je het betaalbaar wilt houden: Kijk uit naar een tweedehands AF-D 1.8 (niet de 1e versie)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Waarom koop je niet gewoon de beste, zoveel scheelt het toch niet?
Ik zie net wel dat volgens de Tweakers pricewatch de 85G in de laatste paar maanden 50 euro duurder is geworden.
Ik zie net wel dat volgens de Tweakers pricewatch de 85G in de laatste paar maanden 50 euro duurder is geworden.
Aanvulling op Jur zijn reactie, ik heb zelf de AF-D85/1.4 en heb bewust deze niet ingeruild voor de AF-S versie.
Voor portretten is de autofocus van de AF-D versie snel zat en zie ik geen meerwaarde -zeker voor portretten- in de AF-S versie.
Optisch is de AF-S versie contrastrijker (Nano coating) en wellicht wat scherper, ik prefereer de AF-D versie juist omdat deze wat zachter is
in z'n scherpte en om z'n karakter. Bovendien gebruik ik ook een analoge body en dan is de diafragma bediening via het objectief zeer prettig voor camera's van voor de F5.
Zelf vind ik de prachtige metalen zonnekap geen probleem, deze beschermt goed de imposante front lens. Objectief heeft een prachtige bouwkwaliteit.
Recent voorbeeld, D3 + AFD85/1.4
Wilde een hoge sluitertijd vanwege het balletje:
ISO 2000
1/1250
F/3.2
Bestaand licht, geen flits.
Beeld is een crop.

Voor portretten is de autofocus van de AF-D versie snel zat en zie ik geen meerwaarde -zeker voor portretten- in de AF-S versie.
Optisch is de AF-S versie contrastrijker (Nano coating) en wellicht wat scherper, ik prefereer de AF-D versie juist omdat deze wat zachter is
in z'n scherpte en om z'n karakter. Bovendien gebruik ik ook een analoge body en dan is de diafragma bediening via het objectief zeer prettig voor camera's van voor de F5.
Zelf vind ik de prachtige metalen zonnekap geen probleem, deze beschermt goed de imposante front lens. Objectief heeft een prachtige bouwkwaliteit.
Recent voorbeeld, D3 + AFD85/1.4
Wilde een hoge sluitertijd vanwege het balletje:
ISO 2000
1/1250
F/3.2
Bestaand licht, geen flits.
Beeld is een crop.

- JJG
- Forumlid
Dank voor de vele reacties! Erg fijn.
Ik zal met deze info verder gaan. Kijken waar ik op uit kom.
Ik zal met deze info verder gaan. Kijken waar ik op uit kom.
Ik heb ze beide geprobeerd (op een d7000) en onder normale omstandigheden zag ik geen verschil. Toen maar de D gekocht. De G ziet er wel stoerder uit, maar of dat het geld waard is...
-
- Forumlid
Is dit een nieuw criterium om objectieven te beoordelen?Remcojan schreef:. De G ziet er wel stoerder uit...
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Het enige criterium 

- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Groeten - Arend / flickr
- wopper
- Clublid
- Contacteer:
Klopt, en dat is een top objectief. Daar waas hij voor geschikt is, is niet mijn ding. Objectief heb ik maar één keer gebruikt, vandaar dat ik hem verkoop.ReneG schreef:Er staat nu een G te koop op het forum...