@Flandria
Het tubusje (als accessoire van de lichtmeter) is niet bedoeld voor "spot"meting. Maar het heeft wel wat kenmerken ervan (zo wordt de hoek van meting beperkt ~ maar is daardoor nog geen spotmeter).
Het tubusje is ook niet voorzien van een lensje - het is een stukje pijp met schroefdraad.
Het is de bedoeling er licht mee af te schermen dat niet meedoet aan de beeldvorming. Je begrijpt dat die voorziening er dus is om de effectieve beeldhoek van het lensje van de lichtmeter te beperken en is ook niet anders dan bedoeld voor het lichtmeten bij gebruik van telelenzen. Ik had zelf ooit gelezen dat het hier om objectieven van 105mm en langer ging maar kan dat niet reproduceren.
De meeste telelenzen die toentertijd populair waren waren die van 85-105-135-200mm.
@Hans Braakhuis
1.19 F Photomic. Ik begreep sinds gisteren dat er twee "eerste typen" waren... elke dag leer ik nog en dat maakt het leuk.
Maar ik ging er altijd vanuit dat het klepje (geen schuifje) alleen het licht naar de cel toe afsloot (of omgekeerd) en niet de meter aan- en uitzette. Ik ga mijn Photomic niet openmaken om dat na te gaan. Het is toevallig een zwarte maar ik heb hem overgeschilderd.... had ik niet moeten doen