Wie herkent al deze klassieke spullen ?

Discussies over verzamelobjecten
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » do jun 19 2014 10:06 pm

Ik kwam deze plaat tegen op eBay maar ik herken er niet veel van. Een Nikon F met een 200-300 zoom ?

Zo begrijp ik ook niet wat er allemaal op het spiegelhuis gemonteerd is, het lijkt wel een klein zoekertje dat uitsteekt ? En er zit nog iets naast, het lijkt wel een metalen dekseltje.

Wie heeft een idee ? het is overigens niet dat deze spullen te koop staan maar het is een foto ervan gedateerd 1963.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Wie herkent al deze klassieke spullen ?

Bericht door henkk » do jun 19 2014 10:15 pm

Het lijkt eerder een 300 mm met een niet-AI bediening ( vandaar de twee diafragmaringen). En dan nog 'n paar extensieringen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » do jun 19 2014 10:17 pm

En dat allen op een Nikon F met Photomic TN zoeker (toch?)
Buy film, not megapixels...

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » do jun 19 2014 10:29 pm

Nee, geen FTN zoeker. Dit was de eerste Photomic en had nog geen TTL meting.

Afbeelding

The Original Photomic had no TTL metering! You can recognize it by the metering "EYE" on the top left of the metering head (as you are looking at it) and by the "FLAG" which was the meter's on/off switch. Flag down for off, flag up for on. The Flag sits just behind the front of the "EYE." There are at least three versions of the original Photomics. The first flag Photomic's battery cover did NOT have outside threads to store the telephoto attachment and incident attachment. The second type (shown here) had a batter cover which was threaded, to allow the incident and telephoto attachment to be stored piggy back. The flag was later replaced by a less patriotic a push button switch, creating at least three versions of the original Photomics -- besides black and chrome versions.

The flag is shown in up position here, though you will have to look carefully since it is black against a black background. The screw in tube narrows down meter sensitivity. Notice the white cover on the side of the meter. That's the incident light meter attachment, which could be used by attaching over the CDS cell. Both the tube and the incident light cover could be stored together by screwing them into the threaded battery cap. It's worth noting the original F Photomic incident attachment is the ONLY time Nikon offered incident metering on their cameras!
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jun 19 2014 10:33 pm

Leuk, dank je Ed !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jun 19 2014 10:52 pm

Inderdaad leuk, Ed!
Wat is je bron? Overgetypt, of copy/paste?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » do jun 19 2014 10:53 pm

Ik zei dan ook TN zoeker en geen FTN zoeker (is nogal verschil)...

Dat 'ding' erop kende ik sowieso niet, leuk jouw info!
Laatst gewijzigd door MartijnM op do jun 19 2014 10:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Buy film, not megapixels...

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » do jun 19 2014 10:54 pm

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jun 19 2014 10:57 pm

Ik had 'm net gevonden: copy/paste stukje tekst in Google en voilà. Overbodige vraag van mij dus.
Alleen, Ed wist dus waar hij moest zoeken 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » do jun 19 2014 10:58 pm

Inderdaad niet goed gelezen MartijnM.

Je was me net voor EdvandeZilver.

Overigens dat ding er bovenop is een soort van switch voor de meter (flag).
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » do jun 19 2014 11:50 pm

Het objectief, een Takumar met M42 naar Nikon?

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » zo jun 22 2014 11:42 pm

De Photomics zoals hier eentje van is afgebeeld werden eind jaren 60/ begin jaren 70 vaak vervangen door modernere versies (de versie bekend als Photomic FTN was de laatste).
Toentertijd werden die Photomics goedkoop tweedehands aangeboden.... het begin van mijn verzameling Photomics.

Tot nu toe kende ik slechts 2 uitvoeringen van de oorspronkelijke Photomic: de eerste met klepje (zoals op de foto is te zien) en de tweede mèt drukknop (aan/uit).
Het eerste type had geen aan/uit-schakelaar en dat zal -naar mijn inschatting- betekend hebben dat de knoopcel slechts een kort leven was gegund. Ik heb dat nooit begrepen.... Nikon besloot al snel dat type op te laten volgen door het type met schakelaar.
Uit mijn geheugen: die eerste Photomics waren tevreden met een enkele knoopcel. De DDL-typen hadden twee knoopcellen nodig.

Ik las nog iets over "incident light meter attachment, which could be used by attaching over the CDS cell. Both the tube and the incident light cover could be stored together by screwing them into the threaded battery cap. It's worth noting the original F Photomic incident attachment is the ONLY time Nikon offered incident metering on their cameras!".
Voordat de Photomic was geintroduceerd waren er al belichtingmeters voor de Nikon F uitgebracht. Die stonden bekend onder Model 1, 2 en 3. Voor deze meters waren volgens mij ook "incident attachments" beschikbaar. Dat zoek ik nog even uit. Voor Model 1 en 3 zijn inderdaad "incident light covers" gemaakt.

De "tube" was bedoeld om het licht te meter bij gebruik van telelenzen.

Flandria

Bericht door Flandria » ma jun 23 2014 7:53 am

Soort van spotmeter?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jun 23 2014 8:05 am

1.19 F Photomic

De eerste Photomic verscheen in 1962. De lichtmeter van deze Photomic meet nog niet door de lens doch rechtstreeks op het onderwerp. Men kan het licht op twee manieren meten: of vanaf de camera met het oog van de zoeker gericht op het onderwerp of men kan het opvallende licht meten door op de plek van het onderwerp te gaan staan, daar het tubusje met melkglas op het oog van de Photomic schroeven en de camera dan richten op het opvallende licht. Of meet in de richting van het camerastandpunt. Let er dus op dat je een Photomic koopt compleet met deze tubus en het melkglas. Om de tubus niet kwijt te raken hoort hij op het dekseltje van het batterijvak geschroefd te worden. Daarnaast heeft de Photomic een kleine tubus waardoor men niet onder een hoek van 62 graden (+/- 35 mm) maar onder een hoek van 18 graden (+/- 135 mm) kan meten. De Photomic heeft een gewone PX625 knoopcel nodig voor de voeding. De Photomic is gekoppeld met het diafragma en de sluitertijden. De lichtmeter is er een van het cadmium-sulfide type. Achter het meet-objectief zit een schuif, door deze omhoog te draaien zet men de lichtmeter aan. Er kunnen films van 10 tot 1600 ASA gebruikt worden. De zoeker moet bij elke verandering van objectief of lichtgevoeligheid van de film opnieuw geïndexeerd worden. Deze zoeker was er ook met de "Nikkor" gravure voor Duitsland.

1.20 F Photomic model 2

Model 2 is vrijwel gelijk aan model 1 doch de aan-uit-schakelaar-schuif is nu vervangen door een schakelaar. De aan/uit schakelaar is een kleine chromekleurige knop aan de rechterkant, boven het vakje voor de batterij. Als je deze knop indrukt gaat de meter aan. Dit is zichtbaar doordat er aan de bovenkant een knopje omhoog komt. Aan dit knopje is dan een rode ring zichtbaar. Je weet dan zeker dat de meter aan staat en dus stroom verbruikt. Deze zoeker was er ook met de "Nikkor" gravure voor Duitsland. De productie van deze zoeker stopte in 1965. Zwarte zoekers in deze uitvoering zijn relatief zeldzaam.

uit: De accesoires, pagina 34

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » ma jun 23 2014 12:40 pm

@Flandria

Het tubusje (als accessoire van de lichtmeter) is niet bedoeld voor "spot"meting. Maar het heeft wel wat kenmerken ervan (zo wordt de hoek van meting beperkt ~ maar is daardoor nog geen spotmeter).
Het tubusje is ook niet voorzien van een lensje - het is een stukje pijp met schroefdraad.

Het is de bedoeling er licht mee af te schermen dat niet meedoet aan de beeldvorming. Je begrijpt dat die voorziening er dus is om de effectieve beeldhoek van het lensje van de lichtmeter te beperken en is ook niet anders dan bedoeld voor het lichtmeten bij gebruik van telelenzen. Ik had zelf ooit gelezen dat het hier om objectieven van 105mm en langer ging maar kan dat niet reproduceren.
De meeste telelenzen die toentertijd populair waren waren die van 85-105-135-200mm.

@Hans Braakhuis
1.19 F Photomic. Ik begreep sinds gisteren dat er twee "eerste typen" waren... elke dag leer ik nog en dat maakt het leuk.
Maar ik ging er altijd vanuit dat het klepje (geen schuifje) alleen het licht naar de cel toe afsloot (of omgekeerd) en niet de meter aan- en uitzette. Ik ga mijn Photomic niet openmaken om dat na te gaan. Het is toevallig een zwarte maar ik heb hem overgeschilderd.... had ik niet moeten doen :(

Plaats reactie

Terug naar “Fotografica”