geen gestoken scherpte met Nikon

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Upupa!
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

geen gestoken scherpte met Nikon

Bericht door Upupa! » do jun 26 2014 10:57 am

Hallo,

met mijn Nikon D80 en de lens AF-S-Nikkor 24-120 3,5-5,6 G maak ik veel foto's. Maar ik moet praktisch altijd de schepte met Capture NX-2 bijstellen. Ik was scherpte gewend met de analoge Nikon, maar die krijg ik digitaal nooit direct. Ligt dat nu aan eenAfbeelding instelling? Ik heb van alles geprobeerd, maar gestoken scherpte zoals vroeger wil niet meer. Volgens de verkoper was dat voor professionals ook zo, maar dat kan ik niet geloven.
Iemand een idee?
Alvast bedankt.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re:gestoken scherpte ...

Bericht door gijs sandberg » do jun 26 2014 11:27 am

Beste U,
Volgens mij bereik je dat alleen met een goede beitel.
Volgens velen is enige verscherping voor een optimaal beeld wenselijk, hoe men dat bereikt? daar zijn boeken over volgeschreven. :twisted:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: geen gestoken scherpte met Nikon

Bericht door ReneG » do jun 26 2014 11:31 am

Digitale foto's, zeker bij de oudere camera's met oudere sensors en/of filters voor de sensor moet je meestal iets verscherpen. Al moet ik zeggen dat het bij de nieuwere modellen (D7100 bijvoorbeeld) zonder filters nog maar amper nodig lijkt te zijn.

Het goede nieuws is dat je die standaard verscherping meestal al bij import of in batch kunt toepassen. Bij mij zit het in het standaard profiel dat ik bij import gebruik voor mijn oudere camera's, dus het is eigenlijk een no-brainer geworden.
Spul waarmee je foto's maakt...

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Re: geen gestoken scherpte met Nikon

Bericht door JurjenF » vr jun 27 2014 5:29 pm

Vooral als je in NEF fotografeert is een zeker mate van verscherping zeker niet ongebruikelijk. De ene camera/lens combi heeft meer nodig dan de andere maar helemaal zonder komt niet echt veel voor. Zelfs met mijn D7100 met de Sigma 50-150 OS moet er soms in LR een beetje verscherping bij om een optimaal beeld te krijgen. Niks bijzonders en niks om je druk over te maken. Het hoort een beetje bij digitale beelden. Ik moet wel even kwijt dat ik altijd in NEF fotografeer en alleen post processing de verscherping doe.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”