AF en Tamron 17-50 2.8 VC

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
A3jaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

AF en Tamron 17-50 2.8 VC

Bericht door A3jaan » vr jun 27 2014 4:03 pm

Vanaf 2009 heb ik een D90.
Omdat ik een wat meer lichtsterke zoomlens wilde, heb ik een jaar geleden de Tamron 17-50 2.8 VC gekocht.

Soms lukt het niet af te drukken.
Dat is vooral het geval als ik een ander (dan het middelste) scherpstelpunt kies en soms ook bij grote verschillen in contrast, zoals felle zon en donkere schaduwpartijen (waar ik nu in de Provence mee te maken heb).
Ik denk dat het aan de AF ligt, want als ik die op AF-C zet, dan is het probleem over.
De andere lenzen die ik heb, gebruik ik te weinig om te ontdekken of het nou aan de zoomlens kan liggen of aan de 5 jaar oude D90.

Vandaar mijn vragen:
- Zou de AF de oorzaak kunnen zijn?
- Zo ja, ligt het probleem dan bij de body of bij de lens?
- Het antwoord is wellicht niet eenvoudig, maar toch: Wat is de oplossing?
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: AF en Tamron 17-50 2.8 VC

Bericht door ReneG » vr jun 27 2014 4:23 pm

Bekend verschijnsel, ik had dit ook met enige regelmaat met de Tamron (versie zonder VC). Zowel op de D90 als de D300s. Vooral wanneer er weinig detail/contrast was om scherp te stellen (contrastarme onderwerpen of egaal gekleurde gebieden, zoals bijvoorbeeld in schaduwpartijen of een egaal groene struik op afstand) dan slaagde hij er niet in om goed scherp te stellen en dan kun je dus (in AF-S mode) niet afdrukken. Ik heb dat toen ook met een andere Tamron 17-50 geprobeerd, zelfde euvel. Het is overigens ook niet vreemd dat dat bij het middelste scherpstelpunt beter werkt op een D90, want dat is een kruissensor. Die is gevoeliger/accurater en kan dus makkelijker/accurater scherpstellen in moeilijke omstandigheden. De andere sensors in een D90 zijn dat niet.

Uiteindelijk heb ik de 17-50, primair om de reden van incidenteel weigerende AF, vervangen door een Nikon 17-55. Daar is het geen enkel probleem en die gebruik ik tot op de dag van vandaag. De focus is veel sneller en accurater, ook in moeilijke situaties. Maar daar kom je pas achter als je ze alletwee langere tijd langs elkaar hebt gebruikt. Waar ik toen ook achter kwam is dat de 17-55 toch net wat beter is qua contrast en kleuren. Qua scherpte zijn ze vergelijkbaar.

Het is dus geen fout van de camera en vermoedelijk ook niet zozeer een 'fout' in het objectief. Maar het heeft wel met het objectief te maken. Of dat in de communicatie van het objectief met de camera zit of iets anders is me niet bekend. Maar het gedrag is heel herkenbaar.

Een oplossing/workaround is de middelste sensor gebruiken (al heeft die er ook wel last van, maar minder) of scherpstellen op door je scherpstelpunt te leggen op iets wat duidelijk onderscheidbaar is. Een strakke lijn tussen vlakken met verschillende kleuren, een hoek etc. Maar het blijft vervelend.
Spul waarmee je foto's maakt...

A3jaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door A3jaan » vr jun 27 2014 8:05 pm

Rene,

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik reageer even op je oplossingen en heb nog een vraag:

- Een Nikon 17-50.
Dat past nu even niet in het budget.

- Scherpstelpunt leggen op iets wat duidelijk onderscheidbaar is.
Goede tip, daar kan ik wat mee.

- Zoveel mogelijk de middelste sensor gebruiken.
Toen ik dit las, realiseerde ik me dat het probleem dan idd veel minder voor komt. Dus dat ga ik zoveel mogelijk doen.

Vraag:
Je schrijft dat bij de D90 de middelste sensor een kruissensor is en dat daarom het probleem daar minder bij voor komt. Stel dat ik ooit een andere camera koop, b.v. de D7100, heb ik dan meer scherpstelpunten met een kruissensor?
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » vr jun 27 2014 8:31 pm

De D7100 heeft 51 scherpstelpunten, waarvan 15 met kruis-sensor.
Daarnaast is het AF-systeem zodanig beter dat je waarschijnlijk met de niet-kruissensoren bijna net zo'n goed resultaat hebt als met de (ene) wel-kruissensor van je D90.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”