Scherptedieptecontrole F90X

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Pruimpit

Scherptedieptecontrole F90X

Bericht door Pruimpit » zo okt 21 2007 11:59 am

Zat vanmorgen op de site van Ken Rockwell te kijken. (Ja ik weet van zijn reputatie :lol: )
Ken is duidelijk is niet gecharmeerd van de F90X. Hij stelt hier in ook dat de F90X geen echte scherptedieptecontrole heeft. Dat hij dan niet volledigd diafragmeert. Dit was mij nog niet opgevallen. Vindt het ook een beetje vreemd verhaal. Dit toestel is toch enkele jaren bijna het vlaggenschip van Nikon geweest :?: Ik bedoel de F4 was toen qua autofocusprestaties alweer verouderd. Waarom zou Nikon dat bij zo'n toestel zich daar van afmaken :?:

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » zo okt 21 2007 1:38 pm

Citaat Ken:

The N90s has no real depth-of-field preview, unlike all cameras today. The N90s DOF button is not smart enough to stop down to the aperture selected by the camera in the various modes, unlike all the other cameras that do.

Hij heeft echter wel gelijk.
Wat Ken schrijft is dat niet in alle modi de scherptedieptecontroleknop gebruikt kan worden. Deze werkt alleen maar in de A en M Mode.
In de P en S mode moet je het diafragma op de hoogste waarde vergrendelen waardoor ( als je de scherptedieptecontroleknop indrukt ) je het effect van deze waarde ook in de zoeker ziet , en niet de werkelijke waarde.
Dit heeft te maken met het feit dat de schertpedieptecontroleknop mechanisch werkt en niet electronisch ( zoals bij de huidige camera's het geval is ).

Groeten Frans

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”