Geel licht 's nachts
Geel licht 's nachts
Hallo allemaal,
ik heb een vraag. Ik weet dat ik 's nachts het beste geen filters voor mijn lens kan zetten. Soms echter wordt een foto heel geel/oranje. Dit komt door het kunstlicht dat veel oranje/geler is dan (wit) daglicht. Ik wil proberen om met een filter het gele licht tegen te gaan, wat voor filter kan ik hier het best voor gebruiken.
Ik wil dit dan alleen gebruiken als ik foto's maak waar er geen felle lampen zijn die direct in mijn lens kunnen schijnen, ga tevens geen zoom lens gebruiken aangezien deze meer elementen hebben en daarmee de kans op flare verhogen.
Zou dit een kans van slagen hebben? En zo ja, wat voor filter zou ik dan moeten aanschaffen om de gele foto's een wat natuurlijker voorkomen te geven?
Dank,
groet,
Sander
ik heb een vraag. Ik weet dat ik 's nachts het beste geen filters voor mijn lens kan zetten. Soms echter wordt een foto heel geel/oranje. Dit komt door het kunstlicht dat veel oranje/geler is dan (wit) daglicht. Ik wil proberen om met een filter het gele licht tegen te gaan, wat voor filter kan ik hier het best voor gebruiken.
Ik wil dit dan alleen gebruiken als ik foto's maak waar er geen felle lampen zijn die direct in mijn lens kunnen schijnen, ga tevens geen zoom lens gebruiken aangezien deze meer elementen hebben en daarmee de kans op flare verhogen.
Zou dit een kans van slagen hebben? En zo ja, wat voor filter zou ik dan moeten aanschaffen om de gele foto's een wat natuurlijker voorkomen te geven?
Dank,
groet,
Sander
Hallo Sander,
Kijk hier maar eens:
http://www.defotopagina.nl/filters%20FL ... n%20KR.php
Met vr. gr.,
Gerrit
Kijk hier maar eens:
http://www.defotopagina.nl/filters%20FL ... n%20KR.php
Met vr. gr.,
Gerrit
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
waarschijnlijk analoog anders vraagt hij het niet denk ik
. Ik denk dat je dan een blauw/ paars filter nodig hebt (denk aan de kleurenschijf waar rood tegenover groen staat, geel tegenover blauw en blauw tegenover oranje. Bij tl licht wat overwegend blauw is zou je weer een geel of oranje filter moeten gebruiken 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Geel tegenover blauwOpgezetfan schreef:waarschijnlijk analoog anders vraagt hij het niet denk ik. Ik denk dat je dan een blauw/ paars filter nodig hebt (denk aan de kleurenschijf waar rood tegenover groen staat, geel tegenover blauw en blauw tegenover oranje. Bij tl licht wat overwegend blauw is zou je weer een geel of oranje filter moeten gebruiken

-
- Clublid
hmm witbalans
Paparazzi schreef:
Groetjes George
Kan dat op een analoge cameraje witbalans instellen op de juiste verlichting

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Even over die kleurenschijf, bedenk wel dat de primaire kleuren van lichttechniek anders zijn dan de primaire kleuren van menging (verf e.d.) Bij licht is dit RGB (Rood Groen Blauw) En bij Menging is er Geel i.p.v. Groen...
Hierdoor word de kleurenschijf even om gegooid
Ik weet niet waar je vanuit bent gegaan in je antwoord, maar om geel weg te filteren zou je volgens mijn schoolboeken (Belichtingstechniek) het beste een Cyaan filter kunnen gebruiken...
Ik weet niet of die bestaan, anders zou je een LEE-kleurenfilter nr. 115 kunnen gebruiken, maar ik betwijfel of dingen hier mooier van worden...
Hierdoor word de kleurenschijf even om gegooid

Ik weet niet waar je vanuit bent gegaan in je antwoord, maar om geel weg te filteren zou je volgens mijn schoolboeken (Belichtingstechniek) het beste een Cyaan filter kunnen gebruiken...
Ik weet niet of die bestaan, anders zou je een LEE-kleurenfilter nr. 115 kunnen gebruiken, maar ik betwijfel of dingen hier mooier van worden...
De diepblauwe "koelende" filters KB 12 en KB15 blokkeren alle rode-oranje en gele zweem en verhogen de kleurtemperatuur van halogeenlicht (3400K) naar die van daglicht. (4500 tot 5000K), waardoor de onderwerpen en achtergronden weer in hun natuurlijke kleuren getoond worden.
Tot zelfs een KB20 voor 2800K!
Gerrit
Tot zelfs een KB20 voor 2800K!
Gerrit
Kleurenleer:
additieve kleurmenging
en
subtractieve kleurmenging (zoek google)
Vuistregel voor daglichtfilm 's avonds gebruiken (kunstlicht) is: filter 80B
Hou ook rekening met ongeveer 1,5 stop extra belichten.
Maar wat is er mis met een een mooie warme opname?
[edit] ik heb hier 1x 80B filter liggen van 62mm type B&W, laat maar weten of dit wat voor je is.
additieve kleurmenging
en
subtractieve kleurmenging (zoek google)
Vuistregel voor daglichtfilm 's avonds gebruiken (kunstlicht) is: filter 80B
Hou ook rekening met ongeveer 1,5 stop extra belichten.
Maar wat is er mis met een een mooie warme opname?
[edit] ik heb hier 1x 80B filter liggen van 62mm type B&W, laat maar weten of dit wat voor je is.
Ik fotografeer idd analoog.
Dank voor alle antwoorden. Ik zal me verdiepen in de 80B en in de KB12 en KB15.
Met een mooie warme opname is niets mis, maar ik heb af en toe dat een foto te geel wordt naar mijn smaak. Alles wordt geel, geen andere kleur meer zichtbaar. Meestal vindt ik de warme kleuren erg mooi hoor, maar soms werkt het niet. En in die gevallen zou ik toch de mogelijkheid om een filter op te schroeven willen hebben.
Dank voor het aanbod van het filter, maar ik heb geen lenzen van 62mm helaas, alleen 52mm of 77mm.
Dank voor alle antwoorden. Ik zal me verdiepen in de 80B en in de KB12 en KB15.
Met een mooie warme opname is niets mis, maar ik heb af en toe dat een foto te geel wordt naar mijn smaak. Alles wordt geel, geen andere kleur meer zichtbaar. Meestal vindt ik de warme kleuren erg mooi hoor, maar soms werkt het niet. En in die gevallen zou ik toch de mogelijkheid om een filter op te schroeven willen hebben.
Dank voor het aanbod van het filter, maar ik heb geen lenzen van 62mm helaas, alleen 52mm of 77mm.
-
- Clublid
cockin
Misschien is zo´n Cockin filtersetje wat voor je.
Als je de grote filterhouder neemt, kan je met verloopringen op beide objectieven gebruiken, wel zo voordelig.
Groetjes George
Als je de grote filterhouder neemt, kan je met verloopringen op beide objectieven gebruiken, wel zo voordelig.
Groetjes George

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Eigenlijk heb je twee vragen: welk objectief en welk filter.
Je hebt gelijk, een filter op je objectief doet afbreuk en zal interne reflecties veroorzaken. Idem voor een zoom objectief. En gelukkig weet Nikon dat ook en speciaal voor opnamen in het donker, met lichtpuntjes hebben ze het NOCT-Nikkor 58mm f/1.2 Aspherical objectief in 1981 (de laatste Ais versie) op de markt gebracht. Met gebruik van dit objectief zullen lichtpuntjes niet overstralen.
Een bekend clublid heeft er een publicatie over:
Nico van Dijk
Welk filter. Het gele licht wordt veroorzaakt door kunstlicht. En daarvan zijn vele soorten. Ik heb lang geleden wel eens 3 soorten TL licht op het oog kunnen onderscheiden. Voor de zekerheid maakte ik m'n opnamen wel met drie soorten filters. Want anders worden opnamen met TL licht, groen, blauw of rood. Ook kunstlicht is er in te veel variaties en zou je minstens 5 verschillende blauwe filters moeten gebruiken.
Er is een alternatief: kunstlichtfilm. (is dat nog leverbaar ???)
Een ander alternatief, maak je opname op film, laat dat afdrukken en vraag of ze je opnamen ook op CD willen zetten. Dan heb je een redelijk digitaal bestand. En dan kun je zelf de kleur van de opname naar wens veranderen.

Je hebt gelijk, een filter op je objectief doet afbreuk en zal interne reflecties veroorzaken. Idem voor een zoom objectief. En gelukkig weet Nikon dat ook en speciaal voor opnamen in het donker, met lichtpuntjes hebben ze het NOCT-Nikkor 58mm f/1.2 Aspherical objectief in 1981 (de laatste Ais versie) op de markt gebracht. Met gebruik van dit objectief zullen lichtpuntjes niet overstralen.
Een bekend clublid heeft er een publicatie over:
Nico van Dijk
Welk filter. Het gele licht wordt veroorzaakt door kunstlicht. En daarvan zijn vele soorten. Ik heb lang geleden wel eens 3 soorten TL licht op het oog kunnen onderscheiden. Voor de zekerheid maakte ik m'n opnamen wel met drie soorten filters. Want anders worden opnamen met TL licht, groen, blauw of rood. Ook kunstlicht is er in te veel variaties en zou je minstens 5 verschillende blauwe filters moeten gebruiken.
Er is een alternatief: kunstlichtfilm. (is dat nog leverbaar ???)
Een ander alternatief, maak je opname op film, laat dat afdrukken en vraag of ze je opnamen ook op CD willen zetten. Dan heb je een redelijk digitaal bestand. En dan kun je zelf de kleur van de opname naar wens veranderen.

-
- Clublid
vreselijk mooi vreselijk duur
Volgen mij is die Noct 58mm een vreselijk duur objectief en bijna niet aan te komen denk ik Hans.
Maar hij schijnt vreselijk goed te zijn dat wel.
Groetjes George
Maar hij schijnt vreselijk goed te zijn dat wel.
Groetjes George