In september een paar dagen naar Berlijn. Het is alweer een tijdje geleden dat ik daar geweest ben dus het mag wel weer een keer.
De laatste keer dat ik er was had ik fotografie nog niet echt ontdekt. Destijds wel naar Museum für Fotografie geweest. Dat dan weer wel. Nu zoek ik op google naar meer foto-expo's maar ik kan eigenlijk alleen datzelfde museum terugvinden.
Hebben jullie nog tips wat ik kan bezoeken qua fotografie aldaar? Musea? Wijken? Etc.
Ik vond wel deze site. Lijkt me geweldig om te gaan doen maar ik weet niet of ik dat aandurf...
http://www.abandonedberlin.com/
Berlijn
Re: Berlijn
Wellicht hier wat inspiratie mbt Berlijn:
https://www.flickr.com/photos/chasa-ima ... 5129/show/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben de allereerste keer in Berlijn geweest, volop in de periode van de 'Koude Oorlog'. Dikke muur, dwars voor de Brandburger Tor langs. Een ECHT functioneel checkpoint charlie en een grimmige, grauwe sfeer in het toenmalige Oost-Berlijn.
Helaas geen foto's uit die tijd.
Toen, 30 jaar later was er zoveeeeel veranderd! Vele dingen herkende ik wel, maar in een heel andere hoedanigheid. Voor mij persoonlijk was het bizar om zomaar onder de Brandburger Tor te kunnen doorwandelen.
https://www.flickr.com/photos/chasa-ima ... 5129/show/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben de allereerste keer in Berlijn geweest, volop in de periode van de 'Koude Oorlog'. Dikke muur, dwars voor de Brandburger Tor langs. Een ECHT functioneel checkpoint charlie en een grimmige, grauwe sfeer in het toenmalige Oost-Berlijn.
Helaas geen foto's uit die tijd.
Toen, 30 jaar later was er zoveeeeel veranderd! Vele dingen herkende ik wel, maar in een heel andere hoedanigheid. Voor mij persoonlijk was het bizar om zomaar onder de Brandburger Tor te kunnen doorwandelen.

- JJG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Leuke serie!
En in de tijd dat jij er de eerste keer was uiteraard nòg interessanter om er geweest te zijn.
En in de tijd dat jij er de eerste keer was uiteraard nòg interessanter om er geweest te zijn.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik ben er net vijf dagen geweest. Je hebt een dag of drie nodig om de "highlights" af te werken. Wat voor soort foto's wil je maken?
Tip: regel nu vast toegang tot de Reichstag als je daarin wil. Ter plekke regelen kost heel veel wachttijd! En goede kans dat het vol is.
Wat je in ieder geval moet doen is het monument voor joden. Dat bestaat uit 2711 blokken beton. Heel indrukwekkend. Ik ben er een paar maal geweest om het onder verschillende omstandigheden te fotograferen.
Verder natuurlijk de bekende zaken als de Dom, Brandenburger Tor,eventueel de toren op Alexanderplatz, Gendarmenmarkt, East Side Gallery, Museuminsel.
Koop een Berlin Welcomecard. Heel handig. Sowieso is het OV er geweldig.
Eventueel is een dag naar Potsdam ook wel interessant. Als je een ABC versie van de kaart koop zit dat erin.
Het Sony Center aan de Potsdammerplatz is ook interessant. Zeker als het donker wordt.
Tip: regel nu vast toegang tot de Reichstag als je daarin wil. Ter plekke regelen kost heel veel wachttijd! En goede kans dat het vol is.
Wat je in ieder geval moet doen is het monument voor joden. Dat bestaat uit 2711 blokken beton. Heel indrukwekkend. Ik ben er een paar maal geweest om het onder verschillende omstandigheden te fotograferen.
Verder natuurlijk de bekende zaken als de Dom, Brandenburger Tor,eventueel de toren op Alexanderplatz, Gendarmenmarkt, East Side Gallery, Museuminsel.
Koop een Berlin Welcomecard. Heel handig. Sowieso is het OV er geweldig.
Eventueel is een dag naar Potsdam ook wel interessant. Als je een ABC versie van de kaart koop zit dat erin.
Het Sony Center aan de Potsdammerplatz is ook interessant. Zeker als het donker wordt.
- JJG
- Forumlid
De highlights heb ik gezien. De muur, potsdamer platz , Reichstag etc.
Ik wil graag wijken bezoeken die wat grauw zijn, het 'echte Berlijnse leven' . Vliegveld Tempelhof staat ieder geval op m'n lijst.
Eigenlijk straatfotografie is m'n grootste doel.
Ik wil graag wijken bezoeken die wat grauw zijn, het 'echte Berlijnse leven' . Vliegveld Tempelhof staat ieder geval op m'n lijst.
Eigenlijk straatfotografie is m'n grootste doel.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Oranienburger Straße en de wijk eromheen
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65