CF kaart nikon D70S
CF kaart nikon D70S
Beste,
Ik had een 1GB no-name kaartje 150x speed extreme iii. Deze werkte tot gisteren altijd goed. Nu leesfout, en ook niet te fixen met de PC, dus op zoek naar iets anders.
Echter, CF wordt blijkbaar erg weinig gebruikt en er is lastig(er) aan te komen. Zeker aan <4GB.
Ik ken de tabel van Nikon, met de geschikte kaarten, maar die kaarten zijn vaak zo oud, dat ik ze iig niet 1-2-3 nieuw kan vinden.
Maar weet iemand/eigen ervaring of
- Kingston CompactFlash 266x 16GB
- Transcend 4GB Compact Flash Card (133X)
Sandisk Cf Ultra 4Gb 25Mb/S
Deze kaartjes kan ik snel en makkelijk bestellen. (en de eerste twee goedkoop)
Of hebben jullie wellicht adviezen welke andere kaartjes goed werken. Want ik zie door de bomen het bos niet meer. Want zo is de Sandisk bijv 25mb/s. IS dat snel genoeg?
Ik had een 1GB no-name kaartje 150x speed extreme iii. Deze werkte tot gisteren altijd goed. Nu leesfout, en ook niet te fixen met de PC, dus op zoek naar iets anders.
Echter, CF wordt blijkbaar erg weinig gebruikt en er is lastig(er) aan te komen. Zeker aan <4GB.
Ik ken de tabel van Nikon, met de geschikte kaarten, maar die kaarten zijn vaak zo oud, dat ik ze iig niet 1-2-3 nieuw kan vinden.
Maar weet iemand/eigen ervaring of
- Kingston CompactFlash 266x 16GB
Sandisk Cf Ultra 4Gb 25Mb/S
Of hebben jullie wellicht adviezen welke andere kaartjes goed werken. Want ik zie door de bomen het bos niet meer. Want zo is de Sandisk bijv 25mb/s. IS dat snel genoeg?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: CF kaart nikon D70S
Beste N,
Heb je kunnen uitsluiten dat het aan de kamera ligt? (bv met een ander kaartje)
Is het kaartje in een PC en/of kaartlezer wel te benaderen?
Een D70 is een kamera op leeftijd.
Groeten, Gijs
Heb je kunnen uitsluiten dat het aan de kamera ligt? (bv met een ander kaartje)
Is het kaartje in een PC en/of kaartlezer wel te benaderen?
Een D70 is een kamera op leeftijd.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- sterremuur
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Kijk ook of de contacten van de kaart wel schoon zijn en niet verbogen.
Ik laat de kaart altijd zitten en haal via USB de bestanden van de camera.
Dat geeft de minste slijtage.
Ik laat de kaart altijd zitten en haal via USB de bestanden van de camera.
Dat geeft de minste slijtage.
Het 'grappige' is dat de kaart (apacer photo pro 3 1GB) wel werkt(e) in de Nikon.
Ik haalde de kaart er echter uit, om in de kaarlezer te stoppen.
Hij gaf toen aan, moet geformatreerd worden. Via sftware kwam ik erachter dat het kaartje RAW was(en geen fat). Echter opnieuw formatteren lukte niet(read only, maar geen optie om dat om te zetten)
Ik dacht ik probeer het kaartje even via de camera te formatteren, maar die geeft aan: FOR, en hij blijft dat doen. IK heb geen ander kaartje (meer) aangezien ik meestal SD gebruik voor andere doeleinden.
Ik vermoed echt een kapotte kaart.
En idd voortaan de camera via USB aansluiten is een goed idee!
(ik heb de camera zelf pas 4-5 maanden, tweedehands gekocht)
Ik haalde de kaart er echter uit, om in de kaarlezer te stoppen.
Hij gaf toen aan, moet geformatreerd worden. Via sftware kwam ik erachter dat het kaartje RAW was(en geen fat). Echter opnieuw formatteren lukte niet(read only, maar geen optie om dat om te zetten)
Ik dacht ik probeer het kaartje even via de camera te formatteren, maar die geeft aan: FOR, en hij blijft dat doen. IK heb geen ander kaartje (meer) aangezien ik meestal SD gebruik voor andere doeleinden.
Ik vermoed echt een kapotte kaart.
En idd voortaan de camera via USB aansluiten is een goed idee!
(ik heb de camera zelf pas 4-5 maanden, tweedehands gekocht)
- Warner
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Het is een bekend probleem, dat het CF slot kapot gaat bij een D70.
Zijn al vele berichten over verschenen op dit forum.
Zijn al vele berichten over verschenen op dit forum.
Groet, W@rner
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Bedoelt u dat hij de kaart kapot maakt, of dat elke volgende kaart ook niet zal werken?
Heb nooit problemen met een zeer oude D70. Geheugenkaartje is een Sandisk Ultra 4GB 30MB/s*.
De zeer weinige keren dat de camera FOR aangeeft kan volstaan worden met de camera uit te zetten, het kaartje middels het ontgrendelknopje los te maken en het dan weer stevig in het slot te drukken. Klepje dicht en klaar.
Mijn tips:
- Haal niet steeds het kaartje uit de camera, maar lees de bestanden uit middels het USB-kabeltje.
- Formatteren doe je in de camera, en wel iedere keer na het uitlezen van bestanden.
De zeer weinige keren dat de camera FOR aangeeft kan volstaan worden met de camera uit te zetten, het kaartje middels het ontgrendelknopje los te maken en het dan weer stevig in het slot te drukken. Klepje dicht en klaar.
Mijn tips:
- Haal niet steeds het kaartje uit de camera, maar lees de bestanden uit middels het USB-kabeltje.
- Formatteren doe je in de camera, en wel iedere keer na het uitlezen van bestanden.
Hij blijft bij FOR gewoon hangen. Opnieuw aan/uitzetten etc werkt niet. Ik ga het wel proberen met een nieuw kaartje 

Ter info voor anderen die hier op zoeken:
Ik heb een CF kaart van Sandisk 4GB en 25MB/s en die werkt uitstekend op de D70s.
Ik zal voortaan de USB kaart gebruiken ipv de kaart er steeds in/uit en in de reader. Dat was een goed advies!
Bedankt
Ik heb een CF kaart van Sandisk 4GB en 25MB/s en die werkt uitstekend op de D70s.
Ik zal voortaan de USB kaart gebruiken ipv de kaart er steeds in/uit en in de reader. Dat was een goed advies!
Bedankt
Opgelost! Geen dank, groeten E.M. de Klerk
- Thor
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik weet dat het wat laat is voor de TS, maar bovengenoemd type Transcend CF card werkt in onze oude D70 al sinds 2007 prima!!nikondre schreef:Beste,
...
...
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000