Nagedachtenis
- Frankie
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nagedachtenis
Deze maakte ik afgelopen maand tijdens mijn vakantie bij een monument ter nagedachtenis aan oorlogsslachtoffers. De mooie tekst trof me op dat moment en komt de afgelopen week af en toe boven.

- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nagedachtenis
Het tweede couplet van 'In Flanders Fields'.
http://www.greatwar.co.uk/poems/john-mc ... fields.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar is deze foto gemaakt?
Indrukwekkend beeld zoals eigenlijk alle herdenkings monumenten langs de toenmalige frontlijn. Als je even stil staat bij de gebeurtenissen toentertijd kom je tot de conclusie dat er niet veel veranderd is.
De huidige economische tijd en omstandigheden zijn zo goed als gelijk aan die van vóór 1914. En denkend aan de toenemende spanning in de Oekraine en de aanslag op het Maleisische vliegtuig word ik niet er niet vrolijker van.
Op Eén (Belgische tv) wordt iedere maandag 'Ten oorlog' uitgezonden. Twee verslaggevers lopen het gehele front af, van de Belgische kust tot aan Gallipoli. Ze zijn nu (gisteren) de Stelvio pas gepasseerd. Mooie serie.
http://www.greatwar.co.uk/poems/john-mc ... fields.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar is deze foto gemaakt?
Indrukwekkend beeld zoals eigenlijk alle herdenkings monumenten langs de toenmalige frontlijn. Als je even stil staat bij de gebeurtenissen toentertijd kom je tot de conclusie dat er niet veel veranderd is.
De huidige economische tijd en omstandigheden zijn zo goed als gelijk aan die van vóór 1914. En denkend aan de toenemende spanning in de Oekraine en de aanslag op het Maleisische vliegtuig word ik niet er niet vrolijker van.
Op Eén (Belgische tv) wordt iedere maandag 'Ten oorlog' uitgezonden. Twee verslaggevers lopen het gehele front af, van de Belgische kust tot aan Gallipoli. Ze zijn nu (gisteren) de Stelvio pas gepasseerd. Mooie serie.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Frankie
- Clublid
- Contacteer:
Arjan, dank voor je reactie inclusief tip en link ! Foto is gemaakt bij Eilean Donan in Schotland. Het monument op tweederde van links, onder het kasteel.

Schotland lag natuurlijk niet echt in de frontlijn (hoewel er in de buurt aardig wat zeegevechten plaatsvonden) maar overal vind je er oorlogsmonumenten. Bijvoorbeeld in dorpjes waar veel slachtoffers zijn gevallen van soldaten die op het vasteland voor de bevrijding van Europa vochten.

Schotland lag natuurlijk niet echt in de frontlijn (hoewel er in de buurt aardig wat zeegevechten plaatsvonden) maar overal vind je er oorlogsmonumenten. Bijvoorbeeld in dorpjes waar veel slachtoffers zijn gevallen van soldaten die op het vasteland voor de bevrijding van Europa vochten.
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Mooie plaat, om vandaag in gedachten te houden!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Mooie foto en tekst Frank. Ik heb afgelopen vakantie een boek gelezen over de achtergrond en verloop van de Eerste Wereldoorlog. De laatste oorlog waarbij volgens achterhaalde tactieken en denkbeelden mensenlevens op massale schaal werden opgeofferd. M.b.t. de gedenktekens in de Schotse dorpen, gedurende een groot deel van de oorlog werden in Groot-Brittanië vrijwilligers geronseld in steden en dorpen. Hieruit werden dan zgn. vriendenbataljons samengesteld. Zodra ze hun loopgraven verlieten liepen deze jonge mannen vaak zij aan zij een zekere dood tegemoet. Het heeft lang geduurd voordat het opperbevel (officieren uit de hogere klasse) door kreeg dat dit tot gevolg had dat hele dorpsgemeenschappen van hun jonge, mannelijke bevolking werden beroofd en dit een negatief effect op het moraal had. Oorlog is een vreselijk, menselijk fenomeen. RIP de slachtoffers van vlucht MH17 en alle andere slachtoffers van oorlogsgeweld.
- Frankie
- Clublid
- Contacteer:
Op reis / vakantie is voor mij en velen de mooiste tijd van het jaar. Los van patronen, genieten van de dingen waarvan je het meeste houdt. Voor mij bijvoorbeeld het zwerven over lege weggetjes en wandelen in de natuur. Gedachteloos en intens bewonderen van ochtendgloren en zonsondergang. En van vele andere mooie dingen. Even los van de dagelijkse onzin en oppervlakkigheid, gewoon leven in de basis. De referentie daarnaar maakte de schrijver van het couplet. De nadruk leggend op het léven van die doden, zo herkenbaar aan dat van jezelf, zeker op dat moment midden in mijn vakantie.
De mensen in vlucht MH-17 gingen ook op reis, even los van de dagelijkse waan, in de hoop te kunnen genieten van mooie momenten als 'dawn' en 'sunset'. Ze werden neergeschoten, 'per ongeluk' (hoe raar klinkt dat), omdat er mensen zijn die zich laten leiden door haat en volgzaamheid aan leiders die het hardst kunnen schreeuwen. De bedoeling was om een Oekraïens vliegtuig neer te schieten, maar wat is eigenlijk het verschil. Net zoals in WO I en II en alle andere oorlogen of religie-uitwassen, gebeuren dit soort dingen als mensen geen verantwoordelijkheid meer nemen voor hun eigen daden, niet zelf kunnen / willen nadenken. Geen respect kunnen opbrengen voor de eigenheid van anderen. Wat dat betreft is er inderdaad weinig veranderd in honderd jaar.
Daarom vind ik deze dag van nationale rouw prachtig. Misschien gekunsteld, maar even respect voor het leven op één. Een sterk gevoel van verbinding.
Wat heeft dit met fotografie te maken. Fotografie voor mij betekent liefde voor het onderwerp dat je op de foto zet. Liefde voor al het moois dat je tegenkomt in het leven en het bewustzijn daarvan. Dat kan het fotograferen van je hond zijn en niets anders dan je hond. Of auto's, de natuur of stillevens. Of het helemaal opgaan in je hobby, praten over pixels of proberen te bevatten waarom een foto ok is of niet. Op zoek zijn naar kwaliteit. Door fotografie laat je zien wat je bewondert en koestert. Het tegenovergestelde van het neerschieten van leven, wat laat zien wie je haat en hoe blind je bent om dat te doen.
De mensen in vlucht MH-17 gingen ook op reis, even los van de dagelijkse waan, in de hoop te kunnen genieten van mooie momenten als 'dawn' en 'sunset'. Ze werden neergeschoten, 'per ongeluk' (hoe raar klinkt dat), omdat er mensen zijn die zich laten leiden door haat en volgzaamheid aan leiders die het hardst kunnen schreeuwen. De bedoeling was om een Oekraïens vliegtuig neer te schieten, maar wat is eigenlijk het verschil. Net zoals in WO I en II en alle andere oorlogen of religie-uitwassen, gebeuren dit soort dingen als mensen geen verantwoordelijkheid meer nemen voor hun eigen daden, niet zelf kunnen / willen nadenken. Geen respect kunnen opbrengen voor de eigenheid van anderen. Wat dat betreft is er inderdaad weinig veranderd in honderd jaar.
Daarom vind ik deze dag van nationale rouw prachtig. Misschien gekunsteld, maar even respect voor het leven op één. Een sterk gevoel van verbinding.
Wat heeft dit met fotografie te maken. Fotografie voor mij betekent liefde voor het onderwerp dat je op de foto zet. Liefde voor al het moois dat je tegenkomt in het leven en het bewustzijn daarvan. Dat kan het fotograferen van je hond zijn en niets anders dan je hond. Of auto's, de natuur of stillevens. Of het helemaal opgaan in je hobby, praten over pixels of proberen te bevatten waarom een foto ok is of niet. Op zoek zijn naar kwaliteit. Door fotografie laat je zien wat je bewondert en koestert. Het tegenovergestelde van het neerschieten van leven, wat laat zien wie je haat en hoe blind je bent om dat te doen.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad
en foto's zeggen soms veel
deze maakte op mij veel indruk

bron: https://twitter.com/chris_timmers/statu ... 97/photo/1" onclick="window.open(this.href);return false;
en foto's zeggen soms veel
deze maakte op mij veel indruk

bron: https://twitter.com/chris_timmers/statu ... 97/photo/1" onclick="window.open(this.href);return false;
- Arthur Wolff
- Forumlid
- Contacteer:
Inderdaad een indrukwekkende foto, ik was er ook van onder de indruk.
#respect
#respect
Gr.
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Arthur
Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
- Johan1025
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
L.S.
Eerbetoon gistermiddag op het Sneekermeer door de SKS........................
1

2

Eerbetoon gistermiddag op het Sneekermeer door de SKS........................
1
2
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025