Ik wil graag restaurants en hotels fotograferen. momenteel schiet ik met een d700 + 24-70 2.8. Ik merk dat ik toch een wijder lens moet gaan gebruiken. De nikin 14-24 is volgens mij het beste, echter wil ik eerst een stapjw lager beginnen ivm de hoge prijs. Welke full frame lenzen zijn er beschikbaar waarmee je verder goed kan schieten? En wat is een goede startpunt betreft instellingen?
Cesar Mario
Fotograferen hotels en restaurant(locatie)
- cesarmario
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
NIKON D700 - Sigma 20mm 1.4 ART, Nikkor AF-S 85mm F1.8 G, Tamron 24-70, Tamron 70-200 2.8 Macro, 3x SB900, Godox AD 360
http://www.flickr.com/photos/cesarmario25/
http://www.cesarmario.com
http://www.flickr.com/photos/cesarmario25/
http://www.cesarmario.com
- John'47
- Forumlid
Kijk eens naar de Tokina 16-28. Dat is ook een 2.8. De Nikkor is in zijn uiterste groothoek iets ruimer, maar dat is nauwelijks van belang denk ik voor jou. Ik heb wel even doorgespaard voor de Nikkor en daar heb ik geen spijt van.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Boldey
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Fotograferen hotels en restaurant(locatie)
Ik heb de Tokina 16-28 2.8 en dat is echt een enorm goede lens. Erg scherp, prachtig contrast, best snel. Ik heb deze niet vergeleken met de 14-24 maar van wat ik uit reviews en 1 op 1 vergelijkingen heb begrepen is dat de Tokina niet onder doet voor de Nikon. En de prijs is meen ik 719 euro incl BTW dus dat was voor mij een no-brainer. Ik schiet voornamelijk concerten en evenementen als persfotograaf en gebruik m vaker dan mijn standaardzoom.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: verder goed kan schieten
Beste Cesar,
Dat lijkt me een ruim begrip.
De lenzen in jouw onderschrift zijn van professioneel niveau, iets minder zal waarschijnlijk teleurstellen.
Je kan kijken naar een tweedehands (iets oudere) lens als de 20-35 of 17-35 van Nikon.
Nikon heeft ook de minder lichtsterke 16-35 maar die wordt geroemd om de enorme vertekening.
Groeten, Gijs
ps re: goede startpunt
Voor iedere foto is er een optimaal stand- en/of startpunt, dat hangt geheel van de te maken foto af.
Dat lijkt me een ruim begrip.
De lenzen in jouw onderschrift zijn van professioneel niveau, iets minder zal waarschijnlijk teleurstellen.
Je kan kijken naar een tweedehands (iets oudere) lens als de 20-35 of 17-35 van Nikon.
Nikon heeft ook de minder lichtsterke 16-35 maar die wordt geroemd om de enorme vertekening.
Groeten, Gijs
ps re: goede startpunt
Voor iedere foto is er een optimaal stand- en/of startpunt, dat hangt geheel van de te maken foto af.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- John'47
- Forumlid
Ik denk dat de Tokina beter is dan de drie door Gijs genoemde Nikkors
Je zou bij DXOmark een vergelijking kunnen maken
Je zou bij DXOmark een vergelijking kunnen maken
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Boldey
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb wel met de 17-35 gefotografeerd, ook erg fijn maar duur. Die kan overigens wel filters hebben, de 14-24 en Tokina 16-28 niet.
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Gebruik de PC-E 24mm voor alle interieuropdrachten. Superscherp van rand tot rand en alles mooi recht met minimale vervorming. Ook wel eens de 14-24mm gebruikt, maar de PC-E is superieur voor dit werk.
Buy film, not megapixels...