Leuke Prijs Fotoshoot

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Martijn
Forumlid
Forumlid

Leuke Prijs Fotoshoot

Bericht door Martijn » di jul 29 2014 11:37 pm

Van de week werd ik door een vriend gevraagd een fotoshoot te doen met hem en z'n vriendin.
We hadden afgesproken dat ik er niks voor terug wilde, maar hij wilde m'n naam bij de foto's vermelden en dit via zijn netwerk (Facebook) te verspreiden.
Vanmiddag heb ik dus buiten een paar leuke plaatjes met ze geschoten. Ze waren erg blij met het resultaat.

Vanavond liet hij me weten dat hij nog iemand kende die interesse had.
Het is echter wel gebleken dat het erg tijdrovend is en dat ik er toch wel iets voor terug zou willen krijgen.
Alleen heb ik totaal geen idee waar ik aan moet denken.

Voor de fotoshoot van vanmiddag heb ik het volgende gedaan:
- Een leuke locatie uitgekozen en alvorens een paar poses bedacht.
- De fotoshoot zelf, deze duurde ongeveer 20 minuten (2 personen).
- Alle foto's gesorteerd en bewerkt, daarnaast enkele foto's omgezet naar zwart-wit met effecten.

Ik had 47 foto's gemaakt en na sorteren hield 18 leuke foto's over. Na omzetten naar zwart-wit en met effecten kwam ik op totaal 34 foto's uit.
Het bewerken duurde echter langer dan ik had verwacht, hier was ik al gauw 1,5 - 2 uur mee bezig.
Verder heb ik al ervaring met fotoshoots, maar dan vooral met familie en vrienden.

Nu is mijn vraag: Wat zou ik voor een soortgelijke fotoshoot moeten vragen? Ik hoop dat jullie mij hiermee op weg kunnen helpen of nog tips hebben.
En ik weet ook niet precies waar ik een grens moet trekken? Mensen laten betalen per uur, per foto, per persoon of voor het totale plaatje?

Gr. Martijn
Nikon D200 / Nikon D70 / Nikon EM 90 / Nikon SB-600 / Nikon 18-70 / Nikon 70-300 / Soligor 35-70 / Statief camera / Statief flitser

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Leuke Prijs Fotoshoot

Bericht door ATOR » wo jul 30 2014 12:39 am

Kijk niet naar wat anderen vragen maar vraag waar jij je lekker bij voelt. Er is een leger fotografen die het voor niets doet en er zijn fotografen die voor zo'n shoot duizend euro vragen.

Hoe leuk vind je het om te doen en hoe waardevol is jouw tijd?

Voor vervelende klussen vraag ik veel teveel. Zeggen ze ja dan is het leuk verdienen, zeggen ze nee dan hoef ik het lekker niet te doen. Als het geweldig leuk is en het veel oplevert op niet financieel gebied, vind ik het geen probleem om er zelf in te investeren.

Ronald Jan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Ronald Jan » wo jul 30 2014 6:22 am

Ik zou gewoon een gemiddeld uurloon nemen B.V.€ 45 en een bedrag per foto en dan denk ik aan tot 50 foto's aan €2 per stuk en dan tot 100 foto's €1,75 per stuk Als voorbeeld.
Sony a1 Sony 200-600.

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JW17 » wo jul 30 2014 8:46 am

Er zijn keuzes in overvloed, per uur, per foto, etc... het is een discussie die eindeloos kan worden maar ik gooi me er toch maar in... :wink2: geen complete klinische les Ondernemen!

Een gemiddeld uurloon voldoet niet om alle kosten te dekken die je als (fulltime) fotograaf zou maken. Je bent zelfstandig ondernemer en moet alle kosten meerekenen die je maakt om te kunnen fotograferen.

Om de markt niet te 'ondermijnen' kun je, afhankelijk van jouw niveau, een marktprijs hanteren. Dat is verschillend maar denk aan gemiddeld 90 euro per uur voor fotograferen en ongeveer 60-70 per uur voor het nabewerken. Daar zitten (vrijwel) alle kosten in verrekend die je maakt om de foto's te maken, de computer waarop je de bewerkingen doet, alles. Behalve reiskosten want die moet je ook goed meewegen. Waar woont die kennis van die vriend (de volgende klant) en wat kost het om daar te komen?

En maak ook op basis van jouw eerdere ervaringen een inschatting hoeveel tijd het kost. Spreek een tarief voor de shoot af en voor het nabewerken ook een redelijke tijd. Wil de klant "gewone" foto's is het een uurtje nabewerken, wil de klant ook zwart-wit met effecten is het twee uur nabewerken. Spreek ook af hoeveel foto's geleverd gaan worden. Wat je dan met die foto's doet, verkopen of verder kosteloos afleveren, is jouw keuze. Ook wie eigenaar van de foto's wordt is een keuze.

Je kunt deze prijzen wel opgeven en dan korting geven omdat het om een 'eerste echte klant' gaat. Wanneer die klant jouw naam weer doorgeeft aan de volgende en het juiste prijsniveau doorgeeft, komt die tweede klant niet voor verrassingen te staan doordat de tarieven dan opeens hoog zijn. Prijsverhogingen worden niet snel geaccepteerd, kortingen uiteraard wel.

Het leger fotografen die dit soort shoots voor niks doen ondermijnen de markt voor fotografen die van dit soort werk moeten leven. Prima als het amateurs zijn maar stel dat je hiermee door wilt gaan als betaalde bijbaan. Dan is nu al het moment om een goed tarief te hanteren!

De vraag is: hoe serieus neem jij op dit moment jouw fotografiewerk? En wat vind je dat jouw tijd en werk waard is?
Fotografie is een beroep voor mensen die het goed kunnen en fotografen leveren een product af wat niet gratis is zoals velen denken...
Groet,
JW

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » wo jul 30 2014 10:33 am

Het retouchen kun je ook uitbesteden als je een goede retoucher kent. Kun je zelf lekker blijven schieten :-)
Je kunt ook gewoon zeggen dat je 80,- per uur vraagt maar nu 50% korting geeft.

Per foto is meer iets voor Retouchers trouwens, als ze 1 foto willen, heb je je een uur uit je naad gewerkt voor 2 euro?
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”