paar vraagjes, scherp stellen en A/... stand
-
- Forumlid
paar vraagjes, scherp stellen en A/... stand
goede avond, ik had een paar vraagjes
1) iedereen zegt het is beter om manueel scherp te stellen ipv automatisch, wat ik ondertussen ook redelijk geleerd heb, en is inderdaad beter.
maar wat moet je doen bij bewegende onderwerpen, ik zeg maar iets stoms, een hond die loopt ofzo. Dan ben je toch veel te traag als je zelf scherp stelt, ook mede door dat het onderwerp beweegt, moet je continu zitten draaien aan de lens voor de juiste focus. dus dit punt snap ik niet zo heel goed.
2) ik fotografeer eigenlijk zo goed als altijd in auto stand, heel af en toe is in P/S/A/M (bv als ik snachts foto's wil maken en dan zo die rode strepen achter de autos blijft hebben, iedereen kent het wel)
maar ik heb zojuist foto's buiten zitten maken, zowel in auto stand als in A/... zitten maken, bij auto zijn men foto's goed van kleur, of toch zo ver goed zonder bewerking, maar op de P of S of .... zijn mijn foto's zo wit achtig hoe komt dit? Er is geen flits ofzo gebruikt en zijn gemaakt met een nikon D3200
de foto op auto stand, exif: F: f5.6 1/125 seconden iso 200
de foto de wit achtige, exif: F: f5.6 1/15 seconden iso 100
(hier staat ook extra info bij: belichtingsafwijken = +2-stap
omdat het me niet echt lukt om de foto's hier op te zetten, zal ik maar een link van mijn facebookpagina delen. (hopelijk mag dit)
https://www.facebook.com/media/set/?set" onclick="window.open(this.href);return false; ... uploaded=2
1) iedereen zegt het is beter om manueel scherp te stellen ipv automatisch, wat ik ondertussen ook redelijk geleerd heb, en is inderdaad beter.
maar wat moet je doen bij bewegende onderwerpen, ik zeg maar iets stoms, een hond die loopt ofzo. Dan ben je toch veel te traag als je zelf scherp stelt, ook mede door dat het onderwerp beweegt, moet je continu zitten draaien aan de lens voor de juiste focus. dus dit punt snap ik niet zo heel goed.
2) ik fotografeer eigenlijk zo goed als altijd in auto stand, heel af en toe is in P/S/A/M (bv als ik snachts foto's wil maken en dan zo die rode strepen achter de autos blijft hebben, iedereen kent het wel)
maar ik heb zojuist foto's buiten zitten maken, zowel in auto stand als in A/... zitten maken, bij auto zijn men foto's goed van kleur, of toch zo ver goed zonder bewerking, maar op de P of S of .... zijn mijn foto's zo wit achtig hoe komt dit? Er is geen flits ofzo gebruikt en zijn gemaakt met een nikon D3200
de foto op auto stand, exif: F: f5.6 1/125 seconden iso 200
de foto de wit achtige, exif: F: f5.6 1/15 seconden iso 100
(hier staat ook extra info bij: belichtingsafwijken = +2-stap
omdat het me niet echt lukt om de foto's hier op te zetten, zal ik maar een link van mijn facebookpagina delen. (hopelijk mag dit)
https://www.facebook.com/media/set/?set" onclick="window.open(this.href);return false; ... uploaded=2
Re: paar vraagjes, scherp stellen en A/... stand
Wat raar dat je voor het één wel de camera laat bepalen wat goed is voor een foto en bij scherpstellen denk je dat je dat wel beter kunt. Ik draai het zelf om, laat de camera maar scherpstellen, kan ie ook heel goed bij bewegende voorwerpen, zie handleiding, iets met 3D (zo heet dat bij mijn camera), je kunt daarbij ook zelf bepalen waar ie op mag scherpstellen. Ga dat nou niet zelf zitten doen is totaal onnodig en zonde van de aandacht die je weggeeft aan iets wat gewoon automatisch kan.
En dat iedereen zegt dat je handmatig moet scherpstellen is flauwekul.
Focus (..) je op de A, S en evt M stand en richt daar je energie en aandacht op.
Ajuus
Emiel
En dat iedereen zegt dat je handmatig moet scherpstellen is flauwekul.
Focus (..) je op de A, S en evt M stand en richt daar je energie en aandacht op.
Ajuus
Emiel
Laatst gewijzigd door emiel op za aug 02 2014 5:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
Waarom op twee plaatsen de zelfde vraag ?
edit
dubbel post is niet de bedoeling inderdaad
inmiddels aangepast, dubbel post verwijderd
Peter
edit
dubbel post is niet de bedoeling inderdaad
inmiddels aangepast, dubbel post verwijderd
Peter
-
- Forumlid
@ kroontje, de reden dat ik dat gedaan was, omdat niet iedereen op de 2 locaties kijkt, en zo hoopte op meer reacties, maar geen probleem. Dan laten we het hier staan 
@ emiel, het is wel degelijk zo het soms / vaak beter is als je zelf scherp stelt, en zeker bij macro heb ik dit ondervonden. Maar dat terzijde
maar als ik me daar op focus op die A / .... dan krijg ik die witte foto's meestal, hoe komt dit?
thnx

@ emiel, het is wel degelijk zo het soms / vaak beter is als je zelf scherp stelt, en zeker bij macro heb ik dit ondervonden. Maar dat terzijde
maar als ik me daar op focus op die A / .... dan krijg ik die witte foto's meestal, hoe komt dit?
thnx
- Jester
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zelf laat ik de camera meestal scherpstellen en fotografeer meestal in de A-stand.
Voor wat betreft je foto's: ik denk dat het verschil in je sluitertijd zit. 1/15 uit de hand neem ik aan, is wel heel traag. Ik zou eerst mijn aandacht richten op sluitertijd, diafragma en iso en dan eens kijken naar manueel scherpstellen. Bij bewegende onderwerpen kun je spelen met je scherptediepte, maar zoals je zelf al zeg, dat is best lastig en je moet weten wat je aan het doen bent.
Succes, Rob
Voor wat betreft je foto's: ik denk dat het verschil in je sluitertijd zit. 1/15 uit de hand neem ik aan, is wel heel traag. Ik zou eerst mijn aandacht richten op sluitertijd, diafragma en iso en dan eens kijken naar manueel scherpstellen. Bij bewegende onderwerpen kun je spelen met je scherptediepte, maar zoals je zelf al zeg, dat is best lastig en je moet weten wat je aan het doen bent.
Succes, Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik denk dat je eens met een ervaren iemand een uurtje of wat samen op pad moet.
Kun je in de praktijk wat techniek leren.
Je doet je best wel geloof ik maar verdrinkt wat in de instellingen
Kun je in de praktijk wat techniek leren.
Je doet je best wel geloof ik maar verdrinkt wat in de instellingen
-
- Forumlid
dit is echt raar, omdat de meeste zeggen en overal waar ik lees, moet je zelf scherpstellen.
de sluitertijd zou inderdaad er mee te maken kunnen hebben, zodadelijk is uit testen.
en inderdaad ik zou met iemand is effe op stap moeten gaan, maar de tijd is niet altijd haalbaar voor mij, dus doe wat via internet spijtig genoeg,
de planning is wel om een cursus te gaan volgen
de sluitertijd zou inderdaad er mee te maken kunnen hebben, zodadelijk is uit testen.
en inderdaad ik zou met iemand is effe op stap moeten gaan, maar de tijd is niet altijd haalbaar voor mij, dus doe wat via internet spijtig genoeg,
de planning is wel om een cursus te gaan volgen
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Klopt het toevallig dat je vooral leest op macro websites? Lijkt me een van de weinige takken van fotografie waar "iedereen" handmatig scherp stelt.
Kijk eens of je belichtingscorrectie op 0 staat.
Kijk eens of je belichtingscorrectie op 0 staat.
Beste jeroen,
Ik heb niet de indruk dat je al jaren ervaring hebt met fotografie, dus begin bij het begin. Zet je camera op de P stand, of kies zelfs een voorkeur programma, en ga je verdiepen in de effecten van A en S standen. Maak je de theorie eigen en kijk wat dat in de praktijk doet.
Het beste is om je camera het werk te laten doen en dan met de theorie aan de slag te gaan om je foto's veel beter te maken dan die P en voorkeurprogramma standen.
Kleine stapjes maken is het beste.
Ajuus
Emiel
Ik heb niet de indruk dat je al jaren ervaring hebt met fotografie, dus begin bij het begin. Zet je camera op de P stand, of kies zelfs een voorkeur programma, en ga je verdiepen in de effecten van A en S standen. Maak je de theorie eigen en kijk wat dat in de praktijk doet.
Het beste is om je camera het werk te laten doen en dan met de theorie aan de slag te gaan om je foto's veel beter te maken dan die P en voorkeurprogramma standen.
Kleine stapjes maken is het beste.
Ajuus
Emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
-
- Forumlid
Nee ik kijk op veel sites, ook bv van mensen die festivals fotografen, of ja veel sites
en nee inderdaad ben nog niet lang bezig dus misschien inderdaad beter om stap voor stap
en nee inderdaad ben nog niet lang bezig dus misschien inderdaad beter om stap voor stap

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: overal waar ik lees, moet je
Beste Jeroen,
Je moet gewoon niet alles geloven wat je leest.
Bestuderen van texten (en het kamera-handboek) over scherpstellen leert veel.
Bedenk ook dat ook ervaren fotografen (en hun kamera's) er wel eens naast zitten.
Groeten, GIjs
Je moet gewoon niet alles geloven wat je leest.
Bestuderen van texten (en het kamera-handboek) over scherpstellen leert veel.
Bedenk ook dat ook ervaren fotografen (en hun kamera's) er wel eens naast zitten.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ik krijg de indruk dat je handmatig belichten (de M-stand) en handmatig scherpstellen (een heel andere M-stand) een beetje door elkaar haalt. Zou dat kunnen?