Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een D610, waar ik erg blij mee ben.
Nu had ik op mijn d5000 al goed glas 17-55 2.8, maar helaas is dit objectief voor een DX. Als je door de zoeker kijkt met dit objectief op de D610 zie je al gelijk het verschil tussen een DX en een FX.
Om ook het uiterste uit de fullframe te halen wordt geadviseerd om de hiervoor bestemde objectieven te gebruiken.
Ik was ook al in het bezit van een Tamron 70-200 2.8 en ben nu nog op zoek naar een leuke groothoek.
Ik ben erachter gekomen dat ik het leuk vind om met langere sluitertijden te fotograferen, ook overdag. Voor de 17-55 heb ik hiervoor mooie filters.
Nu weet ik dat de 14-24 2.8 Nikkor zo'n beetje alleen aan de top staat. Probleem is echter dat hier geen filters op passen, behalve dan het systeem van Lee. Echter ook met dit systeem zijn volgens mij niet de filters voorhanden die ik dan voor ogen heb. Tevens wordt het een erg dure combinatie (te duur).
Toch ben ik elke keer diep onder de indruk van foto's die met dit objectief gemaakt zijn.
De Tokina 16-28 2.8 krijgt ook goede beoordelingen, zowel op internet als op dit forum. Maar volgens mij ook hier geen mogelijheid tot het plaatsen van filters.
Dit objectief is behoorlijk stuk goedkoper dan de Nikkor en hou ik wellicht nog wat over om een fisheye of 50 mm objectief aan te schaffen???
Grote vraag is nu eigenlijk op welke groothoek een normaal filter geschroefd kan worden (liefst 77mm, want die heb ik al).
Het mooist zou zijn als de groothoek vanaf 17 begint ( kleiner mag uiteraard ook, maar volgens mij redt je dat niet ivm de bolling van de lens).
Maar misschien dat mijn wens niet helemaal realistisch is. Ik hoor graag of iemand nog aanbevelingen heeft.
Door het enorme aanbod aan objectieven zie ik ondertussen door de lensen de camera niet meer

Groeten,
Eelco