Bericht
door ben42 » ma aug 11 2014 10:24 am
De verschillen zitten vooral in de bediening en de snelheid waarmee dat kan.
De 3000 serie heeft een basis bediening en ook alle basis mogelijkheden die een twee hogere series hebben. De bediening is vaak minder snel omdat veel van de instellingen in het menu zitten.
De 5000 serie, heeft een uitklapscherm en al iets 'snellere' bedienings mogelijkheden.
De 7000 serie heeft veel meer directe knoppen op de body, dit kost meer 'inleer' tijd, maar als je de camera eenmaal onder controle hebt werkt dit in een aantal gevallen sneller. Ook de autofocus is wat sneller en met meer mogelijkheden dan de twee onderliggende series.
De 7000 serie kan bovendien AF objectieven aan die geen motor hebben.
De 7000 serie kan ook geschikte flitsers op afstand bedienen.
De 7000 serie is duidelijk wat groter en zwaarder, daarmee sjouw je meer mee, maar het toestel is daardoor ook wat degelijker. Voor mensen met grote handen is dit zeker een voordeel.
Neem je de tijd om foto's te maken, dan kun je met alle drie de series dezelfde foto's maken. De kwaliteit van de foto's tussen de series is meestal klein, dat is meer afhankelijk van wanneer de camera is uitgekomen dan van de serie.
Wil je sneller kunnen werken, meer foto's per seconde, sneller kunnen scherpstellen, de bediening sneller, dan biedt de 7000 serie duidelijk voordelen. Let op, om de voordelen van de 7000 serie echt te gebruiken, moet je wat tijd steken in het 'leren' bedienen van al die extra mogelijkheden.
Ben
Zelf heb ik een D7000 camera, over wat ben ik echt enthousiast.
1. De twee user modes. Hierdoor kan ik snel terug naar mijn eigen basis instellingen. Dit gebruik ik extreem veel om terug te gaan naar mijn basis. B.v. als ik wat heb veranderd.
2. De twee draaiwielen, waarvan er een op de Iso waarde kan worden gezet. Zelf gebruik ik altijd een wiel voor het diafragma en het andere wiel voor de Iso waarde. De sluitertijd wordt door de camera bepaald. Met de twee draaiwielen heb je dan min of meer volledige controle over je belangrijkste instellingen voor de belichting. (Diafragma, Sluitertijd en Iso).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700