Welke groothoek of toch weer een ZOOM?
- TinoK
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Welke groothoek of toch weer een ZOOM?
Hallo,
Ik heb mijn uitrusting opgebouwd rond een D610.
Heb op 't moment de volgende objectieven:
AF-S 24-85mm, F/3.5-4.5 G
AF-S 70-300mm, F/4.5-5.6 G
AF-S 50mm, F/1.4 G
AF-S 85mm, F/1.4 G
Wat ik nu nog eigenlijk mis is een goed groothoekobjectief.
Ik zat hierbij dan te denken aan een AF-S 35mm, F/1.4 G of, een AF-S 24mm, F/1.4 G.
Wat zijn de ervaringen met deze 2?
Welke is beter, en waarom?
Ik heb ook veel gelezen over de AF-S 24-70mm, F/2.8
Is dit een goed alternatief en dan evt de 24-85mm weg te doen?
Gr.Tino
Ik heb mijn uitrusting opgebouwd rond een D610.
Heb op 't moment de volgende objectieven:
AF-S 24-85mm, F/3.5-4.5 G
AF-S 70-300mm, F/4.5-5.6 G
AF-S 50mm, F/1.4 G
AF-S 85mm, F/1.4 G
Wat ik nu nog eigenlijk mis is een goed groothoekobjectief.
Ik zat hierbij dan te denken aan een AF-S 35mm, F/1.4 G of, een AF-S 24mm, F/1.4 G.
Wat zijn de ervaringen met deze 2?
Welke is beter, en waarom?
Ik heb ook veel gelezen over de AF-S 24-70mm, F/2.8
Is dit een goed alternatief en dan evt de 24-85mm weg te doen?
Gr.Tino
Gr.Tino
Flickr Martino'70
“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Flickr Martino'70
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Welke groothoek of toch weer een ZOOM?
Welke foto's maak je, of kun je nu niet maken, omdat je objectieven arsenaal niet voldoet?
Natuurlijk is een AF-S 24-70 f/2,8 G ED in alle tests beter dan je AF-S 24-85f/3,5-4,5 G ED. Maar of vervanging nodig is?
Welke groothoek prime je nu beter zal bevallen?
Is een AF-S 16-35f/4GED VR niks?
Kijk eens naar de relatie geld en kwaliteit: http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikkor-Objectieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk is een AF-S 24-70 f/2,8 G ED in alle tests beter dan je AF-S 24-85f/3,5-4,5 G ED. Maar of vervanging nodig is?
Welke groothoek prime je nu beter zal bevallen?
Is een AF-S 16-35f/4GED VR niks?
Kijk eens naar de relatie geld en kwaliteit: http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikkor-Objectieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dus je hebt al 24mm, mist groothoek, en vraagt ervaringen naar twee (van de beste) Nikon primes van 24mm en 35mm... Dat klinkt onlogisch.
Schijnbaar heb je geen beperkt budget dus dan is de 14-24mm natuurlijk de logische keuze. De 16-35mm maakt filtergebruik (eenvoudiger) toegankelijk tegen een lagere prijs (maar f4). Anders is er nog de 17-35mm 2.8.
En anders heeft Zeiss nog een paar mooie (manual focus) groothoeken zoals bijvoorbeeld de 15mm distagon
Schijnbaar heb je geen beperkt budget dus dan is de 14-24mm natuurlijk de logische keuze. De 16-35mm maakt filtergebruik (eenvoudiger) toegankelijk tegen een lagere prijs (maar f4). Anders is er nog de 17-35mm 2.8.
En anders heeft Zeiss nog een paar mooie (manual focus) groothoeken zoals bijvoorbeeld de 15mm distagon

Fin.
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Is 35mm al groothoek? De 14-24 is wel een hele fijne, maar niet op mijn ervaringen uitgaan, ik heb hem een half uurtje op mijn F80 gehad.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
- TinoK
- Clublid
- Contacteer:
Hallo,
Ik ben een beetje van alles wat aan 't fotograferen op 't moment om er weer in te komen. Nu nog een hoop te leren op Digitaal gebied. Ik ben nu eigenlijk weer een beetje hetzelfde aan 't opbouwen wat ik 20 jaar geleden had (en nu nog heb) op analoog gebied.
Ik doe heel veel dieren (mijn vrouw is honden trimster en we hebben paarden.
Werk zelf in de scheepvaart (offshore) en daar is ook veel te schieten.
Op analoog gebied heb ik een Olympus OM2n en een OM10. Verder nog wat spul ge-erft van mijn vader (waaronder oa een senza Bronica en wat klasieke Exakta's, lichtmeters etc).
Objectieven een Zuiko 50mm, F/1.8, een Zuiko 50mm, F/1.4, een Zuiko 28mm, F/3.5. Een Panagor 28mm en 135mm, allebei F/2.8.
En dan nog een 2- tal zooms, Vivitar Series1, 35-85mm, F/2.8 en een Vivitar Series1, 70-210mm F/3.5.
Deze heb ik ong 20 jaar geleden voor 't laatst vast gehad. Nu vond ik 't tijd om alles weer eens op te pikken met een Nikon D610.
Kost effe wat moeite om de 360 tellende handleiding door te worstelen maar we komen er wel. Meer toeters en bellen maar de basis is 'tzelfde.
@Panzerfaust
Als ik ervan uitga dat 50mm een standaard lens is, is voor mij alles eronder groothoek, en alles erboven is tele.
Of is dit te kort door de bocht?
@djunclesam
Ik weet niet of mijn vraag onlogisch is. Ik kijk nu naar 't straatje (28mm of 35mm) - 50mm - 85mm
14-24 neigt al richting Fisheye en dat vind ik niet zo'n fijn objectief voor op de grond. De Gopro onder mijn Hexacopter is ook min of meer fisheye en dat is voor lucht foto's mooi.
Deze zou ik zoiezo niet aanschaffen.
Ik heb geen beperkt budget, maar ik heb ook geen onbeperkt budget.
Ik ben wel bereid om iets meer voor een objectief oftewel goed glas uit te geven. Er zal ooit nog wel een 2de body (richting 800/800E/810) bijkomen, maar dat is nog toekomstmuziek.
@Hans
Lijkt mij logisch dat als ik een 24-70mm F/2.8 zou aanschaffen dat de 24-85 overbodig wordt.
Nadeel is dat ik dan nog in een dilema zit want dan komt de 35 of 28 er toch ooit wel.
Gr.Tino
Ik ben een beetje van alles wat aan 't fotograferen op 't moment om er weer in te komen. Nu nog een hoop te leren op Digitaal gebied. Ik ben nu eigenlijk weer een beetje hetzelfde aan 't opbouwen wat ik 20 jaar geleden had (en nu nog heb) op analoog gebied.
Ik doe heel veel dieren (mijn vrouw is honden trimster en we hebben paarden.
Werk zelf in de scheepvaart (offshore) en daar is ook veel te schieten.
Op analoog gebied heb ik een Olympus OM2n en een OM10. Verder nog wat spul ge-erft van mijn vader (waaronder oa een senza Bronica en wat klasieke Exakta's, lichtmeters etc).
Objectieven een Zuiko 50mm, F/1.8, een Zuiko 50mm, F/1.4, een Zuiko 28mm, F/3.5. Een Panagor 28mm en 135mm, allebei F/2.8.
En dan nog een 2- tal zooms, Vivitar Series1, 35-85mm, F/2.8 en een Vivitar Series1, 70-210mm F/3.5.
Deze heb ik ong 20 jaar geleden voor 't laatst vast gehad. Nu vond ik 't tijd om alles weer eens op te pikken met een Nikon D610.
Kost effe wat moeite om de 360 tellende handleiding door te worstelen maar we komen er wel. Meer toeters en bellen maar de basis is 'tzelfde.
@Panzerfaust
Als ik ervan uitga dat 50mm een standaard lens is, is voor mij alles eronder groothoek, en alles erboven is tele.
Of is dit te kort door de bocht?
@djunclesam
Ik weet niet of mijn vraag onlogisch is. Ik kijk nu naar 't straatje (28mm of 35mm) - 50mm - 85mm
14-24 neigt al richting Fisheye en dat vind ik niet zo'n fijn objectief voor op de grond. De Gopro onder mijn Hexacopter is ook min of meer fisheye en dat is voor lucht foto's mooi.
Deze zou ik zoiezo niet aanschaffen.
Ik heb geen beperkt budget, maar ik heb ook geen onbeperkt budget.
Ik ben wel bereid om iets meer voor een objectief oftewel goed glas uit te geven. Er zal ooit nog wel een 2de body (richting 800/800E/810) bijkomen, maar dat is nog toekomstmuziek.
@Hans
Lijkt mij logisch dat als ik een 24-70mm F/2.8 zou aanschaffen dat de 24-85 overbodig wordt.
Nadeel is dat ik dan nog in een dilema zit want dan komt de 35 of 28 er toch ooit wel.
Gr.Tino
Laatst gewijzigd door TinoK op di aug 26 2014 12:39 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Gr.Tino
Flickr Martino'70
Flickr Martino'70
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Heb je wel eens gedacht aan een 20mm 2.8D?
Dan heeft de af-motor van je camera ook nog wat te doen.
Ik vind dat een heerlijk objectief. Heb uiteindelijk de 24, de 28 en 35 de deur uit gedaan.
Overigens later wel weer een 28mm handmatig erbij gekocht. Voor het analoge werk.
Dan heeft de af-motor van je camera ook nog wat te doen.
Ik vind dat een heerlijk objectief. Heb uiteindelijk de 24, de 28 en 35 de deur uit gedaan.
Overigens later wel weer een 28mm handmatig erbij gekocht. Voor het analoge werk.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
wat ik zou doen is toewerken naar een kwalitatief beter setje lenzen. Mits je daar uiteraard ook het geld voor over hebt.
en dan de eerste vraag: primes of zoomlenzen? maw: purist of gemakzuchtig? (ik weet het, kort door de bocht).
Wil je gaan voor optimale zoomlenzen, dan is het rijtje eenvoudig: 14-24, 24-70, 70-200 allen f/2.8
veel minder geld en wellicht iets minder kwaliteit? kijk dan naar de f/4 serie (16-35 en/of 24-120mm).
fisheye? lijkt leuk maar na 10 foto's begint ie te vervelen. En fisheye of de D610 (FF) is duur, ik zou dat pas doen als de staatsloterij uitkeert.
Uiteraard zijn er ook andere dan Nikon objectieven, maar daar gaat mijn kennis even mank.
ajuus
emiel
en dan de eerste vraag: primes of zoomlenzen? maw: purist of gemakzuchtig? (ik weet het, kort door de bocht).
Wil je gaan voor optimale zoomlenzen, dan is het rijtje eenvoudig: 14-24, 24-70, 70-200 allen f/2.8
veel minder geld en wellicht iets minder kwaliteit? kijk dan naar de f/4 serie (16-35 en/of 24-120mm).
fisheye? lijkt leuk maar na 10 foto's begint ie te vervelen. En fisheye of de D610 (FF) is duur, ik zou dat pas doen als de staatsloterij uitkeert.
Uiteraard zijn er ook andere dan Nikon objectieven, maar daar gaat mijn kennis even mank.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
+1Jaap Driest schreef:Heb je wel eens gedacht aan een 20mm 2.8D?
Kom daarmee bijna nooit te kort op FX. Anders kun je ook nog gaan stitchen.
Vaak wel zinvol te croppen bijv. voor architectuurfotografie (de onderste helft van de foto (staand formaat) afknippen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- TinoK
- Clublid
- Contacteer:
Hallo,
Aan de andere kant......
Ingeval van een 35mm F/1.4?
Als je deze cropt heb je uiteindelijk ook een 50mm.
Ik heb al een AF-s 50mm F/1.4G
Dus dan toch een 24mm F/1.4G?
Gr.Tino
Aan de andere kant......
Ingeval van een 35mm F/1.4?
Als je deze cropt heb je uiteindelijk ook een 50mm.
Ik heb al een AF-s 50mm F/1.4G
Dus dan toch een 24mm F/1.4G?
Gr.Tino
Gr.Tino
Flickr Martino'70
Flickr Martino'70
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Wat is je punt? De 24 f1.4 kan je ook croppen om er een 50mm van te maken (als dat al zo zou werken).
Ik zou, als je voor primes gaat, een logische setje samenstellen. Ik heb een 28, 50 en 85, alle f1.8. Daar kan je heel veel situaties mee aan!

Ik zou, als je voor primes gaat, een logische setje samenstellen. Ik heb een 28, 50 en 85, alle f1.8. Daar kan je heel veel situaties mee aan!
- TinoK
- Clublid
- Contacteer:
Hallo,
Een 24mm gecropped word volgens mij bij nikon een 36mm (1.5 keer als cropfactor).
Als ik er goed overnadenk kan ik beter kiezen om mijn 24-85mm in te ruilen en bijleggen op de AF-S 24-70mm f/2.8.
Da's volgens mij veel verstandiger.
Gr.Tino
Een 24mm gecropped word volgens mij bij nikon een 36mm (1.5 keer als cropfactor).
Als ik er goed overnadenk kan ik beter kiezen om mijn 24-85mm in te ruilen en bijleggen op de AF-S 24-70mm f/2.8.
Da's volgens mij veel verstandiger.

Gr.Tino
Gr.Tino
Flickr Martino'70
Flickr Martino'70
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De 24-70 is in ieder geval een heel ander ding dan de 24-85. Die VR is leuk maar ook het enige dat op zich in het voordeel van de 24-85 (afgezien van gewicht, formaat en zo). Een erg goed objectief die 24-70! Mag ook wel voor het geld natuurlijk... 

- TinoK
- Clublid
- Contacteer:
Hallo,
Vanochtend toch maar even de stoute schoen aangetrokken en even langs Joost van KE in Capelle a/d Ijsel geweest.
Heb daar mijn 24-85mm ingeruild op de "Lens der lenzen" nl de AF-S 24-70mm f/2.8.
Wat een juweeltje.......
Vanochtend toch maar even de stoute schoen aangetrokken en even langs Joost van KE in Capelle a/d Ijsel geweest.
Heb daar mijn 24-85mm ingeruild op de "Lens der lenzen" nl de AF-S 24-70mm f/2.8.
Wat een juweeltje.......
Gr.Tino
Flickr Martino'70
Flickr Martino'70
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Gefeliciteerd. Uitstekende keuze!
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Mooi.
Goed werk.
Maaaaaarrrrrr
ik zou er evengoed een 20mm AF 2.8D naast kopen
Goed werk.
Maaaaaarrrrrr
ik zou er evengoed een 20mm AF 2.8D naast kopen

D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2