strangeartefact schreef:No hard feelings Ivan, maar als ik iets wil weten ga ik op zoek en als het antwoord dan vindbaar is ga ik lezen, woordelijk. Ik ben best bereid tot helpen maar beetje eigen initiatief kan toch wel?
Zal vast negatief klinken maar ik sta er wel zo in!
Peter
Je kunt ook niets zeggen. Maar ik zal het artikel speciaal voor jouw doorlezen en met het antwoord komen.
Enkele quotes:
Ik gebruikte een langere sluitertijd voor deze foto’s (tussen de 1/4sec en 2 sec) om de mensen samen met de uitwaaierende stralen van de laser bewegend op de foto te krijgen.
[...]
Maar de meeste problemen worden veroorzaakt tijdens het filmen, waarbij de sensor continu bloot gesteld staat aan het licht. De schade bij filmen is dan ook vaak zo groot dat de sensor dusdanig verwoest is dat er geen foto meer mee te maken is.
[...]
Kortere sluitertijden geven de laser waarschijnlijk nauwelijks kans om de sensor te beschadigen. Maar ik zeg niet dat het niet kan gebeuren.
Bron:
De camerasensor en een laser
Ik zie geen oplossing, alleen dat je je sluitertijd in een donkere omgeving laag moet zien te houden. Dat is de heilige graal van fotografie vinden dus
Er zijn brillen te koop voor piloten.
-
Protection For Helicoper and Fixed-Wing Pilots Against Laser Induced Glare and Flash Blindness CE-certified - Flight Tested
-
Protective eyewear for pilots
Grappig, er is een hele industrie om je ogen te beschermen tegen lasers:
http://www.uvex-laservision.de/fileadmi ... tion23.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.uvex-laservision.de/fileadmi ... tion22.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;